انتشار این مقاله


روکش دندان برای چیست ؟

روکش دندان برای چیست ؟ روکش دندان سال هاست که به عنوان یکی از روش های درمانی و زیبایی بر روی دندان ها انجام می شود و تقریبا در سر تا سر دنیا مورد پذیرش قرار گرفته است. جنبه درمانی روکش دندان بسیار مهم تر از جنبه زیبایی آن است و به همین علت ، […]

روکش دندان برای چیست ؟

روکش دندان سال هاست که به عنوان یکی از روش های درمانی و زیبایی بر روی دندان ها انجام می شود و تقریبا در سر تا سر دنیا مورد پذیرش قرار گرفته است. جنبه درمانی روکش دندان بسیار مهم تر از جنبه زیبایی آن است و به همین علت ، انجام آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اما بدون شک این سوال برای شما به وجود می آید که روکش دندان برای چیست و چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

ما در این مطلب همراه شماییم تا تمامی اطلاعات مورد نظرتان را در مورد روکش دندان در اختیارتان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در این مطلب همراه باشید.

اما پیش از مطالعه این مطلب در صورتی که می خواهید در مورد قیمت روکش دندان به کسب اطلاعات لازم بپردازید به سادگی می توانید از طریق این لینک اقدام نموده و اطلاعات مورد نظر خود را به دست بیاورید : قیمت انواع روکش دندان جلو و عقب

چه زمان از روکش دندان استفاده می کنیم ؟

دلایل زیادی وجود دارد که ما را به استفاده از روکش دندان سوق می دهد اما مهم ترین علت آن ضعیف و شکننده بودن این دندان هاست. در ادامه به تفکیک اینکه روکش دندان برای چیست و چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد را توضیح می دهیم :

ترک خوردگی دندان

معمولا دندان های فرسوده که از آن ها مراقبت های لازم صورت گرفته است پس از مدتی ترک هایی می خورند که دندان را به مرز شکستگی می برند. از آنجایی که پس از شکستگی احتمال نیاز ایمپلنت می باشد ، پیش از شکستگی از طریق روکش ، دندان را مقاوم سازی می کنند تا از شکستگی جلوگیری به عمل آید.

محافظت از دندان های شکسته

دندان هایی که می شکنند با دو شرایط رو به رو می شوند : یا پایه کامل برای روکش ندارند که برای ایمپلنت ارجاع داده می شوند یا پایه دارند که ترجیح بر آن است که دندان حفظ شود و از طریق روکش شکستگی های دندان جبران گردد.

ترمیم و محافظت از بریج دندان

در درمان ایمپلنت گاهی از بریح برای جایگزینی سه دندان از دست رفته استفاده می شود. در این هنگام به راحتی می توان از روکش برای محافظت از بریج استفاده کرد. البته طبیعی است که این مورد به تشخیص پزشک ایمپلنت نیز باید صورت بگیرد.

محافظت از دندان های عصب کشی شده 

دندان هایی که عصب کشی می شوند ، قدرت سابق خود را ندارند و به مرور خشک و ضعیف شده و با کوچک ترین ضربه یا فشاری می شکنند. به همین علت برای محافظت از این دندان ها روکش دندان الزامی می باشد.

ایمپلنت دندان 

اگر در قسمتی از دهان شما ، یک دندان وجود نداشته باشد ، روش جایگزینی این دندان ایملپنت است. ایملپنت پیچی است که در فک فرو می رود و روی آن از روکشی دقیقا مانند دندان با همان شمایل قرار میگیرد . جایگزین دندان شما می گردد.

پوشاندن دندان های بد فرم و یا بد رنگ

و در آخر از روکش دندان می توان به عنوان یک روش زیبا سازی دندان ها استفاده کرد که بر روی دندان هایی با شکل های نا متقارن و نا درست و همچنین دندان های بد رنگ مورد استفاده قرار بگیرد.               

فراموش نکنید که تمامی موارد فوق باید مورد تایید دکتر دندان پزشک قرار بگیرد. همچنین حتما توجه داشته باشید که روکش دندان ها دقیقا متناسب با فک و سایر دندان های شما باشد در غیر این صورت می شکند و علاوه بر داشتن هزینه مضاعف ، ممکن است منجر به از دست رفتن دندان شما به طور کامل شود. تا کنون به این سوال که روکش دندان برای چیست پرداختیم.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا متریال ها مورد استفاده برای ساخت روکش دندان را برسی کنیم و بهترین آن را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.                      

انواع روکش دندان

شما برای روکش کردن دندان های خود می توانید از متریال های مختلفی استفاده کنید که هم ویژگی های متفاوتی دارند و هم از قیمت های مختلفی برخوردار می باشند. روکش هایی که می توانید برای دندان های خود مورد استفاده قرار بدهید به این شرح می باشد :

روکش های فلزی 

از بهترین روکش هایی است که می توان برای دندان ها استفاده کرد چرا که محافظت بسیار بالایی از دندان شما می کند و به ندرت دچار شکستگی می شود. به طور معمول برای دندان هایی که با روکش فلزی ساخته می شوند می توان از دو متریال استفاده کرد : 

  • طلا : از خواص بسیار زیادی برخوردار می باشد و عفونت نمی کند. دندان ها بو نمی گیرد و از مزایا بسیار زیادی برخوردار می باشد. با این وجود به علت قیمت بالای طلا ، امروزه تنها در صورت در اختیار داشتن بودجه کافی می توانید از پس قیمت روکش دندان طلا بر بیایید.
  • پلاتین : اگر امکان استفاده از طلا به علت قیمت بالای آن نباشد درصد آلیاژ هارا تغییر می دهند و با کاهش مقدار طلا از پلاتین استفاده می کنند. البته که این موضوع می تواند از کیفیت روکش دندان بکاهد اما همچنان از مقاومت بالایی برخوردار می باشد با خیال راحتی می توان از آن استفاده کرد.

برای تعدیل قیمت روکش های دندان چه برای پایه و چه برای ظاهر دندان می توان از فلزات مانند برلیوم، کروم یا پالادیم نیز استفاده کرد. اما نباید فراموش کرد که ممکن است لثه ها به این فلزات حساسیت نشان دهند و روکش دندان پس زده شود (دندان عفونت می کند.) به همین علت است ترجیحا اگر می خواهید از روکش فلزی استفاده کنید طلا انتخاب بهتر و منطقی تری می باشد. 

روکش های فلزی هم جنبه زیبایی دارند (دندان های طلا) که برخی از آن برای دندان های جلو استفاده می کنند اما در نهایت به علت ظاهر متفاوت بسیاری ترجیح می دهند که در دندان هیای عقبی مانند آسیاب از آن ها استفاده شود.

روکش های ترکیبی

در این روش قسمت زیرین روکش ها از فلزات می باشد که باعث می شود از مقاومت بالایی برخوردار بوده و به خوبی خورد نشوند. اما رویه این دندان ها از سرامیک هایی در رنگی دقیقا مشابه دندان ها استفاده می شود که ظاهری یکدست می دهد و مورد پسند عموم مردم واقع می شود. روش از قیمت متوسط رو به بالایی برخوردار می باشد و یک روش بسیار مناسب برای روکش دندان ها محسوب می گردد.

روکش های سرامیکی 

روکش های سرامیکی را می توان بدون استفاده از فلز مورد استفاده قرار داد که طبیعتا هم قیمت آن را کاهش می دهد و هم مقاومت آن در برابر شکستگی را کمتر می کند. در نظر داشته باشید که سرامیک به علت هماهنگی با رنگ ها دندان می توانند ظاهر یکدستی که به دنبال آن هستید را به شما بدهد.

روکش های رزینی

و در آخر نوبت به روکش های رزینی می باشد که به صرفه ترین روکش های دندان می باشند و از قیمت مناسب تری برخوردار می باشند. این روکش ها امروزه رایج ترین انواع روکش های دندان می باشند و مصارف بسیار زیادی دارند. 

تا اینجا این مطلب به انواع روکش های دندان در ضمن پاسخ دادن به این سوال که روکش دندان برای چیست پاسخ داده ایم. در آخر نوبت می رسد به قیمت روکش های دندان که در پایان این مطلب به طور کامل به آن می پردازیم : 

قیمت روکش دندان

روکش های دندان و قیمت ساخت آن ها از عوامل گسترده ای تاثیر می گیرند. این عوامل به این شرح می باشند :

  • ابعاد دندان ها : هر چه دندان ها بزرگتر باشد موادی که برای ساخت آن ها به کار می رود بیشتر می شود و طبیعتا هزینه نیز بالا تر می رود. برای مثال در استفاده از طلا برای روکش ، قیمت بر اساس گرم طلا محاسبه می شود که به طور مستقیم با ابعاد دندان در ارتباط می باشد.
  • نوع دندان :  روکش دندان های جلو معمولا از هزینه کمتری برخوردار می باشد و در حالی که دندان عقب هم مواد بیشتری به خود اختصاص می دهند و هم ساخت آن ها از تعرفه های بیشتری برخوردار می باشد و به همین علت است معمولا تعرفه روکش دندان های عقب بیشتر از دندان های جلو می باشد.
  • مواد مورد استفاده : فوقا در این مطلب انواع موادی که در ساخت روکش دندان مورد استفاده قرار می گیرد را مورد برسی قرار داده ایم و بدیهی است که به علت متفاوت بودن قیمت این مواد ، قیمت روکش دندان بر اساس مواد مورد انتخاب شما نیز متفاوت می باشد . هرچند از آنجایی که سلامتی دندان ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد بهتر است از مواد با کیفیتی استفاده کنیم.
  • دندانپزشک منتخب شما : در آخر در نظر داشته باشیم که کلینیک های مختلف دندان پزشکی علی الخصوص مطب ها و کلینیک های خصوصی قیمت های مختلفی را ارائه می کنند. 

شما می توانید در ابتدا این مطلب از طریق لینک قرار داده شده اطلاعات مورد نظر خود را در مورد قیمت روکش دندان به طور دقیق به دست بیاورید. امیدواریم به سوال خود مبنی بر اینکه روکش دندان برای چیست دست یافته باشید و از این مطلب استفاده کرده باشید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید