انتشار این مقاله


چه شرکت‌هایی در متاورس سرمایه‌ گذاری کرده‌اند؟

متاروس از نظر لغوی از دو بخش متا به معنی ماورا و ورس به معنی دنیا تشکیل شده و به صورت کلی منظور از آن دنیای ماورا است. در تعریف آن هم باید دانست که متاورس یک قلمرو دیجیتالی محسوب می­شود که به کاربران اجازه می­دهد با افراد دیگر به شکل مجازی جهت انجام همکاری، […]

متاروس از نظر لغوی از دو بخش متا به معنی ماورا و ورس به معنی دنیا تشکیل شده و به صورت کلی منظور از آن دنیای ماورا است. در تعریف آن هم باید دانست که متاورس یک قلمرو دیجیتالی محسوب می­شود که به کاربران اجازه می­دهد با افراد دیگر به شکل مجازی جهت انجام همکاری، انجام امور اداری و تجاری، بازی­کردن و یا معاشرت ارتباط داشته باشند.

بعضی از شرکت­ها پیشگام توسعه این صنعت شده­­اند چرا که آینده­ای که متاورس خواهد داشت را به خوبی درک کرده­اند. این شرکت­ها پلتفرم­هایی دارند که کاربردی کلیدی در متاروس دارند. به عنوان مثال شرکت توسعه­دهنده پلتفرم­هایی از قبیل اینستاگرام، وی­چت، بازی فورتنایت، فیسبوک و بسیاری پلتفرم­های دیگر در متاورس حاضر هستند و کاربران زیادی را به سمت خود جلب کرده­اند.

پس امروز پیوستن شرکت­های مختلف به متاورس به یک هدف برای آنها تبدیل شده است. در این مقاله به برخی شرکت­ها که در این فناوری سرمایه­گذاری کرده­اند، اشاره می­کنیم.

لیست برخی شرکت ­های سرمایه ­گذاری کننده در متاورس

در ادامه نام برخی شرکت­های مشهور که به فناوری متاورس پیوسته و به فعالیت مشغول هستند را آورده­ایم و چگونگی فعالیت آنها هم مطرح شده است.

شرکت گوگل GOOGLE

در سال ۲۰۲۱ دو بخش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی شرکت گوگل به یک تیم گوگل لبز تبدیل شدند. در این بخش از گوگل از ابزارهای ویدئو کنفرانس بهره گرفته می­شود. هدف این شرکت آن است که کاربران را بواسطه آواتارهای واقعیت افزوده به هم مرتبط کند.

علت این کار شرکت گوگل این است که کاربران به شکل راحت و البته خیلی نزدیک به واقعیت با هم در ارتباط باشند. گفتنی است که شرکت گوگل به صراحت اعلام نکرده است که به متاورس وارد شده اما دارای پتانسیل قوی برای ورود به این فناوری و توسعه آن است.

شرکت فیسبوک META

شرکت بزرگ فیسبوک دارای زیرساخت­های عظیمی است که باعث ایجاد تحولی بزرگ در حوزه اینترنت شد. اخیرا این شرکت نام خود را به متا تغییر داده و البته این تغییر نام با اهداف مشخصی هم همراه بوده است. اینستاگرام، فیسبوک و واقعیت مجازی Oculus در زمره پلتفرم­هایی هستند که نقش بسزایی در رسیدن به متاورس داشته­اند.

در حال حاضر متا کارهایی از قبیل راه­اندازی و همچنین توسعه پلتفرم­ها و پروژه­هایی مثل پیام­رسان واقعیت مجازی VR Messaging، بازار هورایزن Horizon Marketplace و پروژه کامبریا Project Cambria  را انجام داده است.

شرکت مایکروسافت MICROSOFT

در سال ۲۰۲۲ نرم­افزار مایکروسافت مش Microsoft Mesh از طرف شرکت مایکروسافت با ایده «کار در خانه» یا «دورکاری» معرفی شد. این ایده در زمان همه­گیری ویروس کرونا رخ داد. گفتنی است که این نرم­­افزار به گونه­ای طراحی و اجرا شده است که می­توان آن را بر روی انواع سخت­افزارها از قبیل لپ­تاپ­ها و کامپیوترها اجرا کرد.

این پلتفرم در حقیقت محل کار محسوب می­شود و به صورتی است که کاربران می­توانند به شکل مجازی در آن با یکدیگر در تعامل باشند. به این ترتیب نیازی به حضور فیزیکی افراد در محل کار نیست.

شرکت بایننس BINANCE

در زمینه فعالیت­های رمز ارزها و بلاک چین، این شرکت نقش مهمی دارد. هدف اصلی متاورس ساخت ایجاد سیستم­های نوین مالی در فضای مجازی است، بایننس هم سعی در طراحی، ساخت و اجرای زیرساخت برای این فناوری در شرکت خود دارد و برای رسیدن به این هدف خود اقدامات مهمی را به انجام رسانده است.

مثلا این شرکت بازار NFT دارد. در این بازار افراد NFTهای خود را مورد معامله قرار می­دهند. برای فناوری متاورس این عمل از جمله تعامل­پذیرترین و بهترین اکوسیستم به شمار می­رود.

شرکت اپیک گیمز EPIC GAMES

در حال حاضر فورتنایت Fortnite تبدیل به یک پلتفرم بزرگ اجتماعی در دنیای مجازی شده است به طوری که ۳۵۰ میلیون کاربر دارد. انواع رویدادها مانند کنسرت­ها، سمینارها، جشن­ها و مراسماتی از این دست در این پلتفرم برگزار می­شوند. گفتنی است که در این مراسمات برندها و افراد صاحب­نام شرکت می­کنند.

این شرکت دو هدف بزرگ برای سرمایه­گذاری و توسعه متاورس دارد: پیوستن کاربران بیشتر به این پلتفرم و دسترسی­یافتن به محتوای سه­بعدی. گفتنی است که تحقق هدف دوم باعث می­شود تا کاربران این توانایی را داشته باشند که محتوای سه­بعدی بسازند و به این ترتیب تجربه کاربرد متاورس ارتقا پیدا می­کند.

شرکت تنسنت TENCENT

شرکت تنسنت از جمله شرکت­های سازنده صاحب­نام در عرصه بازی­های ویدئویی است. تنسنت صاحب «وی­چت» و «Tencent QQ» است. هر دو نرم­افزار هم نقش مهمی در توسعه فناوری متاورس دارند. باید گفت که یکی از مهمترین اقدامات شرکت تنسنت سرمایه­گذاری در این فناوری است.

تنسنت دربردارنده قسمت­های مختلفی از جمله تجارت الکترونیک، بازی، فیلم، پخش موسیقی و مواردی از این دست است. این شرکت راهکارهای مربوط به نرم­افزار را پیگیری می­کند و در حال حاضر هم پروژه­های بسیاری در دست اجرا دارد.

شرکت نایک NIKE

یکی از شرکت­های صاحب­نام در زمینه تولید و عرضه کفش و سایر لوازم ورزشی، شرکت نایک است. اخیرا این شرکت یک شرکت مجازی را با نام RTFKT خریداری کرده است که تولیدکننده انواع کتانی است. به این ترتیب نایک هم حضور خود در متاورس را اعلام کرده است.

این شرکت در نظر دارد تعاملات مجازی خود را با تولیدکنندگان در زمینه لوازم ورزشی، سرگرمی و بازی و شرکت­های در حوزه خلاقیت و همینطور با ورزشکاران گسترش دهد. همینطور نایک در متاورس سرزمینی به نام NIKELAND ایجاد کرده است.

شرکت دایسون DYSON

یکی از برندهای لوکس ایتالیایی در عرصه لوازم خانگی، دایسون است. دایسون فضایی در متاروس با نام Dyson Demo VR ایجاد کرده است که در آن جا به تست و توسعه محصولات خود می­پردازد. با این امکان ایجادشده، مشتریان می­توانند از نمایشگاه بازدید کنند و همه محصولات را در واقعیت مجازی متاورس امتحان کنند.

 چنانچه محصولی را هم بپسندند، آن را به راحتی خریدرای می­کنند. تصور این واقعیت مجازی بسیار جالب است. اگر این سوال برای شما پیش آمده که چگونه می­توان محصولی مثل سشوار را تست کرد، باید بدانید که می­توان آن را روی موهای آواتارها امتحان کنید و عملکردش را ببینید.

شرکت آدیداس ADIDAS

یکی دیگر از برندهای ورزشی که به تازگی مجموعه NFTهای خود را راه­اندازی کرده است، شرکت مشهور آدیداس است. بواسطه این فناوری مشتریان می­توانند به بازدید محصولات و یا خرید آنها بپردازند.

شرکت بوئینگ BOEING

 شرکت بوئینگ که در تولید هواپیما فعالیت دارد هم به فناوری متاورس پیوسته است. هدف این شرکت از این اقدام آن است که با کمک­گرفتن از مهندسان و طراحان در سراسر دنیا و بدون هیچ محدودیت مکانی و زمانی به تولید بی­نقص و بی­عیب هواپیما برسد. جالب است بدانید که در این پروژه­ها، مهندسان بواسطه هدست با هم در ارتباط هستند.

سخن آخر

امروزه تکنولوژی به کمک بشر آمده است و انجام فعالیت­هایی که روزی برای مردم رویا بودند به واقعیت تبدیل شدند. مثلا بواسطه فناوری بلاک چین می­توان فعالیت­های زیادی را به انجام رساند که مهمترین آنها انجام تراکنش­های اقتصادی در بازار ارز دیجیتال است. کاربران برای خرید ارز دیجیتال https://tabdeal.org/buy-cryptocurrency می­توانند به روش­های مختلف اقدام کنند. از جمله به صرافی­ها و سایت­های معتبر مراجعه کنند.

بعد از این امکان اقتصادی، فناوری متاورس معرفی شد که در واقعیتی مجازی می­توان انواع ارتباطات را در قالبی نزدیک به واقعیت تجربه کرد. در این زمینه شرکت­های مختلف و مطرح در جهان به این فناوری پیوستند و فعالیت­های خود را به انجام می­رسانند و برای کاربران هم امکانات جالبی چون تست کردن محصولات را فراهم کرده­اند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید