انتشار این مقاله


مراحل عمل جراحی قلب باز

قبل از بررسی مراحل جراحی قلب باز ، بهتر است اول بفهمیم جراحی قلب باز چیست؟ جراحی قلب روشی برای درمان مشکلات قلبی است. جراحی قلب باز یکی از راه‌هایی است که جراح قلب و عروق می‌توانند از طریق آن به قلب برسند و به درمان بیماری‌های قلب و عروق بپردازد. جراحی قلب باز، نیاز به باز کردن دیواره قفسه سینه […]

قبل از بررسی مراحل جراحی قلب باز ، بهتر است اول بفهمیم جراحی قلب باز چیست؟ جراحی قلب روشی برای درمان مشکلات قلبی است. جراحی قلب باز یکی از راه‌هایی است که جراح قلب و عروق می‌توانند از طریق آن به قلب برسند و به درمان بیماری‌های قلب و عروق بپردازد.

جراحی قلب باز، نیاز به باز کردن دیواره قفسه سینه دارد تا دسترسی جراح به قلب آسان‌تر شود. برای دسترسی به قلب، جراحان جناغ سینه (استخوان سینه) را برش داده و دنده‌ها را باز می‌کنند. 

جراحی قلب باز روشی مطمئن برای انجام جراحی قلب است. اگر شما به اندازه کافی قوی باشید که آن را تحمل کنید، ممکن است جراح شما یک روش باز را توصیه کند.

ناگفته نماند، انجام بسیاری از انواع جراحی قلب از طریق برش‌های کوچکتر و کم تهاجمی‌‌تر قابل انجام است. از این رو، جراحی قلب باز به عنوان آخرین گزینه درمانی در نظر گرفته می‌شود.

دکتر قلب و عروق به بررسی، تشخیص و کنترل بیماری‌های قلب و عروق می‌پردازد. دکتر قلب، با تجویز دارو وضعیت بیمار را در حالت نرمال نگه می‌دارد. معمولا در موارد حاد بیماری قلبی پس از مراجعه به متخصص قلب، او شما را برای انجام جراجی قلب و عروق به جراح قلب ، ارجاع می‌دهد. 

انواع جراحی قلب باز

اگرچه تکنیک‌های جدیدی مانند روش‌های لاپاراسکوپی یا روش‌های کم تهاجمی پدیدار شده‌اند، اما جراحی قلب باز هنوز به طور منظم انجام می‌شود. روش‌های عمل جراحی قلب باز عبارتند از:

  • تعمیر یا تعویض دریچه‌های قلب
  • ترمیم نواحی آسیب دیده یا غیر طبیعی قلب
  • کاشت وسایل پزشکی مانند ضربان ساز
  • پیوند قلب جدید

پیوند بای پس عروق کرونر

پیوند بای پس عروق کرونر (CABG) رایج‌ترین نوع جراحی قلب باز است که امروزه بر روی بزرگسالان انجام می‌شود. این روش اغلب برای بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب  و آترواسکلروز استفاده می‌شود. در این جراحی با استفاده از فرآیند عروق خونی، بخشی از یک رگ خونی سالم از سایر نقاط بدن برای ایجاد یک مسیر جدید در اطراف قسمت مسدود شده یک رگ خونی استفاده می‌شود. این کار جریان اکسیژن و مواد مغذی را که مسدود شد بودند را به قلب بازمی‌گرداند. 

پیوند بای پس عروق کرونر خارج از پمپ

برخی از بیماران ممکن است از یک تکنیک جراحی جدیدتر بهره‌مند شوند که به قلب اجازه می‌دهد در طول جراحی، به ضربان خود ادامه دهد. جراحی بای پس خارج از پمپ یا “قلب تپنده” می‌تواند عوارض را کاهش دهد و نیاز به تزریق خون را در بیماران خاص کاهش دهد.

مراحل عمل جراحی قلب باز همراه با عکس

از آنجایی که عمل بای‌پس قلب، شایع‌ترین نوع جراحی قلب باز است، در ادامه مراحل این جراحی را بررسی خواهیم کرد. سایر انواع جراحی قلب باز تقریبا مراحل مشابهی با این نوع جراحی دارند و فقط ممکن است در برخی مراحل تفاوت اندکی با یک دیگر داشته باشند. به طور کلی جراحی قلب باز در مراحل زیر صورت می‌گیرد:

  1. قبل از شروع عمل، شما تحت داروی بیهوشی قرار می‌گیرید تا هوشیاری خود را از دست بدهید. سپس شما به دستگاه‌هایی که در طول عمل مورد نیاز است وصل خواهید شد.
  2. هنگامی که همه لوله‌ها و مانیتورها در جای خود قرار گرفتند، پزشک برش‌هایی در یک یا هر دو پا یا یکی از مچ‌های شما ایجاد می‌کند تا به رگ‌های خونی مورد استفاده برای پیوندها دسترسی پیدا کند. او رگ یا رگ‌ها را برداشته و آن برش‌ها را می‌بندد.
  3. پزشک یک برش از زیر سیب آدم (زیر گلو) تا درست بالای ناف ایجاد می‌کند.
  4. پزشک جناغ سینه (استخوان سینه) را از طول نصف می‌کند. او نیمی از استخوان سینه را جدا می‌کند تا قلب شما آشکار شود.
  5. برای دوختن پیوندها بر روی عروق کرونر بسیار کوچک، پزشک باید قلب شما را به طور موقت متوقف کند. لوله‌هایی در قلب قرار داده می‌شوند تا خون شما توسط دستگاه بای‌پس قلب-ریه در بدن شما پمپ شود.
  6. هنگامی که خون برای پمپاژ به داخل دستگاه بای پس هدایت شد، پزشک با تزریق محلول سرد قلب را متوقف می‌کند.
  7. هنگامی که قلب متوقف شد، پزشک عمل پیوند بای پس را شروع می‌کند. در ابتدا جراح قلب، یک انتهای رگ جدید را روی یک سوراخ کوچک ایجاد شده در آئورت متصل می‌کند و سر دیگر را به شریان کرونر مسدود شده وصل می‌کند. اگر پزشک شما از شریان پستانی داخلی در داخل قفسه سینه به عنوان پیوند بای پس استفاده کند، انتهای پایینی شریان از داخل قفسه سینه بریده می‌شود و روی سوراخ ایجاد شده در شریان کرونری در زیر انسداد دوخته می‌شود.
  8. بسته به تعداد انسداد و محل قرارگیری آنها ممکن است به بیش از یک پیوند بای پس نیاز داشته باشید. پس از تکمیل تمام پیوندها، پزشک آنها را از نزدیک بررسی می‌کند تا مطمئن شود خون در آن‌ها به درستی جریان دارد. 
  9. پس از بررسی گرافت‌های بای پس، پزشک اجازه می‌دهد تا خون از طریق دستگاه بای پس به قلب شما برگردد و لوله‌ها را از دستگاه جدا می‌کند. قلب شما ممکن است خود به خود دوباره راه اندازی شود یا از یک شوک الکتریکی خفیف برای راه اندازی مجدد آن استفاده شود.
  10. پزشک شما ممکن است سیم‌های موقتی را برای ضربان قلب شما قرار دهد. این سیم‌ها را می‌توان به یک ضربان‌ساز متصل کرد و در صورت نیاز، در طول دوره نقاهت اولیه، ضربان قلب شما انجام می‌شود.

ویژگی بهترین جراح قلب برای جراحی قلب باز چیست؟

بخش قلب و عروق در یک بیمارستان توسط بسیاری در حرفه پزشکی به عنوان بخش تنظیم استاندارد برای کل بیمارستان دیده می‌شود. وضعیت حیاتی بخش جراحی قلب انتظارات بالایی را برای جراحانی که در آنجا کار می‌کنند ایجاد می‌کند. از این رو متخصصان جراحی قلب همواره تحت فشار هستند. با این حال، این متخصصان طی سال‌ها فعالیت تجربیات زیادی را دریافت کرده‌اند، که موجب می‌شود اغلب آن‌ها گزینه مناسبی برای انجام جراحی باشند. در هر صورت، هر جراح قلب باز باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

مهارتهای فنی   جراح قلب و عروق

جراحان قلب خوب نیاز به طیف وسیعی از مهارت‌ها و دانش فنی دارند. این موارد شامل دانش دقیق فیزیولوژی سیستم قلبی تنفسی، توانایی خواندن سی تی اسکن‌های پیچیده و غیر معمول و سایر اطلاعات رادیولوژیکی، توانایی درک جدیدترین اشکال تجهیزات و فناوری جراحی و شخصیتی است که قادر به انطباق با پیشرفت های جدید دائمی است. آنها همچنین باید تمام مهارت‌های جراحی اولیه مانند ثبات دست و مهارت دستی را داشته باشند.

مهارت‌های غیر فنی همچنین از جراحان قلب انتظار می‌رود مهارت‌ها و توانایی‌های غیر فنی زیادی داشته باشند. آنها باید مهارت‌های رهبری قوی داشته باشند تا بتوانند به طور موثر مسئولیت یک تیم جراحی را در شرایط سخت بر عهده بگیرند. آنها باید پیچیدگی‌های اقتصادی سیستم مراقبت های بهداشتی مدرن، از جمله رابطه بین بیمارستان و دولت و عواملی که تصمیمات تجاری بیمارستان را هدایت می‌کنند را درک کنند. آنها همچنین باید توانایی آموزش موثر به دستیاران جراحی را داشته باشند تا بتوانند به نسل بعدی جراحان خوب قلب تبدیل شوند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید