انتشار این مقاله


روش های درمان میگرن

میگرن به عنوان سومین بیماری شایع در میان جوامع امروزی معرفی می شود. شیوع سردردهای میگرنی در زنان بیشتر از مردان است. سردرد میگرنی، شدید ترین نوع سردرد است که باعث اختلال در فعالیت های روزمره فرد می شود. این بیماری به صورت حمله های میگرنی شروع و ادامه پیدا می کند. از عوارض شایع […]

میگرن به عنوان سومین بیماری شایع در میان جوامع امروزی معرفی می شود. شیوع سردردهای میگرنی در زنان بیشتر از مردان است. سردرد میگرنی، شدید ترین نوع سردرد است که باعث اختلال در فعالیت های روزمره فرد می شود. این بیماری به صورت حمله های میگرنی شروع و ادامه پیدا می کند. از عوارض شایع سردردهای میگرنی می توان به حالت تهوع، حساس شدن به نور و صدا، گرفتگی عضلات گردن، ناتوانی جسمی، به هم ریختگی روانی و … اشاره کرد. بسیاری از پزشکان عامل بروز این بیماری را عامل وراثت معرفی می کنند. برای درمان میگرن روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله سعی داریم به آن ها اشاره کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

درمان میگرن با تجویز داروهای مسکن

استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن از متداول ترین داروهای مسکنی هستند که برای درمان میگرن تجویز می شوند، اما مصرف بیش از حد این داروها، عوارضی را به همراه دارد. دسته ای دیگر از مسکن ها که برای این قبیل سردردها تجویز می شود، گروه دارویی تریپتان است که به دلیل عوارض شدیدی که دارد برای افرادی که مبتلا به بیماری های خاص هستند، توصیه نمی شود. البته گروه دارویی ارگوتامین ها هم تجویز می شوند که به دلیل اثرگذاری کم، تداخل دارویی، عوارض جانبی زیاد، استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

تزریق دیسپورت

 این شیوه درمان میگرن بیشتر برای دسته ای از افراد توصیه می شود که در طول یک ماه حدود ۱۵ روز یا بیشتر دچار حملات میگرنی می شوند. در بیشتر موارد این سردردهای میگرنی آن قدر شدید هستند که استفاده از داروهای مسکن، بهبودی را ایجاد نمی کند. در این موارد تزریق دیسپورت و بوتاکس به عضلات اطراف صورت، سر و گردن بسیار کمک کننده خواهد بود. البته بعد از طی ۳ ماه پس از تزریق و با مشاهده اولین علائم مربوط به حمله های میگرنی بایستی تزریق مجدد تکرار شود. البته به دلیل حساسیت این شیوه درمانی کلیه مراحل بایستی زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. تقریباً این شیوه درمان، عارضه جدی را برای فرد ایجاد نمی کند و باعث سرعت بخشیدن به روند درمان می شود.

طب سوزنی

طب سوزنی به عنوان یکی از روش های درمان میگرن معرفی می شود. در این روش درمان، سوزن های یکبار مصرف در نقاط مشخصی از صورت، سر و … قرار می گیرند. در برخی از بیماران بهبود علائم و حتی کاهش تعداد دفعات حملات میگرنی پس از انجام طب سوزنی مشاهده می شود. با این وجود، تاثیرگذاری این روش هنوز به صورت قطعی اثبات نشده است و همچنین تاثیر آن در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

در درمان میگرن با طب سوزنی سوزن های یکبار مصرف در نقاط مشخصی از صورت، سر و ... قرار می گیرند.

درمان میگرن با اصلاح سبک زندگی

بسیاری از محققان بر این باورند که بسیاری از حملات مربوط به سردردهای میگرنی ناشی از سبک زندگی نادرست افراد است. بنابراین به افراد مبتلا به میگرن توصیه می کنند تا در اولین گام برای درمان میگرن سبک زندگی خود را اصلاح کنند و بعد به سراغ روش های درمانی دیگر بروند. عواملی مانند خواب، تغذیه نامناسب، عدم تحرک، استرس و … می تواند باعث تشدید حملات میگرنی شود. در ادامه به برخی از عواملی که می تواند به اصلاح سبک زندگی در راستای درمان میگرن کمک کننده است اشاره خواهیم کرد:

  1. تنظیم برنامه خواب در طول شبانه روز
  2. مدیریت استرس و اضطراب
  3. استفاده از تکنیک های آرام سازی ذهن مانند یوگا
  4. صرف وعده های غذایی در ساعت مشخص در طول شبانه روز
  5. نوشیدن آب به میزان کافی
  6. انجام فعالیت های ورزشی به صورت روزانه به خصوص فعالیت های هوازی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری و …

درمان میگرن با تکنیک rtms

تکنیک تحریک مغز به وسیله امواج الکترومغناطیسی که به اختصار rtms نامیده می شود، یکی از روش های درمانی نوین است. یکی از کاربردهای این تکنیک، درمان میگرن است. در این شیوه درمانی در طی جلسات منظم و زیر نظر پزشک متخصص، پالس های مغناطیسی تکراری به مغز منتقل می شود. این تحریک با بروز درد برای بیمار همراه نخواهد بود. در طی این تحریک ها، قسمت هایی از مغز که در اثر حملات میگرن دچار اختلال در عملکرد شده اند، به حالت عادی باز می گردند. البته اثرگذاری این تکنیک منوط به حضور منظم در جلسات درمانی است. این روش، یک روش غیرتهاجمی است و عوارض جانبی آن در مقایسه با سایر درمان ها کمتر است.

جمع بندی                               

سردردهای میگرنی با عوارضی که به همراه دارند جزو آزاردهنده ترین اشکال سردرد هستند. در درمان میگرن سعی می شود تا ابتدا تعداد حملات میگرنی کاهش پیدا کند و از سویی دیگر شدت آن ها کاهش پیدا کند. با توجه به تنوع روش های درمان میگرن، پزشک متخصص بر اساس عواملی مانند سن بیمار، سابقه پزشکی، نوع میگرن، تعداد حملات میگرنی، شدت سردردها و … بهترین روش درمان را انتخاب می کند.

شما می توانید جهت درمان میگرن و یا سایر خدمات روانشناسی با کلینیک دکتر پورنامداری در ارتباط باشید:

آدرس وب سایت: https://drpournamdari.ir/

آدرس کلینیک: تهران-ونک – خیابان خدامی – بالاترازهتل هما – نبش اتوبان کردستان-بن بست گلستان- پلاک۵۳ -طبقه ۲ – واحد ۴

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید