انتشار این مقاله


روش های جوانسازی پوست

علاقه به جوان به نظر رسیدن و جوان ماندن به قدمت خلقت انسان است. کتیبه های مصر باستان آثاری از استفاده از روش های آرایشی برای حفظ جوانی را نشان می دهد و کیمیاگران از دیرباز به دنبال اکسیر جوانی بوده اند. مهمترین جنبه جوانی پوست صورت است که متأسفانه بیش از سایر اعضای بدن […]

علاقه به جوان به نظر رسیدن و جوان ماندن به قدمت خلقت انسان است. کتیبه های مصر باستان آثاری از استفاده از روش های آرایشی برای حفظ جوانی را نشان می دهد و کیمیاگران از دیرباز به دنبال اکسیر جوانی بوده اند. مهمترین جنبه جوانی پوست صورت است که متأسفانه بیش از سایر اعضای بدن علائم پیری را نشان می دهد، درست است که هنوز راهی برای جلوگیری از پیری وجود ندارد، اما روش‌های جوان‌سازی پوست می‌تواند ظاهری جوان‌تر، شاداب‌تر و زیباتر به شما بدهد.

پیشرفت‌های پزشکی راه‌های زیادی برای جوان‌سازی پوست به ما داده است. از لیزر گرفته تا بوتاکس، ژل و روش های مختلف جراحی. همه این روش ها در زمان خود به خوبی جواب می دهند و بهترین روش جوانسازی پوست با توجه به شرایط شما تعیین می شود.

علائم پیری پوست

افزایش سن باعث می شود که پوست اجزای خود را از دست بدهد. پروتئین های کلاژن و الاستین از جمله اجزایی هستند که به شدت بر زیبایی و جوانی پوست تاثیر می گذارند. استعمال دخانیات، ورزش نکردن، آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر خورشید و رژیم غذایی نامناسب همراه با افزایش سن باعث افتادگی پوست می شود. با گذشت زمان، لایه سطحی پوست نازک شده و بافت پوست ضعیف می شود.

برای درک بهتر علائم پیری پوست، باید لایه های پوست و بافت های مجاور آن را بشناسید. خود پوست از سه لایه شامل اپیدرم، درم و هیپودرم تشکیل شده است. پوست قسمتی است که با چشمان خود می بینیم. سلول های تولید کننده پوست و برخی گیرنده های حساس در لایه میانی قرار دارند. زیر پوست یا هیپودرم از بافت همبند و بافت چربی تشکیل شده است. هیپودرم پوست را به لایه عضلانی زیرین پوست متصل می کند.

افزایش سن بر تمام لایه های پوست و بافت های مجاور آن تاثیر می گذارد. در واقع پیری پوست با چهار علامت اصلی شناخته شده است و ما به دنبال راهی برای درمان آن با بازسازی پوست هستیم.

چین و چروک پوست

چین و چروک روی پوست یکی از اولین نشانه های پیری است. از ۲۵ سالگی به تدریج روی پوست ظاهر می شوند و عمیق شده و به چین و چروک تبدیل می شوند. خط های روی پوست بر اثر حرکت عضلات صورت ایجاد می شود. در سنین پایین، این خط ها تنها زمان هایی که می خندید، اخم می کنید یا صحبت می کنید قابل مشاهده است. اما زمانی که خطوط پوست تبدیل به چین و چروک می شوند، بدون حرکت عضلات صورت روی پوست دیده می شوند. می توان گفت خطوط متحرک تبدیل به چین و چروک های ثابت می شوند.

رایج ترین مکان های چین و چروک عبارتند از:

  • خط افقی پیشانی.
  • خط اخم (بین ابروهای صاف).
  • خط های دور چشم و خط های پنجه کلاغی پوست.
  • خط لبخند (از کنار بینی تا بالای لب).
  • خطوط شعاعی اطراف لب.

راه های ترمیم چین و چروک پوست:

  • بوتاکس.
  • لیزر.
  • تزریق فیلر یا ژل.
  • هیپوتراپی.
  • لیزر اندولیفت.
  • تزریق چربی.
  • کربوکسی تراپی.

کاهش حجم

با افزایش سن، اتفاقات مهم زیادی برای پوست و لایه های زیرین آن رخ می دهد. پروتئین های کلاژن و الاستین کاهش می یابد و پوست شل خواهد شد. چربی زیر پوست در نواحی گونه، شقیقه، گونه ها، بینی و صورت کاهش یافته و صورت استخوانی می شود. استخوان صورت نیز در اطراف دهان قرار دارد و آسیب می بیند.

البته این موارد در سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی ظاهر می شود. اما درمان های جوانسازی پوست زمانی که در سنین پایین انجام شود در به تاخیر انداختن بروز این علائم موثر است. از دست دادن حجم می تواند به طور قابل توجهی خاصیت ارتجاعی صورت شما را کاهش دهد و باعث افتادگی و چین و چروک شود.

شایع ترین مناطق کم حجمی عبارتند از:

  • زیر چشم
  • گونه ها
  • زوایای فک و چانه
  • دور لب و بینی

از دست دادن خاصیت کشسانی

قسمت های عمیق پوست از چندین جزء اصلی تشکیل شده است که قوام و تازگی پوست را ایجاد می کند. ابتدا باید به رشته های پروتئین های کلاژن اشاره کرد که اسکلت اساسی بافت همبند زیر پوست را تشکیل می دهند. اسید هیالورونیک جزء دیگری است که به عنوان یک سیمان بینابینی عمل می کند و فضای بین رشته های کلاژن را پر می کند. در نهایت رشته های پروتئینی الاستین باعث خاصیت ارتجاعی یا کشسانی پوست می شود.

با افزایش سن، ما شاهد عقب نشینی پوست و از دست دادن خاصیت کشسانی آن هستیم. شلی به دلیل کاهش حجم ناشی از از بین رفتن چربی زیر پوست است و کاهش حجم اسید هیالورونیک و تخریب استخوان ها رخ می دهد. بدتر شدن قوام پوست و از دست دادن خاصیت کشسانی آن به دلیل ساییدگی و پارگی رشته های کلاژن و الاستین است. این باعث کاهش استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست می شود. تغییراتی مانند خشکی و سفت شدن لایه های بالایی پوست نیز باعث شکننده شدن پوست می شود.

شایع ترین مکان های از دست دادن خاصیت کشسانی عبارتند از:

  • روی لب ها
  • موقعیت فک
  • زیر چشم
  • روی پیشانی

روش های درمان کشسانی:

لیزر اندولیفت

هایفوتراپی

میکرونیدلینگ

RF فرکشنال

لیزر CO2

اربیوم فرکشنال

پلاسما جت 

تغییر در لایه‌های پوست

پوست ما از سه لایه تشکیل شده است. لایه سطحی پوست یا اپیدرم نامیده می شود. این لایه از چندین لایه سلول تشکیل شده و به مرور زمان خشک، خشن و حساس تر به اشعه های مضر خورشید (فرابنفش) می شود. ایجاد لکه ها و خال ها یکی از تغییراتی است که در این لایه مشاهده می شود.

لایه میانی یا درم از سلول های پوست، غدد چربی، عرق و بافت همبند (شامل رشته های کلاژن، الیاف الاستین و اسید هیالورونیک) تشکیل شده است. همانطور که گفتیم تعداد اجزای ساختاری بافت همبند در روند پیری پوست کاهش می یابد. لایه میانی علاوه بر فرم دادن به پوست و حفظ انسجام آن، وظیفه مرطوب نگه داشتن پوست را نیز بر عهده دارد. به همین دلیل با کاهش این لایه، پوست خشک و فاقد طراوت می شود.

لایه زیرین بافت زیر جلدی هیپودرم نام دارد که حاوی بافت همبند و رسوبات چربی است. با افزایش سن، تعداد سلول ها، ضخامت هیپودرم و مقدار سلول های چربی کاهش می یابد. این اتفاقات باعث کاهش حجم پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

مناطق تغییر لایه های پوست: کل پوست.

چه زمانی باید بازسازی پوست انجام شود؟

بهترین زمان برای انجام جوانسازی پوست به شرایط شما بستگی دارد. زمانی که علائم پیری شروع به آزار یا نگرانی شما می کند و اینکه چقدر از پوست خود محافظت کرده اید از جمله عواملی هستند که بر زمان تجدید اثر می گذارند. استفاده از کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب، شستشوی پوست و تمیز نگه داشتن آن مهمترین مراقبت از پوست است که می تواند در کاهش سرعت پیری پوست موثر باشد.

برخی از جویندگان جوانسازی پوست با شروع ۳۰ سالگی علائم اولیه پیری پوست مانند خطوط ریز را تجربه می کنند. افتادگی و لکه دار شدن پوست نیز در این سن دیده می شود. لیزر درمانی، لایه برداری و هیپوتراپی روش های کم تهاجمی و موثری هستند که می توانند ساختار پوست را بهبود بخشیده و از پیری جلوگیری کنند.

دهه چهارم زندگی زمانی است که باید از پوست خود مراقبت کنید. بدن یک زن با نزدیک شدن به دهه چهارم دچار تغییرات هورمونی می شود که تاثیر زیادی روی صورت دارد. ایجاد چین و چروک دور چشم و دهان، خشکی و لکه های روی پوست از جمله مواردی است که برای افراد بالای ۴۰ سال اتفاق می افتد. در این سن روش های غیر تهاجمی مانند هایفوتراپی، لیزر درمانی، تزریق ژل یا تزریق بوتاکس توصیه می شود.

روش های جوانسازی پوست

روش های جوانسازی پوست را به طور کلی می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • روش های تهاجمی: شامل جراحی پلاستیک و زیبایی مانند سفت کردن پوست است.
  • روش های کم تهاجمی: شامل هیپوتراپی، اندولیفت و روش های تزریقی مانند تزریق بوتاکس، چربی و ژل است.
  • روش های غیر تهاجمی: شامل مراقبت های عمومی از پوست می شود. مانند کرم های ضد چروک، کرم های ضد آفتاب و درمان های خانگی برای جوان سازی پوست .

روش‌های تهاجمی معمولاً گران هستند، نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند و دوره‌های نقاهت طولانی و عوارض و خطرات زیادی دارند. اما می توان گفت ماندگارترین نتایج را خواهند داشت. روش های غیر تهاجمی بسیار ساده و کم خطر است. اما تاثیر زیادی روی پوست ندارند. روش های جوانسازی کم تهاجمی عوارض و خطرات بسیار محدودی دارند، نسبت به روش های تهاجمی ارزان تر بوده و تاثیر بسزایی بر روی پوست دارند.

به طور کلی، لیفت صورت و تقویت پوست توصیه نمی شود، مگر اینکه بتوان از یک روش کم تهاجمی یا بازسازی کننده استفاده کرد. زیرا خطرات و پیچیدگی روش های خشونت آمیز بیشتر است. بنابراین، قبل از جراحی یا اقدامات ترمیمی، روش های غیر تهاجمی را امتحان کنید.

لیزر اندولیفت

اندولیفت یکی از جدیدترین روش ها برای جوانسازی پوست است. در این روش کم تهاجمی، الیاف بسیار نازک وارد پوست شده و به لایه های زیرین پوست وارد می شود. با استفاده از اشعه لیزر مادون قرمز، فیبر تولید کلاژن در پوست را تحریک می کند و رسوبات چربی را حل می کند. به این ترتیب می توان شاهد کاهش زبری پوست بود.

سایر کاربردهای اندولیفت برای جوانسازی پوست عبارتند از:

  • زاویه دار شدن فک و صورت.
  • افزایش قوام و استحکام پوست گردن.
  • کاهش چین و چروک پوست و خط های عمیق خنده.
  • کاهش چربی موضعی به خصوص در ناحیه کشاله ران.

بیشتر بخوانید: 

پاکسازی پوست چیست؟

فیشیال پوست چیست؟

هایفوتراپی

در هایفوتراپی از امواج اولتراسوند استفاده می شود. اینها امواجی هستند که در دستگاه های سونوگرافی هم استفاده می شوند. با این حال در هایفوتراپی، این امواج انرژی را به لایه خاصی از پوست به صورت متمرکز وارد می کند، تولید الیاف کلاژن را تحریک می کند، پوست را سفت می‌کند و چین و چروک پوست را کاهش می دهد.

هایفوتراپی برای افراد بین ۳۰ تا ۷۵ سال که از افتادگی خفیف تا متوسط ​​پوست رنج می برند و می خواهند روند پیری پوست خود را کاهش دهند ایده آل است.

سایر کاربردهای هیپوتراپی برای جوانسازی پوست:

کاهش چین و چروک.

سفت کردن یا شلی پوست در گردن و کشاله ران.

گونه،  ابروها و پلک ها بلند می شوند.

بهبود خط چانه.

صاف و سفت کننده پوست صورت.

لیفت و دکلته.

اصلاح طرح لبخند.

کربوکسی تراپی

در کربوکسی تراپی، دی اکسید کربن (CO2) به زیر پوست تزریق می شود. در هر قسمت از بدن که غلظت گاز دی اکسید کربن افزایش می یابد، بدن ما جریان خون را به آن قسمت افزایش می دهد تا اکسیژن را برای تجمع دی اکسید کربن جبران کند. به این ترتیب با تزریق گاز دی اکسید کربن بدن را وادار می کنیم تا جریان خون را در ناحیه خاصی افزایش دهد. با افزایش جریان خون، نوسازی سلولی اتفاق می افتد و وضعیت پوست بهبود می یابد.

برخی از کاربردهای کربوکسی تراپی برای جوانسازی پوست عبارتند از:

  • رفع تیرگی و خطوط دور چشم.
  • از بین بردن منافذ صورت.
  • کاهش چربی موضعی.
  • از بین بردن پوست شل.
  • جوانسازی پوست بدن (پشت دست و دکلته).

تزریق ژل

تزریق ژل یا فیلر در لایه های مختلف پوست به ناحیه درمان حجم می دهد. فیلرها یا حجم دهنده ها به سه دسته دائمی، نیمه دائمی و موقت تقسیم می شوند. از مواد دائمی به دلیل عوارض و سایر خطرات استفاده نمی شود. به همین دلیل از مواد نیمه دائمی استفاده می شود.

بهترین پرکننده های ژل های موقت، از اسید هیالورونیک ساخته می شوند. این همان مطالبی است که در ابتدای متن درباره آن صحبت کردیم و گفتیم شبیه سیمان بینابینی است.

برخی از کاربردهای تزریق ژل برای جوانسازی پوست عبارتند از:

  • پر کردن خطوط روی صورت (خنده، ابرو، چین و چروک دور چشم و اطراف لب).
  • افزایش حجم لب بالا و پایین.

تزریق چربی

در تزریق چربی، بافت چربی از ناحیه ای از بدن با استفاده از لیپوساکشن برداشته شده و به لایه های چربی زیر پوست تزریق می شود. این روش طولانی مدت است و عوارض جانبی کمی دارد. پدهای چرب می توانند در نواحی مختلفی از پوست صورت ظاهر شوند که مهمترین آنها پدهای گونه است.

برخی از کاربردهای تزریق چربی برای جوانسازی پوست عبارتند از:

  • چین خوردگی و چروک های صورت را پر می کند.
  • درمان شلی پوست صورت.
  • برجسته کردن قفسه سینه، لب ها و پشت دست ها.

تزریق بوتاکس

بوتاکس یکی از محبوب ترین روش ها برای جوانسازی پوست است. ماده ای که در بوتاکس استفاده می شود نوعی سم است که باعث فلج عضلانی آن ناحیه می شود. با فلج شدن عضلات صورت، خطوط ریز و چین و چروک ها بسیار از بین می روند. تزریق بوتاکس زمانی که تحت نظر پزشک انجام می شود، روشی بسیار ایمن و موثر برای بهبود ظاهر صورت است.

برخی از کاربردهای تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست:

  • رفع خطوط صورت (خطوط ابرو، پیشانی، ناحیه چشم، ناحیه لب).
  • شکل دادن به ابرو.
  • بلند شدن گوشه لب ها.
تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید