انتشار این مقاله


چه زمانی باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم؟

سالانه تعداد زیادی از مردم جهان بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از عارضه‌های قلبی نشان می‌دهد که بسیاری از افراد اهمیتی به مراجعه به موقع به دکتر متخصص قلب قائل نیستند و مراحل درمان خود را به تعویق می‌اندازند. عدم مراجعه […]

سالانه تعداد زیادی از مردم جهان بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از عارضه‌های قلبی نشان می‌دهد که بسیاری از افراد اهمیتی به مراجعه به موقع به دکتر متخصص قلب قائل نیستند و مراحل درمان خود را به تعویق می‌اندازند. عدم مراجعه به یک دکتر قلب پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه دارد و در بسیاری از موارد موجب مرگ ناگهانی افراد می‌شود. با مراجعه به موقع به پزشک می‌توان انواع بیماری‌های قلبی مانند بیماری‌های مادرزادی قلب، نارسایی قلبی، آریتمی قلب و شریان کرونری را شناسایی و درمان کرد. سوالاتی که ممکن است در ذهن بسیاری از افراد پیش بیاید این است که با بروز چه علائمی در بدن خود باید هر چه سریع‌تر به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم؟ بهترین متخصص قلب چه ویژگی‌هایی دارد؟‌ برای رسیدن به پاسخ این سوالات حتما تا انتهای این مقاله با با همراه باشید.

افراد در صورت داشتن چه علائمی باید به یک دکتر قلب مراجعه کنند؟

اغراق نیست اگر بگوییم هر چند ثانیه یک بار، یک نفر از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی دنیا جان خود را از دست می‌دهد و این آمار به شدت نگران‌کننده است. برای کاهش آمار مرگ و میر و شروع زودهنگام مراحل درمان تحت نظر پزشک به علائم هشداردهنده بیماری‌های قلبی در بدن خود توجه داشته باشید. در ادامه با مهم‌ترین علائمی که احتمال ابتلا به بیماری قلبی را نشان می‌دهند، آشنا خواهید شد.

بالا بودن فشار خون

فشار خون همه افراد با ورود به دهه سی زندگی باید به طور منظم مورد بررسی قرار بگیرد؛ زیرا فشار خون بالا علائم خاصی ندارد و حتما باید با استفاده از دستگاه‌های فشارسنج اندازه‌گیری شود. عوامل متعددی در بالا رفتن فشار خون نقش دارند. این عوامل عبارت‌اند از: بی تحرک بودن، مصرف قلیان و سیگار، استفاده فراوان از نمک در غذاها، مصرف زیاد غذاهای چرب، استرس، نگرانی و … . هر چه فشار خون بیشتر باشد، ماهیچه قلب و شریان‌های آن‌ فشار بیشتری را برای پمپاژ خون تحمل می‌کنند. بالا بودن فشار خون به مدت طولانی باعث تنگ شدن شریان‌های قلب شده و باعث بروز حمله قلبی می‌شود. بهترین روش برای اندازه‌گیری فشار خون خرید یک دستگاه فشارسنج خانگی یا مراجعه مرتب به پزشک عمومی است. در صورت بالا بودن فشار خون بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید.

احساس خستگی زیاد به همراه خواب‌آلودگی

یکی از علائم ابتلا به بیماری‌ نارسایی قلبی احساس خستگی زیاد به همراه خواب‌آلودگی است. البته به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که هر نوع احساس خستگی زیاد به همراه خواب‌آلودگی را نمی‌توان به بیماری‌های قلبی ربط داد. گاهی اوقات دلیل بروز این علائم ناشی از افسردگی، بی‌حوصله‌گی یا بی علاقگی به انجام امور روزانه است. اما به هرحال برای اطمینان بهتر است که علت خستگی و خواب‌آلودگی ریشه‌یابی شود و فرد در صورت ابتلا به نارسایی قلبی مراحل درمان خود را نزد دکتر قلب و عروق شروع کند.

ابتلا به بیماری دیابت

احتمال اینکه افراد مبتلا به دیابت به بیماری‌های قلبی مبتلا شوند؛ چندین برابر بیشتر از سایر افراد است. طبق گزارش اعلام شده توسط انجمن قلب آمریکا بیماری دیابت یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به انواع مختلف بیماری قلبی است؛ بنابراین به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که حداقل یک بار در سال به پزشک قلب مراجعه کنند و از سلامتی قلب خود مطمئن شوند‌. استفاده از رژیم غذایی مناسب نیز تاثیر بسیار زیادی در بهبود بیماران دیابتی دارد.

بالا بودن سطح کلسترول خون

کلسترول یک نوع چربی است که میزان مشخصی از آن برای سلامتی بدن مفید است و نقش مهمی در تولید هورمون‌های صفرا، استروئید و ویتامین دی دارد؛ اما با بالا رفتن کلسترول عبور خون در رگ‌ها دشوار می‌شود. با تجمع چربی در خون و سخت شدن جریان خود اکسیژن کافی به ماهیچه قلب نخواهد رسید. در صورت بالا بودن کلسترول خون به پزشک مراجعه کنید.

ابتلا به بیماری‌های لثه

یکی دیگر از علائمی که نشان می‌دهد فرد ممکن است به بیماری قلبی مبتلا باشد، ابتلا به بیماری‌های لثه است. مشکلات لثه و بیماری‌های لثه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. باکتری‌های موجود در عفونت لثه می‌توانند در تمام بدن منتشر شوند و به دریچه‌های قلب برسند.

احساس درد در ناحیه قفسه سینه

یکی دیگر از علائم نشان‌دهنده بیماری‌های قلبی احساس درد در ناحیه قفسه سینه است. این درد ممکن است چند ثانیه به طول بینجامد و به درد بازو‌ها، سر و فک نیز منجر شود. افراد در صورت بروز این علائم هر چه سریع‌تر باید به مراکز درمانی و اورژانس مراجعه کنند.

احساس درد در پا و ورم کردن پاها

احساس درد در پا و ورم کردن پاها دلایل مختلفی دارد. گاهی اوقات ممکن است فرد به بیماری‌های کلیوی و کبدی مبتلا باشد و گاهی اوقات نیز نشا‌ن‌دهنده بیماری قلبی است. یک دکتر قلب خوب با بررسی ورم پاهای بیمار به راحتی می‌تواند به علت اصلی این مشکل پی ببرد.

سابقه ابتلا به بیماری‌های پره اکلامپسی و زایمان زودرس

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته در زنانی که سابقه ابتلا به بیماری پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری، همچنین زایمان زودرس دارند، احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی به میزان دو برابر افزایش می‌یابد‌. این زنان برای اطمینان از سلامتی قلب خود باید توسط یک دکتر قلب خوب معاینه شوند.

ابتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی در دوران کودکی

افرادی که در دوران کودکی به بیماری‌های مادرزادی قلبی مبتلا بوده‌اند و تحت جراحی قرار گرفته‌اند، گمان می‌کنند که مراحل درمان خود را به اتمام رسانده‌اند، این در حالیست که همچنان باید تحت نظر یک دکتر قلب خوب باشند و از این موضوع غافل نشوند. متاسفانه برخی از افراد به این نکته توجه نمی‌کنند و به بررسی دوره‌ای قلب خود اهمیت نمی‌دهند. احتمال ابتلای مجدد به بیماری‌های قلبی در این افراد بیشتر است.

سابقه استعمال سیگار

خطر ابتلا به بیمار‌ی‌های قلبی در افرادی که در طول زندگی خود سابقه استعمال سیگار دارند، نسبت به سایر افراد بیشتر است؛ بنابراین به کسانی که سابقه مصرف سیگار دارند، توصیه می‌شود که برای بررسی سلامتی خود به پزشک مراجعه کنند.

سابقه ابتلای یکی از افراد خانواده به بیماری قلبی

عوامل ژنتیکی تاثیر بسیار زیادی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند. البته این موضوع باعث نمی‌شود که صد در صد هر کسی در خانواده خود بیمار قلبی دارد، به بیماری قلبی مبتلا شود؛ اما احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی در این افراد بیشتر است.

سایر عواملی که مراجعه به یک دکتر قلب را واجب می‌کند شامل موارد زیر است:

  • سخت شدن تنفس و نفس‌هایی با فاصله کوتاه
  • تپش قلب بسیار شدید
  • بروز مشکل در بلعیدن غذا
  • اضطراب و استرس شدید
  • پایین بودن فشار خون
  • بیهوشی
  • سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ
  • مشاهده رگ‌های واریسی در پا و ساق پا
  • پوسته پوسته شدن انگشتان
  • رنگ‌پریدگی و عرق سرد

بهترین متخصص قلب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بعد از وجود علائمی مانند بالا بودن فشار خون، احساس خستگی زیاد به همراه خواب‌آلودگی، ابتلا به بیماری دیابت، بالا بودن سطح کلسترول، ابتلا به بیماری‌های لثه،‌ احساس درد در ناحیه قفسه سینه، احساس درد در پا و ورم کردن پاها، سابقه ابتلا به بیماری‌ پره اکلامپسی و زایمان زودرس‌، ابتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی در دوران کودکی، سابقه استعمال سیگار، سابقه ابتلای یکی از افراد خانواده به بیماری قلبی، سخت شدن تنفس، تپش قلب شدید، اضطراب، بیهوشی، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ باید به دنبال پیدا کردن بهترین متخصص قلب باشید. بهترین متخصص‌های قلب ویژگی‌های مشابهی دارند که عبارت‌اند از:

  • برخورداری از مدرک تحصیلی و آموزشی درجه یک و معابر
  • تشخیص صحیح و سریع بیماری‌های قلبی
  • ممانعت از درمان‌های دشوار و پیچیده
  • تسلط کافی بر انجام عمل‌های مختلف قلب
  • با سابقه بودن، باتجربه بودن، خوش اخلاق بودن و صبور بودن
  • برخورد گرم و صمیمانه با مشتریان
  • تسلط بر دانش روز و به‌روز نگه داشتن اطلاعات
  • استفاده از داروهای مناسب برای درمان بیماران قلبی
  • انجام معاینات و آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص بیماری‌های قلبی
  • تاکید بر پیشگیری نه فقط درمان بیماری‌های قلب و عروق
  • قابل اعتماد بودن و شایستگی فنی بالا
  • تمایل به آموزش بیماران
  • آشنایی با جدیدترین پیشرفت‌های روز پزشکی

رزرو نوبت بهترین متخصص قلب از طریق سامانه‌های آنلاین نوبت‌دهی پزشکان

امروزه با گسترش اینترنت افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه حضوری به مطب یک دکتر قلب خوب از طریق کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود به یکی از سامانه‌‌های آنلاین نوبت‌دهی پزشکان مراجعه کنند و اسم، آدرس و تلفن بهترین دکتر قلب را جستجو کنند و سپس به صورت آنلاین برای رزرو نوبت اقدام کنند. برای رزرو آنلاین نوبت هیچ گونه محدودیت زمانی وجود ندارد و در تمام ساعات شبانه‌روز امکان‌پذیر است. فقط کافیست به یک گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی داشته باشید. نوبت آنلاین مزایای زیادی به همراه دارد. عدم نیاز به مراجعه حضوری به مطب، امکان رزرو نوبت در تمام ساعات شبانه‌روز، صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی و صرفه‌جویی در وقت مهم‌ترین مزایای استفاده از سامانه‌های آنلاین نوبت‌دهی به شمار می‌رود. امیدواریم با مطالعه این مقاله به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کرده باشید.‌

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید