انتشار این مقاله


بررسی و انتخاب دوچرخه مناسب سن و قد

دوچرخه سواری یکی از ورزش‌های بسیار محبوب است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. البته این ورزش زمانی می‌تواند ورزشکاران را به نتیجه دلخواه برساند که بهترین انتخاب دوچرخه مناسب قد باشد. درغیراین‌صورت عدم تناسب سایز دوچرخه با سن و قد افراد باعث می‌شود که در زمان رکاب زدن به قسمت‌های مختلف بدن از جمله […]

دوچرخه سواری یکی از ورزش‌های بسیار محبوب است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. البته این ورزش زمانی می‌تواند ورزشکاران را به نتیجه دلخواه برساند که بهترین انتخاب دوچرخه مناسب قد باشد. درغیراین‌صورت عدم تناسب سایز دوچرخه با سن و قد افراد باعث می‌شود که در زمان رکاب زدن به قسمت‌های مختلف بدن از جمله کمر، پاها، دست‌ها، ستون فقرات و مهره‌های گردن فشار بسیار زیادی وارد شود.

انتخاب دوچرخه مناسب قد، کنترل این وسیله ورزشی را برای افراد راحت‌تر می‌کند‌. علاوه بر قد نکات دیگری مانند نوع و سبک دوچرخه‌ و سلیقه شخصی افراد نیز در انتخاب این وسیله ورزشی تاثیرگذار هستند. در این مقاله قصد داریم درباره اهمیت متناسب بودن سایز دوچرخه با قد و معیارهای اندازه‌گیری درست برای انتخاب این وسیله ورزشی پرکاربرد صحبت کنیم.

چرا انتخاب دوچرخه مناسب قد اهمیت زیادی دارد؟

اغلب کسانی که به تازگی قصد دارند دوچرخه سواری را به‌صورت حرفه‌ای شروع کنند، از نحوه انتخاب دوچرخه مناسب قد آگاه نیستند. درحالی‌که در زمان خرید دوچرخه متناسب بودن سایز دوچرخه با قد، نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود و حتما باید مدنظر قرار گیرد. در سال‌های اخیر با گسترش اینترنت امکان خرید آنلاین تجهیزات و وسایل ورزشی نیز فراهم شده است؛ بنابراین در چنین شرایطی موضوع تناسب قد فرد و سایز دوچرخه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. عدم توجه به این موضوع بسیار مهم و خرید سایزهای نامناسب این وسیله ورزشی آسیب‌های جدی به سیستم اسکلتی و عضلانی وارد می‌کند‌.

اگر دوچرخه بزرگتر از قد فرد باشد، رکاب زدن برای او دشوار خواهد شد و اگر گوچکتر از قدش باشد، امکان گیر کردن پاها به چرخ جلو وجود دارد. متناسب بودن سایز دوچرخه با اندازه قد و توده بدنی باعث می‌شود که فرد با کنترل بیشتری سرعت حرکت خود را هنگام رکاب زدن تنظیم کند.

در انتخاب دوچرخه مناسب قد چه معیارهایی در نظر گرفته می‌شود؟

در این بخش دو معیار بسیار مهم شامل قد و ارتفاع داخلی پاها و کشیدگی دست‌ها را که در انتخاب سایز مناسب دوچرخه مهم هستند، توضیح خواهیم داد.

قد فرد در حالت ایستاده

برای اندازه‌گیری قد فرد در حالت ایستاده باید ارتفاع داخلی پا را اندازه بگیرید. ارتفاع داخلی پا، اندازه فاصله‌ای است که از بین دو پا تا کف پا را شامل می‌شود‌. در هنگام انتخاب دوچرخه مناسب قد بهتر است که فاصله بین پا و لوله بالایی برابر با ۵۰.۰۸ سانتی‌متر یا دو اینچ باشد تا فرد به‌راحتی بتواند روی صندلی این وسیله ورزشی قرار بگیرد. برای افرادی که به خرید مدل‌های کلاسیک علاقه دارند، فاصله لوله بالایی و بین پاها باید ۲.۰۵ سانتی‌متر یا یک اینج باشد؛ زیرا میله Tube Lengthدر دوچرخه‌های کلاسیک شیب ندارد.

اندازه کشیدگی دست‌ها

معیار دیگری که بعد از اندازه‌گیری قد و ارتفاع داخلی پاها برای انتخاب سایز مناسب به افراد کمک زیادی می‌کند، اندازه کشیدگی دست‌هاست. در واقع اندازه بالاتنه نیز در زمان انتخاب دوچرخه مناسب قد اهمیت زیادی دارد. برای به‌دست آوردن اندازه کشیدگی دست‌های خود به ape index بدن خود احتیاج دارید. برای به‌دست آوردن این عدد باید اندازه دست‌ها در راستای شانه وقتی به اطراف کشیده می‌شوند را از اندازه قد در حالت ایستاده کم کنید.

اگر عدد به‌دست آمده مثبت بود نشان دهنده این است که طول دست‌ها بلندتر از قد است و باید به سراغ خرید دوچرخه بزرگ بروید. اما اگر عدد به‌دست آمده منفی بود نشان دهنده این است که طول دست‌ها کوتاه‌تر از قد است و باید در زمان انتخاب دوچرخه به سراغ سایزهای کوچکتر بروید. به‌عنوان‌مثال اگر قد کسی ۱۹۳ سانتی‌متر باشد و اندازه دست‌های او ۱۸۲ سانتی‌متر در نظر گرفته شود، عدد ape index به‌دست آمده ۱۱ است. باتوجه‌به مثبت بودن عدد بهترین کار انتخاب دوچرخه بزرگ است.

انتخاب دوچرخه مناسب قد با استفاده از نرم‌افزارهای آنلاین به چه صورت است؟ 

نرم‌افزارها و سایت‌های مختلفی وجود دارند که به صورت آنلاین و رایگان به افراد کمک می‌کنند تا در انتخاب دوچرخه مناسب قد خود عملکرد خوبی داشته باشند و به سرعت دوچرخه مناسب خود را پیدا کنند. برای استفاده از این نرم‌افزارها ابتدا باید از بین انواع دوچرخه‌های جاده‌ای، کوهستان، بی‌ام‌ایکس، بچه‌گانه و… دوچرخه مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس جنسیت خود را در قسمت درخواست شده درج کرده و اندازه قد و ارتفاع داخلی پای خود را وارد کنید. برای وارد کردن قد و ارتفاع داخلی پاها از واحد سانتی‌متر یا اینچ استفاده می‌شود.

نرم افزار باتوجه‌به اندازه قد و جنسیت فرد مناسب‌ترین سایز دوچرخه را به او معرفی می‌کند. بر اساس جدول سایز، سایزهای مختلفی برای دوچرخه وجود دارد که بر اساس اندازه قطر چرخ، طبقه‌بندی شده‌اند. پاهای خانم‌ها در مقایسه با آقایان کشیده‌تر و بالاتنه آن‌ها کوتاه‌تر است. این نکته در زمانی صدق می‌کند که اندازه قد خانم و آقا یکسان باشد؛ بنابراین دوچرخه‌های مخصوص بانوان دارای لوله بالایی کوتاهی هستند و فرمان آن‌ها باریک است‌. به‌طورکلی دوچرخه‌هایی که متناسب با قد و توده بدنی هستند، راحتی بیشتری را برای ورزشکاران به ارمغان می‌آورند.

در انتخاب دوچرخه مناسب قد کودکان به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 

در زمان انتخاب دوچرخه برای کودکان مهم‌ترین نکته توجه به امنیت و راحتی کودکان است‌. کودکانی که امنیت بیشتری احساس کنند، مهارت‌های بیشتری از خود بروز می‌دهند. برای انتخاب دوچرخه مناسب برای کودکان باید معیارهایی مانند قد، سن، ارتفاع داخلی پاها و اندازه چرخ‌ها را در نظر داشته باشید. زمانی که کودک روی صندلی می‌نشیند باید پاهایش زمین را لمس کنند.

صندلی باید دارای قابلیت تنظیم باشد‌ تا زانوها هنگام رکاب زدن فقط مقدار کمی خم شوند. از بین معیارهایی که نام بردیم مهم‌ترین معیار قد و ارتفاع پاهای کودک است؛ زیرا ممکن است دو کودک هم سن و سال از نظر قد و توده بدنی تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند.

جمع بندی 

در این مقاله درباره اهمیت انتخاب دوچرخه مناسب قد صحبت کردیم. عدم توجه به این نکته در زمان خرید سبب می‌شود که آسیب‌های جدی به سیستم عضلانی و اسکلتی افراد وارد شود. برای خرید آنلاین این وسیله ورزشی باید به دنبال سایت‌های معتبر باشید. در سایت‌های معتبر انواع مختلف دوچرخه‌های جاده‌ای، کوهستان، شهری و… در سایزهای متنوع از برندهای معروف با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید