انتشار این مقاله


آیا با اهمیت هیالورونیک اسید در بدن آشنا هستید؟

هیالورونیک اسید، محصولی است که تقریباً می‌توان گفت که همه آن‌را دوست دارند و به شکل‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند و افراد مشهور نیز درمورد آن تبلیغات گسترده‌ای می‌کنند. گفته می‌شود که هیالورونیک اسید ۲۶هزار مزیت مختلف برای بدن دارد که البته نمی‌توان در این‌جا همه‌ی آن‌ها را فهرست کرد. ما قصد داریم در […]

هیالورونیک اسید، محصولی است که تقریباً می‌توان گفت که همه آن‌را دوست دارند و به شکل‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند و افراد مشهور نیز درمورد آن تبلیغات گسترده‌ای می‌کنند.

گفته می‌شود که هیالورونیک اسید ۲۶هزار مزیت مختلف برای بدن دارد که البته نمی‌توان در این‌جا همه‌ی آن‌ها را فهرست کرد. ما قصد داریم در این مطلب به‌طور خلاصه با این ماده‌ی باارزش آشنا شویم و اهمیت آن‌را برای بدن بشناسیم.

هیالورونیک اسید چیست؟

پیش از هرچیزی، باید بدانید که هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید ماده‌ای است که به‌طورطبیعی در پوست، چشم و مفاصل وجود دارد. عملکرد اصلی آن به دام انداختن آب در داخل سلول های بافتی، مرطوب نگه داشتن چشم و روان نگه داشتن مفاصل است.

هیالورونیک اسید کاربردهای پزشکی و تجاری زیادی داشته و در اشکال مختلف موجود است، از جمله:

فواید هیالورونیک اسید

در این مقاله با کاربردها و فواید هیالورونیک اسید و همچنین عوارض و خطرات احتمالی آن بیشتر آشنا می‌شوید. در ادامه با برخی از مهم‌ترین فواید هیالورونیک اسید برای بدن آشنا خواهید شد.

مرطوب‌کننده‌ی قوی پوست است

بسیاری از افراد از هیالورونیک اسید برای آب‌رسانی به پوست خود استفاده می‌کنند. افراد می‌توانند هیالورونیک اسید را بهّ‌عنوان مکمل مصرف کنند یا می‌توانند آن‌را به‌صورت موضعی به‌عنوان کرم استفاده کنند.

هیالورونیک اسید می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد و کیفیت زندگی افراد دارای پوست خشک را بهبود ببخشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ انجام شد و از داوطلبان زن خواسته شد تا از هیالورونیک اسید موضعی به‌عنوان لوسیون، سرم و کرم استفاده کنند. نتایج مطالعه نشان داد که پس از ۸ هفته استفاده‌ی مداوم از هیالورونیک اسید در شکل‌های مختلف، رطوبت پوست افراد ۹۶درصد افزایش یافته است.

به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند

هیالورونیک اسید به پوست کمک می‌کند رطوبت را حفظ کند و به فرآیند بازسازی بافت که در بهبود زخم‌ها نقش مهمی دارد، کمک می‌کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که استفاده از هیالورونیک اسید روی پوست برای بهبود زخم‌ها، می‌تواند به تسکین التهاب و تنظیم ترمیم بافت کمک کند.

بافت پوست را نرم و صاف می‌کند

وقتی فردی تغییرات منفی را در پوست خود تجربه می‌کند، می‌تواند تأثیرات روانی اجتماعی نامطلوبی داشته باشد. این موضوع می‌تواند در طول فرآیند پیری رخ دهد.

یک مطالعه‌ی قدیمی‌ نشان داده است که هیالورونیک اسید می‌تواند به کاهش زبری پوست افراد و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند.

ضد پیری است

حدود ۵۰درصد از کل هیالورونیک اسید بدن در پوست ذخیره شده است. اگر در اثر اتفاقات مختلفی نظیر قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش، در این مقدار کوچترین تغییری ایجاد شود، می‌تواند منجر به ایجاد چین‌وچروک شود.

هیالورونیک اسید می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی عمق چین‌و‌چروک‌ها را کاهش دهد و استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد.

در جریان یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، پژوهشگران از داوطلبان خواستند تا به مدت ۸ هفته، ۲بار در روز از هیالورونیک اسید به‌صورت مکمل و موضعی استفاده کنند. بعد از این مدت، میزان رطوبت پوست افراد ۹۶درصد افزایش یافته بود و میزان عمق چین‌وچروک‌ها ۴۰درصد و استحکام پوست و حالت ارتجاعی آن نیز ۵۵درصد در مقایسه با افرادی که از این ماده استفاده نمی‌کردند افزایش یافته بود.

درد مفاصل را تسکین می‌دهد

این ماده می‌تواند به‌نوعی مفاصل را روغن‌کاری کند. افراد می‌توانند برای نرم کردن مفاصل، از فرم تزریقی هیالورونیک اسید استفاده کنند.

در سال ۲۰۱۷، مطالعه‌ای گسترده روی افراد مبتلا به آرتروز انجام شد که شامل ترکیبات درمانی مختلف برای این افراد بود. این مطالعه نشان داد که ترکیب هیالورونیک اسید با دارو‌هایی که برای درمان این علائم استفاده می‌شوند (مانند دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی یا کورتیکواستروئید‌ها) می‌تواند اثربخشی این درمان‌ها را افزایش دهد.

درماتیت را کاهش می‌دهد

هیالورونیک اسید می‌تواند به بهبود علائم اگزمای خفیف تا متوسط ​​کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ روی افراد مبتلا به انواع اگزما انجام شد و مشخص شد که هیالورونیک اسید می‌تواند علائم این افراد را به شکل چشمگیری بهبود دهد. همچنین مشخص شد که استفاده از هیالورونیک اسید به شکل فوم، اثربخشی آن‌را بیشتر می‌کند.

با بیماری لثه مبارزه می‌کند

یک بررسی سیستماتیک که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که هیالورونیک اسید موضعی ممکن است نقشی اساسی در مراقبت‌های بعد از عمل از افرادی که تحت عمل‌های دندان‌پزشکی قرار می‌گیرند، ایفا کند.

هیالورونیک اسید می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند. همچنین می‌تواند تأثیرات مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری لثه و زخم‌های دهان داشته باشد.

رفلاکس اسید را کاهش می‌دهد

بیماری رفلاکس اسید معده به مری (GERD) یک بیماری شایع است که باعث علائمی مانند رفلاکس اسید و سوزش سر دل می‌شود.

یک مطالعه‌ی گسترده که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نشان داد که مکمل‌های هیالورونیک اسید که همراه با داروهای سرکوب اسید معده مصرف می‌شوند به بهبود علائم افراد مبتلا به بیماری رفلاکس غیر‌فرسایشی (نوعی GERD) کمک می‌کنند.

خشکی چشم را تسکین می‌دهد

چشم حاوی غلظت بالایی از هیالورونیک اسید است؛ بنابراین، قطره‌های چشمی حاوی هیالورونیک اسید می‌توانند به درمان علائم خشکی چشم کمک کنند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد که مصرف ترکیبی از هیالورونیک اسید خوراکی و موضعی، علائم خشکی چشم را در افراد کاهش می‌دهد.

خشکی واژن را درمان می‌کند

خشکی واژن اغلب زنان را پس از یائسگی تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که ترکیبی از کرم هیالورونیک اسید و کرم استروژن به کاهش علائم خشکی واژن کمک می‌کند.

پژوهشگران همچنین خاطرنشان کردند که هیالورونیک اسید مؤثرتر از آن دو داروی دیگر است؛ بنابراین افرادی که نمی‌توانند از درمان‌های هورمونی مانند کرم استروژن استفاده کنند، می‌توانند از هیالورونیک اسید به تنهایی برای کمک به کاهش علائم استفاده کنند.

از درد مثانه جلوگیری می‌کند

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تزریق هیالورونیک اسید به مثانه از طریق کاتتر ممکن است به کاهش برخی از علائم سندرم مثانه دردناک کمک کند. با‌این‌حال، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های خوراکی می‌توانند هیالورونیک اسید کافی در مثانه تولید کنند تا تأثیری داشته باشند.

محصولات حاوی هیالورونیک اسید

همان‌طوری که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، هیالورونیک اسید را می‌توان در محصولات مختلفی از سرم‌ها و کرم‌ها گرفته تا قطره‌ها، بوتاکس و فیلرهای پوستی پیدا کرد. محصولات موضعی می‌توانند پوست شما را مرطوب کنند و چین‌وچروک را تا حدی کاهش دهند؛ اما اگر می‌خواهید که چین‌وچروک‌های صورت خود را به‌طور کامل برطرف کنید باید از فیلرهای پوستی و بوتاکس استفاده کنید.

فیلرهای پوستی نیز انواع مختلفی دارند؛ اما محبوب‌ترین فیلرهای پوستی، فیلرهای پوستی مبتنی بر هیالورونیک اسید هستند. فیلرهای پوستی مبتنی بر هیالورونیک اسید می‌توانند چین‌وچروک‌های صورت را به‌طور کامل رفع کنند و ماندگاری نسبتاً خوبی دارند.

در میان برندهای مطرح تولیدکننده‌ی فیلر، برندهایی مانند ژوابکس که توسط شرکت رزفارما تولید می‌شوند، از هیالورونیک اسید کراس ‌لینک شده استفاده می‌کنند. برقراری اتصالات عرضی بین زنجیره‌های هیالورونیک اسید باعث می‌شود که محصول نهایی فرم ژل‌مانند داشته باشد. هرچه تعداد اتصالات عرضی بیشتر باشد، قدرت فیلر بیشتر بوده و توانایی لیفت بهتر و ماندگاری طولانی‌مدت‌تری دارد که این موضوع از مزایای فیلرهامحصوب می‌شود. 

علاوه‌براین، در فیلرهای ژوابکس به‌دلیل فرمول منحصربه‌فردی که وزن‌های مولکولی مختلف هیالورونیک اسید را باهم ترکیب می‌کند، شاهد احیای بیولوژیکی پوست (لیفت کردن و آب‌رسانی) هستیم. فیلرهای ژوابکس می‌توانند چین‌وچروک‌های اطراف چشم، اطراف بینی، روی پیشانی و خطوط خنده را کاملاً برطرف کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت شرکت رزفارما مراجعه کنید.

یکی از مشکلات فیلرها این است که باید هرچندوقت یک‌بار، آن‌ها را به‌روزرسانی کنید و این یعنی سالانه باید تزریق مجدد انجام دهید. اگر به‌دنبال محصولاتی با ماندگاری بیشتر هستید، باید به‌دنبال بوتاکس باشید. البته انتخاب نوع فیلر یا بوتاکس به نظر پزشک متخصص بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی بوتاکس ماندگاری بیشتری دارد. 

بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که شما ترکیبی از بوتاکس و فیلرهای پوستی را استفاده کنید. معمولاً بوتاکس به‌دلیل خاصیت فلج‌کنندگی خود، به نواحی خاصی از صورت که تحرک بیشتری دارند تزریق می‌شود و فیلرها معمولاً به نواحی بدون تحرک صورت تزریق می‌شوند؛ بنابراین بهترین نتیجه هنگامی حاصل می‌شود که از ترکیب این‌دو استفاده کنید.

برخی از مزایای بوتاکس عبارتند از: ماندگاری بیشتر، برطرف‌کردن چین‌وچروک‌های عمیق و هزینه پایین‌تر (به‌دلیل ماندگاری بیشتر، نیازی نیست که در فواصل کوتاه به‌روزرسانی شود).

کلام آخر

مردم ممکن است از فواید هیالورونیک اسید به‌عنوان یک عامل مهم در مراقبت از پوست آگاه باشند؛ اما ممکن است از تطبیق پذیری آن آگاه نباشند.

استفاده از مکمل‌های هیالورونیک اسید یا محصولات موضعی می‌تواند به افراد کمک کند ظاهری جوان داشته باشند و با بسیاری از علائم پیری مقابله کنند. با‌این‌حال، می‌تواند به درمان برخی از شرایط پزشکی مانند خشکی واژن یا درد مفاصل نیز کمک کند.

افراد باید قبل از مصرف مکمل‌ها با یک پزشک متخصص مشورت کنند. هیالورونیک اسید به‌طورکلی بی‌خطر است؛ اما برای این‌که بتوانید همواره بهترین نتیجه را از مصرف این محصول دریافت کنید، باید نظر پزشک متخصص را نیز جویا شوید.

منبع: zhoabex.ir

این مطلب به عنوان رپورتاژ آگهی منتشر شده است و دکتر مجازی هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید