انتشار این مقاله


اسکن کف پا و ساخت کفی و کفش طبی

در این مقاله، اسکن کف پا برای ساخت کفی و کفش طبی را مورد بررسی قرار دادیم. دریافتیم که این روش در مقایسه با روش‌های دیگر، هزینه و زمان ‌کمتری صرف می‌کند و سریع‌تر انجام می‌شود. همچنین درمورد کفش طبی و مزایای آن با شما صحبت کردیم. برخی از مزایای کفش طبی شامل کاهش درد پا، افزایش گردش خون و درمان عارضه‌های مربوط به پا هستند. از اسکن کف پا برای تولید ابزارهای درمانی پا از جمله کفش و کفی های طبی استفاده می شود.

در مقاله امروز قصد داریم در مورد یکی از روش‌های نوین ساخت کفی و کفش طبی یعنی اسکن کف پا صحبت کنیم. اسکن کف 2 پا فرایندی است که با یک دستگاه دیجیتالی جهت ارزیابی سلامت ساختاری بدن انجام می‌شود.

در ادامه می‌خواهیم کمی بیشتر به این دستگاه، مزایای آن، روش‌های مختلف، مراحل ساخت کفی طبی و مزایای کفش طبی بپردازیم.

اسکن کف پا چیست؟

اسکن کف پا فرایندی است که با اسکنر دیجیتالی کف پا انجام می‌شود و هدف از انجام آن ارزیابی سلامت ساختاری بدن است. پس از انجام این فرایند، یک تصویر از پا ارائه می‌شود که در آن نحوه توزیع وزن بدن مشخص شده است.

با استفاده از این عکس‌ها، پزشک می‌تواند هرگونه ناهنجاری یا ضعف در ساختار پا را تشخیص داده و اقدام به ساخت کفش طبی مناسب برای پای فرد کند.

کاربرد اسکن کف پا 

اسکن کف پا برای اطلاعات بیشتر در مورد شکل، اندازه، فشار و حرکت پا توسط پزشکان توصیه می‌شود. همچنین توصیه آنها این است که حداقل سالی یک‌بار این اسکن را انجام دهید. فواید دیگر آن نیز شامل موارد زیر است:

  • شناسایی قسمت‌های زخمی پا
  • کاهش فشار بر مناطق مشکل‌دار پا
  • کمک به مدیریت پای دیابتی
  • ارائه اطلاعات مهم درباره چرخه راه‌رفتن به پزشک

کفی طبی چیست و چه کاربردی دارد؟

کفی طبی، یکی از ابزار‌های پزشکی است که در رده ارتوپدی قرار دارد. این نوع کفی براساس نوع کفش و مشکلات پا طراحی شده و استفاده می‌شود.

علاوه‌بر محافظت از قوس کف ‌پا و بالاآوردن آن، موجب تناسب کف‌ و مچ پا می‌شود. همچنین به حفظ عملکرد آن نیز کمک می‌کند.

این کفی باعث می‌شود وزن بدن شما به‌طور یکسان در کف ‌پا توزیع شود که در نتیجه فشار حاصل از آن در نقاط حساس پا را توضیح می‌شود.

مشکلات بیومکانیکی پا ممکن است عارضه‌هایی همچون پاشنه پا، درد لگن و مشکلاتی مربوط به قسمت فوقانی ستون ‌فقرات را ایجاد کند. اما متاسفانه اکثر افراد، منشا درد خود را در انحراف پا به‌ سمت داخل نمی‌دانند. این افراد گمان‌ می‌کنند که این انحراف، مشکل شایع است.

انواع کفی طبی

هنگامی که قصد ساخت کفی طبی دارید 2 گزینه دارید که شامل موارد زیر هستند:

کفی طبی آماده 

این نوع کفی‌های طبی آماده بوده و در تمامی داروخانه‌ها و فروشگاه‌های کفش موجود هستند. شما می‌توانید کفی‌ها را در یک سایز خریداری کنید.

کفی طبی سفارشی 

نوع دوم به کفی‌هایی گفته می‌شود که طبق اسکن قالب پای شما و با هدف بهبود مشکلات‌ ساختاری پا ساخته می‌شوند.

کفی‌های طبی سفارشی یک ابزار اصلاح‌کننده و کاربردی به‌شمار می‌روند که از پای شما محافظت می‌کنند و به رفع مشکلات بیومکانیکی پا کمک بسزایی خواهند کرد. حتی در مواردی باعث بهبود عارضه‌های پا می‌شوند.

مراحل ساخت کفی طبی 

کفی طبی توسط متخصص با مشخصات دقیق ساخته می‌شود و مراحل آن شامل ارزیابی بالینی کامل، آزمایش بیومکانیکی، تجزیه و تحلیل راه‌رفتن، طراحی و ساخت، گچ‌گیری پا و در آخر اسکن هستند. در این بخش می‌خواهیم این مراحل را شرح دهیم.

عکس‌گرفتن از پا یا اسکن

با کمک گچ، می‌توان ساختار و موقعیت پاها را مشخص کرد. این فرایند یک مدل فیزیکی یا دیجیتالی است که در حالت بدون ‌تحمل وزن، نیمه‌وزن یا کامل صوت می‌گیرد و آناتومی و خطوط کف ‌پا را دربر می‌گیرد.

این مدل برای ساخت کفی سفارشی و به‌صورت 3‌بعدی انجام می‌شود. تکنیک‌های دیگری که برای این کار کاربردی خواهد بود، شامل گچ‌گیری دستی، دیجیتال‌سازی تماسی و اسکن لیزر نوری است.

گچ‌گرفتن فیزیکی 3بعدی 

این نوع گچ‌گیری برای کفش راحتی بوده و به روش زیر انجام می‌شود:

  • متخصص پا را در موقعیت مطلوب قرار می‌دهد.
  • گچ نگاتیو با استفاده از خمیر، وکس یا جوراب ساخته می‌شود که از بستر پلی‌اورتان برخوردار است.
  • این فرایند جهت تولید قالب مثبت برای اصلاح یا تغییر بیشتر قبل از ساخت کفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در گچ‌گیری می‌توان محیط کف ‌پا، قسمت جلو و پشت آن را اسکن کرد.

گچ‌گیری فوم باکس با تحمل نیم‌وزن

مراحل انجام این نوع گچ‌گیری به شرح زیر است:

  • پای فرد توسط پزشک در وضعیت مناسب قرار می‌گیرد و موقعیت آن هنگام گچ‌گیری کنترل می‌شود.
  • در فرایند گچ‌گیری یک گچ منفی با استفاده از یک بلوک فومی کم‌چگالی انجام می‌شود.
  • گچ برای ایجاد یک قالب مثبت جهت تولید کفی کاربرد دارد.

قالب‌گیری مستقیم پا با مواد خام 

مراحل این قالب‌گیری شامل موارد زیر است:

  • پزشک مواد خام ترموپلاستی را جهت استفاده در گچ‌گیری انتخاب کرده و سپس قسمتی از کفی را شکل می‌دهد.
  • حال این ماده تا زمانی که کامل ذوب شود، حرارت داده می‌شود. سپس طبق ساختار پا شکل می‌گیرد.
  • در مرحله بعدی مواد روی پا در یک وضعیت بدون تحمل وزن، نیمه‌وزن یا کامل قرار می‌گیرد.
  • سپس پزشک پا را در یک حالت مطلوب قرار می‌دهد تا مواد کاملا خنک شود.
  • بعد از خنک‌شدن مواد، پزشک آن را برمی‌دارد و مواد اضافی را می‌برد.
  • سپس لایه‌های دیگری همچون تقویت‌کننده، بالشتکی و لایه متاتارس گذاشته می‌شوند.

اسکن کف پا دیجیتالی 3بعدی

فرایند اسکن کف پا با استفاده از نقاطی که مستقیما از خود پا یا قالب خوانده می‌شود، یک تصویر 3 بعدی ارائه می‌دهد.

این تکنولوژی نباید توسط الگوریتم‌های کامپیوتری، برون‌یابی، تفسیر برای محاسبه اشکال و خطوط از خواندن فشار 2بعدی استفاده کند. بلکه برای این کار 3 روش وجود دارد که اعم است از:

مثلث لیزری (نور قرمز)

در این روش با کمک نور لیزری فاصله بین منبع لیزر و پا برای ایجاد یک مدل دقیق اندازه گرفته می‌شود.

نور سازه‌شده ( نور سفید یا مادون قرمز)

اسکنر‌هایی که نور ساختاردهی‌شده دارند مانند روش تقسیم، ناحیه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند اما با این تفاوت که یک الگوی نور جایگزین نور لیزر شده، روی شی می‌تابد و فاصله آن تا منع نور را محاسبه می‌کند.

دیجیتال سازی تماسی

در این روش جهت عکس‌برداری حاشیه کف پا، از یک ماتریس 3بعدی استفاده می‌شود.

مزایای اسکن 3 بعدی کف پا

  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه
  • ارائه یک مدل کامل از پا جهت ساخت کفی طبی
  • جلوگیری از استفاده گچ‌گیری زمان‌بر و طاقت‌فرسا
  • جلوگیری از هزینه‌های سنگین گچ‌گیری STS
  • از بین بردن نیاز نشستن روی زمین روی زانو برای ایجاد فوم
  • ارائه نتایج عالی
  • تسریع زمان تحویل کفی
  • انجام اسکن مجدد سریع و آسان در صورت نیاز

کفش طبی چیست؟

به کفش‌هایی که با تجویز پزشک و زیر نظر مهندسین ارتوپدی فنی و در کارگاهی خاصی ساخته می‌شوند، کفش طبی گفته می‌شود.

استفاده این کفش‌ها می‌تواند به بیمارانی که دچار مشکلاتی همچون قطع عضو در ناحیه پا، دفورمیتی و ناهنجاری شده‌اند، کمک زیادی کند.

مزایای کفش طبی

این نوع کفش‌ها دارای مزایای زیادی هستند که در این بخش می‌خواهیم مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کنیم.

محافظت از پا 

در صورت محافظت نکردن از پا، امکان به‌وجود آمدن عارضه‌هایی همچون پلانتار فاشئیت بالا می‌رود یا کف پا صاف می‌شود. در نتیجه امکان محدودیت در انجام حرکت نیز وجود دارد. همچنین با درمان‌نکردن این عارضه، درد و ناراحتی آن شدید‌تر می‌شود.

این نوع کفش‌ها از قوس کف پا یا به‌طور کلی از تمام ساختار آن محافظت می‌کنند. علاوه‌بر این، کفش‌های طبی مشکلات مربوط به تراز پا را برطرف کرده و درد را کاهش می‌دهند. درصورتی‌که این کفش‌ها را به‌طور مداوم استفاده کنید‌، پادرد شما تا مقداری زیادی بهبود می‌یابد.

افزایش جریان خون

احساس درد، یکی از مشکلات مربوط به نوروپاتی دیابتی است. این مشکل، تنها زمانی تشخیص داده می‌شود که عارضه شدید‌تر شود. در غیر این‌ صورت فرد با مشکلات جدی رو‌به‌رو می‌شود و دوره درمان وی طولانی‌تر می‌شود.

اما در این کفش‌ها فضای کافی جهت حرکت‌دادن پا ایجاد شده و این موضوع جریان خون را بهبود می‌بخشد. این محصول، درد‌های عصبی را نیز کاهش می‌دهند و گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی هستند.

کاهش پا درد

تعداد گام‌های یک فرد در روز به‌طور متوسط 10000 گام است. با توجه به این عدد، در صورت پوشیدن کفش نامناسب، درد پا تشدید می‌شود.

بسیاری از افراد هنگام راه‌رفتن طولانی با کفش‌های معمولی، در قسمت پنجه پا درد شدیدی را احساس می‌کنند. در حالی‌که در کفش‌های طبی فضای بیشتری در این قسمت وجود دارد که از فشردن پنجه پا جلوگیری می‌شود.

نوع طراحی این کفش‌ها به گونه‌ای است که پای فرد به دفعات کمی به کناره‌های کفش ساییده می‌شود. پاشنه نیز به‌گونه‌ای ساخته شده که نمی‌گذارد پا به سمت جلوی کفش لیز بخورد. در نتیجه درد و ناراحتی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

بهبود عارضه‌های پا

عدم تراز پاها و عارضه‌های مرتبط با قوس کف پا، بیشترین مشکلات مربوط به پا هستند. در صورت داشتن عارضه‌های کف پا، فرد هنگام راه‌رفتن درد و ناراحتی را تجربه می‌کند.

با درمان‌نکردن این عارضه، مشکل بیشتر شده و باعث آسیب‌دیدگی بلندمدت می‌شود. در نتیجه برای برطرف این درد‌ها چاره‌ای جز جراحی وجود ندارند. اما با استفاده از کفش طبی، از آسیب‌دیدگی بیشتر جلوگیری می‌شود و عارضه‌های پا درمان می‌شوند.

جهت اسکن کف پا و ساخت کفی و کفش طبی می‌توانید به یکی از بهترین کلینیک‌ها یعنی کلینیک ارتوپدی فنی امین طب مراجعه کنید.

این کلینیک، با به‌کار‌ گیری دستگاه‌های پیشرفته و افراد متخصص، بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی 

در این مقاله، اسکن کف پا برای ساخت کفی و کفش طبی را مورد بررسی قرار دادیم. دریافتیم که این روش در مقایسه با روش‌های دیگر، هزینه و زمان ‌کمتری صرف می‌کند و سریع‌تر انجام می‌شود.

همچنین درمورد کفش طبی و مزایای آن با شما صحبت کردیم. برخی از مزایای کفش طبی شامل کاهش درد پا، افزایش گردش خون و درمان عارضه‌های مربوط به پا هستند. همانطور که گفته شد، از اسکن کف پا برای تولید ابزارهای درمانی پا از جمله کفش و کفی های طبی استفاده می شود.

تیم دکتر مجازی