انتشار این مقاله


خلط خونی در سرماخوردگی + علائم و درمان

در سرماخوردگی مشاهده خلطی که دارای خون باشد ممکن است کمی ما را نگران کند. اما خب در بسیاری از موارد جای نگرانی نیست. چرا که معمولا چنین موردی اگر به شکل خفیف بروز کند، به‌راحتی در خانه درمان خواهد شد.  مشکل زمانی جدی است که ما علاوه بر خلط علائم دیگری نیز در بدنمان مشاهده کنیم. شدت […]

در سرماخوردگی مشاهده خلطی که دارای خون باشد ممکن است کمی ما را نگران کند. اما خب در بسیاری از موارد جای نگرانی نیست. چرا که معمولا چنین موردی اگر به شکل خفیف بروز کند، به‌راحتی در خانه درمان خواهد شد. 

مشکل زمانی جدی است که ما علاوه بر خلط علائم دیگری نیز در بدنمان مشاهده کنیم. شدت دیگر علائم حاد بودن بیماری ما را مشخص خواهد کرد. 

در این موقعیت باید به دکتر داخلی اصفهان مراجعه کرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. در این مقاله این موضوع را به شکل کامل بررسی کرده‌ایم. پس همراه ما باشید تا درباره آن بیشتر بدانید.

خلط خونی (Hemoptysis) چیست؟ 

خلط خونی، به دفع خون از سیستم تنفسی گفته می‌شود. خون موجود در خلط ممکن است به‌صورت رگه‌ای، یا در مقدار بیشتر باشد. در سرماخوردگی مشاهده مقدار زیاد خون در خلط، نادر است. 

اگر خون موجود در هر بار خلط بیشتر از ۱۰۰ سی‌سی و همچنین در طول شبانه‌روز بیشتر از ۶۰۰ سی‌سی باشد، باید سریعا به دکتر متخصص و فوق تخصص داخلی مراجعه نمود. 

خوددرمانی یکی از موارد بسیار نادر در مورد بیماری‌هاست که گاهی منجر به خطر افتادن سلامتی انسان و تشدید بیماری خواهد شد. 

استفاده از برخی دارو‌های خاص نیز در خلط خونی دخیل است. خلط دارای خون در سرماخوردگی در زمانی کوتاه بهبود می‌یابد. مصرف مواد غذایی نیز در سرعت بهبودی، تأثیرگذار خواهد بود. 

بررسی خلط خونی سرماخوردگی 

منشأ خون در این موارد بیشتر به دلیل عفونت ریوی ناشی از سرماخوردگی است که اغلب به رنگ قرمز روشن، به شکل کف‌آلود، همراه با چرک یا مخاط ژله‎‌ای است. 

موارد دیگر از جمله سرفه‌های مکرر، همچنین آسیب دیدن مجاری تنفسی و بافت‌های مربوطه نیز در این مشکل دخیل است. در چنین مواقعی مراجعه به متخصص داخلی اصفهان باید سریعا صورت پذیرد. 

علائم خلط خونی در سرماخوردگی 

البته خود سرماخوردگی علائمی همچون تب، لرز، سرفه، عطسه و … دارد. تخریب هر یک از واحد‌های بافتی امکان دارد با خروج خلط همراه شود، حتی ممکن است که خون، مربوط به مجاری و سیستم گوارشی نیز باشد که تشخیص دقیق‌تر آن با آزمایش‌های تخصصی که توسط دکتر داخلی تجویز می‌شود، انجام خواهد شد. 

در سرماخوردگی به دلیل سرایت عفونت به ریه‌ها ممکن است به ذات‌الریه (عفونت بافت ریه) بینجامد. 

حتی ممکن است خلط دارای خون در بینی نیز مشاهده شود که همراه با مخاط درون‌بینی موقع عطسه و سرفه خارج شود. 

باید بدانید که سرفه و عطسه، یکی از راه‌های دفاعی بدن برای خارج نمودن بیماری و آلودگی است. وجود خون در خلط بعد از خون‌دماغ شدن عادی است؛ زیرا ممکن است خون درون مجاری باقی‌مانده و بعد‌ها با خلط خارج گردد. 

نحوه تشخیص خلط خونی در سرماخوردگی

در معاینه‌های اولیه، دکتر متخصص داخلی از شما می‌خواهد که سرفه کنید تا بینی و حلق شما را از نظر زخم و خونریزی بررسی کند. از خلط و خون شما نمونه‌گیری کرده و آن را برای آزمایش استفاده می‌کند. این خون حاوی اطلاعات مهمی است که پزشکان می‌توانند از طریقش به بیماری شما پی ببرند. 

ترمیم مجدد بافت‌های آسیب‌دیده ممکن است سریع، گاهی هم طولانی‌مدت باشد و شاید هم قابل ترمیم نباشد. زمان ترمیم این بافت‌ها کاملا بستگی به‌شدت بیماری شما خواهد داشت. 

درمان خلط‌های خونی در سرماخوردگی 

برای درمان، ابتدا بایستی منشأ آسیب‌دیده را شناسایی، سپس اقدام به قطع خونریزی کرد و بعد از تشخیص دکتر متخصص داخلی و تجویز وی، شروع به درمان نمود. اگر خون در خلط ناشی از سرماخوردگی باشد، با تشخیص دکتر انواعی از آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. از استروئید‌ها برای درمان التهاب مجاری آسیب‌دیده استفاده می‌شود. 

بررسی درمان‌های خانگی برای حل این مشکل

ناگفته نماند که استفاده از بخور سرد و نوشیدنی گرم و مرطوب نگه‌داشتن مجاری تنفسی، همچنین غرغره آب‌نمک، نوشیدن ترکیب آب، عسل و لیمو که یک ترکیب طلایی هست، به بهبود بیمار کمک خواهد کرد. 

در ضمن استفاده از گیاهان دارویی بدون تجویز دکتر متخصص، اصلا توصیه نمی‌شود و ممکن است با خطراتی همراه باشد. 

از استعمال دخانیات و مصرف الکل و همچنین مواد مخدر خودداری شود. از مصرف آب یخ و نوشیدنی یخ خودداری کنید. از درمان بیماری در منزل و خوددرمانی اجتناب کنید. در صورت ادامه موارد مشابه به پزشک مراجعه کنید. همچنین از مصرف غذا‌های سرخ‌کردنی و فست‌فود خودداری کرده تا مشکل شما برطرف شود. 

موارد دیگر خونریزی‌های مربوط به سرماخوردگی

خونریزی‌های دیگر ممکن است ناشی از سرماخوردگی قسمت‌های مختلف دستگاه تنفسی و گوارشی باشد. دستگاه گوارش نیز با عفونت‌های سرماخوردگی مرتبط است؛ بنابراین احتمال دارد که مشاهده خون به دلیل سرایت عفونت به مجاری گوارشی بوده باشد. 

زمان درمان بیماران

  • التهاب‌های مداوم، برونشیت که نشانه‌های آن سرفه و عطسه و خلط است، تا حدود ۳ هفته زمان می‌برد. 
  • برونشکتازی، بزرگ‌شدن بخش‌هایی از مجاری که این مورد درمان طولانی‌مدت نیاز دارد و باید دارو‌ها طبق تجویز متخصص داخلی مصرف شود. 
  • سرفه‌های شدید، اگر از آسیب‌دیدن مجاری باشد، چندروزه درمان خواهد شد. 
  • آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر، دخانیات و مشکل آلودگی هوا و موارد دیگر با بررسی‌های پزشک دکتر داخلی انجام می‌شود. 

خون در خلط به چه معنا است؟ 

ردپای خون در خلط می‌تواند نشانه عفونت دستگاه تنفسی و مجاری مربوطه یا سرفه‌های شدید و مکرر باشد. در موارد خیلی کم، مشاهده خون جای نگرانی ندارد؛ اگر مقدار خون و خلط خونی تشدید و ادامه یابد، باید به دکتر داخلیمراجعه کنید.

خونریزی مداوم نشانه‌ای از یک بیماری جدی است. ولی اغلب اوقات در قالب همان بیماری‌های تنفسی و گوارشی است و با تشخیص متخصص داخلی درمان خواهد شد. 

گاهی خوردن غذا‌های سفت و خشک سبب آسیب به بافت گوارشی می‌شود. خلط‌های خونی در سرماخوردگی ناشی از مجاری تنفسی بوده که بهتر است به متخصص داخلی مراجعه شود. 

سخن آخر

خلطی که در آن خون مشاهده کنیم مشکلی جدی نیست درصورتی‌که علائم دیگری با آن همراه نباشد. این مشکل اگر به‌صورت خفیف برای ما اتفاق بیفتد، احتمالا پس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد؛ اما اگر شدت یافت و با علائم دیگری همراه گشت، باید فورا به دکتر متخصص داخلی اصفهان مراجعه کنیم تا مشکل جدی‌تری را شاهد نباشیم.

این مطلب به عنوان رپورتاژ منتشر شده است و دکتر مجازی هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن بر عهده ندارد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید