انتشار این مقاله


جراحی بینی توسط ربات های چینی

اگر به فناوری و اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد علاقه دارید و خبرهای آن را دنبال می کنید حتما تا کنون در رابطه با استفاده ربات ها در عمل های جراحی مطالب زیادی خوانده اید. دانستن این موضوع که به مرور ربات ها در هر زمینه ای وارد می شوند هم می تواند […]

اگر به فناوری و اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد علاقه دارید و خبرهای آن را دنبال می کنید حتما تا کنون در رابطه با استفاده ربات ها در عمل های جراحی مطالب زیادی خوانده اید. دانستن این موضوع که به مرور ربات ها در هر زمینه ای وارد می شوند هم می تواند جالب باشد و هم می تواند ترسناک باشد. به نقل از نی نی سایتدر مصاحبه با دکتر مفرد در دنیایی که برخی از افراد معتقد هستند که داستان های مربوط به ربات تنها و تنها در فیلم ها و سریال های خارجی وجود دارد و در دنیای واقعی اثری از آن ها بخصوص در دنیای پزشکی و حتی واقعیت وجود ندارد ؛ باید این حقیقت را بیان کرد که بیشتر فیلم های رباتیک خیالی ، امروزه به مدد علم و فناوری به واقعیت تبدیل شده اند و نتایج آن ها با آن چه در فیلم و سریال های علمی تخیلی تماشا می کنید فاصله زیادی ندارد. این باور که هیچ رباتی در جهان وجود ندارد یا اینکه از ربات ها نمی توان برای انجام کارهای حساس مانند پزشکی و جراحی های مغز و اعصاب یا جراحی بینی استفاده کرد در ذهن بسیاری از افراد که دانش اندکی در این زمینه دارند همواره وجود دارد. اختراع ربات های هوش مصنوعی چینی یا دیگر کشور های جهان یک پیشرفت مهم در تکنولوژی می باشد که می تواند در خیلی از زمینه ها به انسان ها کمک کند. اگر شما نیز کنجکاو هستید که بدانید آیا واقعا می توان از ربات ها برای انجام جراحی های مانند عمل بینی استفاده کرد یا خیر ؟ یا اینکه دوست دارید با عملکرد این ربات ها در زمان انجام رینوپلاستی یا جراحی های مهم تر آشنا شوید با ما همراه باشید. ما شما را با جدید ترین و پیشرفته ترین روش های جراحی بینی در جهان آشنا خواهیم کرد.

عملکرد ربات ها در عمل های جراحی

جراحی به کمک ربات ها پدیده ای نسبتا جدید و حیرت آور می باشد که رشد قابل توجهی داشته و امروزه در دانشکده های مهندسی پزشکی و دانشگاه های معتبر دنیا تحت آزمایش و بررسی قرار دارد. در ایران نیز پروژه های در این زمینه در حال اجرا هستند اما با این تفاوت که ما هنوز در مرحله مطالعات و آزمایشات قرار داریم. ولیکن با وجود نخبه های ایرانی ، شکی نیست که در آینده نچندان دور در کشور ما نیز از ربات ها برای انجام عمل جراحی استفاده شود. بررسی فناوری های جدید و کاربرد آن ها در لوازم و تجهیزات جراحی برای بهبود کیفیت جراحی توسط جراحان و پزشکان مجرب ، موضوعی است که در بسیاری از کشور ها به مراحل پیشرفته ای رسیده است. جراحی رباتیک ماحصل پیشرفت تکنولوژی در حوزه پزشکی است که پزشکان از سیستم های رباتیک برای انجام عمل جراحی بینی یا جراحی های دقیق تر و حساس تری مانند عمل های مغز کمک می گیرند. بهتر است متذکر شویم که در جراحی های رباتیکی ، عمل جراحی توسط یک انسان انجام می شود و تمامی اتفاقات در کنترل پزشک می باشد و تنها تحت نظر پزشک از ربات استفاده می شود. جراحی های که به وسیله ربات ها انجام می شوند کم تهاجمی اند و پزشکان با بیمار و وسایل جراحی مستقیماً در ارتباط نیستند. این ربات ها ضمن به وجود آوردن برش های بسیار کوچک که به طور معمول از برش های سنتی و عادی کوچک تر است ، به جراحان و پزشکان اجازه می دهند تا با دقتی باور نکردنی کار خود را انجام دهند و به بهترین نتایج دست پیدا کنند. البته لازم به ذکر است استفاده از این ربات ها در برخی از مراحل جراحی هنوز در مرحله آزمایش قرار دارند. اما با این وجود باز هم خبر خوبی برای علم پزشکی و درمان بیماری های خاص محسوب می شود.

 جراحی های که به وسیله ربات ها انجام می شود مزایای بسیار زیادی دارند که همین مسئله باعث می شود تا افراد بسیار زیادی جذب سرمایه گذاری در این زمینه شوند.

مزایای جراحی با ربات های چینی

چه در عمل بینی و چه در جراحی های درمانی و زیبایی اگر از ربات ها استفاده شود مزایایی از قبیل دوران نقاهت کوتاه تر ، درد کمتر ، ایجاد برش کمتر و در نهایت جای اسکار کمتر برای متقاضی به دنبال دارد. البته این پایان ماجرا نیست چرا که انجام این نوع عمل جراحی تنها برای بیمار سودمند نبوده و پزشکان نیز از مزایای والای آن برخوردار می شوند. از جمله مزایایی که برای پزشک در پی دارد می توان به افزایش مهارت ، افزایش میزان موفقیت عمل های جراحی ، افزایش دقت عمل و غیره اشاره کرد.

البته ناگفته نماند که در کنار این مزایا تنها انتقادی که در این زمینه وارد است هزینه های بسیار بالای این نوع جراحی است که امکان بهره مند شدن تمامی بیماران را از این نوع فرایند محدود می سازد.

آیا جراحی بینی توسط ربات های چینی امکان پذیر است؟

به گفته دکتر امیر حسین محمدی مفرد بهترین جراح بینی تهران ، با روند مثبتی که در پیشرفت علم و تکنولوژی وجود دارد نمی توان انجام چنین جراحی هایی را با استفاده از ربات ها غیر ممکن دانست. چرا که همواره دانشمندان و مهندسان پزشکی به دنبال اختراع ابزار و تجهیزاتی هستند که ریسک عمل های جراحی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد و دقت عمل و کیفیت نتایج بسیار زیاد باشد ، تا در نتیجه هم پزشک و هم بیمار از نتیجه کار رضایت کافی داشته باشند. پس شکی نیست که این احتمال وجود داشته باشد که در آینده نچندان دور به قدری علم پیشرفت نماید که ابزاری را اختراع کند که به جراح بینی کمک کند عمل بینی را به بهترین نحو ممکن و با دقت بالا انجام دهد.

جالب است بدانید که امروزه در زمینه جراحی بینی از ابزارها و دستگاه های پیشرفته سه بعدی برای ترسیم نتیجه جراحی بینی استفاده می شود که شما می توانید پیش از انجام عمل جراحی نتیجه نهایی را به راحتی مشاهده نمایید و در صورت نیاز به تغییر ، انتظارات خود را به پزشک اعلام نمایید. با استفاده از این ابزار می توان نتایج رینوپلاستی را پیش از انجام عمل جراحی مشخص کرد و تعیین کرد که آیا بیمار از نتیجه جراحی رضایت کامل را دارد یا خیر. از سوی دیگر این تکنیک باعث می شود تا احتمال نیاز به انجام عمل ترمیمی بینی نیز کاهش یابد.

این ابزار به تازگی وارد عرصه پزشکی و جراحی های زیبایی صورت و بدن شده است و تنها بهترین و متبحر ترین جراحان از آن استفاده می کنند. با فکر کردن به این مسائل می توان گفت زمان ورود ربات ها به دنیای جراحی های زیبایی صورت و بدن خیلی دور نیست.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید