انتشار این مقاله


آیا بعد از لمینت دندان امکان تحلیل لثه وجود دارد؟

لمینت دندان امروزه یکی از مهم‌ترین و البته مرسوم‌ترین راهکار‌های زیبایی و ترمیمی برای دندان‌ها محسوب می‌شود که عموم افراد جامعه به آن تمایل دارند. استفاده از لمینت برای دندان‌ها به قدری بین مردم توجه کسب کرده است که از سال ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۳ انجام آن بیش از ۷۵ درصد در بین مردم افزایش پیدا […]

لمینت دندان امروزه یکی از مهم‌ترین و البته مرسوم‌ترین راهکار‌های زیبایی و ترمیمی برای دندان‌ها محسوب می‌شود که عموم افراد جامعه به آن تمایل دارند. استفاده از لمینت برای دندان‌ها به قدری بین مردم توجه کسب کرده است که از سال ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۳ انجام آن بیش از ۷۵ درصد در بین مردم افزایش پیدا کرده است.

این موضوع نشان می‌دهد با افزایش آگاهی مردم و همچنین افزایش اهمیت زیبایی به خصوص در دندان‌ها، استفاده از لمینت قرار است رو به افزایش باشد. اصلاح و افزایش زیبایی در دندان‌ها و لبخند جز یکی از مهم‌ترین علل علاقه مردم جوامع به مختلف به لمینت دندان‌ها است. لازم به ذکر است که لمینت دندان اگر به صورت اصولی توسط متخصص آن انجام نشود می‌تواند عوارضی داشته باشد که تحلیل لثه‌ها یکی از آن عوارض محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله سعی داریم به معرفی آنچه که درباره انواع لمینت دندان باید بدانید، بپردازیم.

آشنایی با لمینت دندان‌ها

همانطور که گفتیم، لمینت دندان‌ها می‌تواند باعث بهبود زیبایی دندان‌ها و همچنین کیفیت دندان شود و از خرابی زودهنگام دندان‌ها جلوگیری کند. بسیاری از افراد برای رفع زردی‌ها و شکاف‌های بسیار نازکی که در بین دندان‌های آنان وجود دارد، از لمینت دندان استفاده می‌کنند اما مطمئن نیستند که این عمل برای آن‌ها خطر دارد یا خیر؟

لازم است بدانید که لمینت‌ها از ونیز‌های دندانی تشکیل شده‌اند که دارای لایه‌ای می‌باشند که همرنگ و مناسب پوشش دندان‌ها هستند. این ونیر‌ها در عمل لمینت دندان به سطح دندان وصل می‌شوند و استحکام بیشتری را به همراه زیبایی بیشتر می‌توانند برای مردم به ارمغان آورند.

عوارض لمینت دندان‌ها

ونیر‌های دندان‌ها به طور کلی دو دسته هستند که یکی عبارت هستند از

  • لمینت سرامیکی
  • لمینت کامپوزیت

اگرچه هدف اصلی استفاده از لمینت‌ها برای دندان‌ها زیباسازی آن‌ها و طرح لبخند است اما این دو لمینت با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. بسیاری از افراد همانگونه که گفتیم، به دلیل ترس از خطرات و عوارض لمینت دندان از عمل آن خود داری می‌کنند. در ادامه قصد داریم به بررسی کامل خطرات و عواض لمینت دندان و همچنین آیا علت تحلیل رفتن لثه لمینت دندان است، بپردازیم.

لمینت‌های سرامیکی به نسبت لمینت‌های کامپوزیت، از پوسته بسیار نازک‌تری تولید شده‌اند و جایگزاری آن بسیار شبیه به جایگزاری ناخن‌های مصنوعی است. این لمینت‌ها کاملاً آماده شده‌اند و پس از تراشیدن دندان‌ها با استفاده از ابزار‌های خاص مانند چسب مخصوص بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.

از طرفی لمینت‌های کامپوزیت نیز به نسبت لمینت‌های سرامیکی از قیمت کمتری برخوردار هستند و همچنین طول عمر کمتری دارند. جایگزاری این لمینت‌ها نیز ساده است و می‌تواند در یک ویزیت توسط متخصص انجام شود.

بیماری‌های لثه‌ای

بیماری‌های لثه‌ای یکی از مهم‌ترین عوارض لمینت دندان‌ها به شمار می‌رود. اگر در هنگام مسواک زدن پس از انجام لمینت دندان‌ها متوجه خونریزی لثه‌ای شده‌اید، باید ابتدا درک کنید که این خونریزی نمی‌تواند طبیعی باشد بلکه نشان دهنده مشکلی در لثه‌ها یا دندان‌ها است.

اگر روکش‌های لمینت دندان به درستی جایگزاری نشده باشند می‌توانند باعث وجود عفونت و بیماری‌های لثه‌ای همچون تحلیل لثه‌ها شوند. در بسیاری از موارد به دلیل تخصص ناکافی دکتر دندانپزشک و عدم تجربه، ممکن است لمینت‌ها به درستی بر روی دندان‌ها قرار نگیرند. همین امر می‌تواند موجب شود که فاصله‌ای بین لمینت‌ها و لثه‌ها وجود داشته باشد تا باکتری‌ها بتوانند در آن قسمت تجمع کنند.

تجمع باکتری‌ها می‌تواند باعث دردسر‌هایی از جمله عفونت لثه‌ها شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل و علل تحلیل لثه‌ها پس از عمل جراحی خواهیم پرداخت.

فاصله لمینت و لثه

همانگونه که پیش‌تر به آن پرداختیم، وجود فاصله لمینت و لثه‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی بوده است که بسیاری از افراد پس از انجام عمل لمینت دندان متوجه آن شده‌اند و لثه‌های آنان با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند.

مهم‌ترین علت این فاصله عدم تخصص و مهارت کافی دندانپزشکان است. وجود این مسأله سبب می‌شود که باکتری‌ها در بین روکش لمینت و لثه‌ها تجمع کنند و مشکلاتی را قبیل عفونت به وجود آورند. سوزش، درد، التهاب و خون‌ریزی تنها بخشی از مشکلاتی است که انجام لمینت اشتباه می‌تواند برای لثه‌های شما به وجود بیاورند و سلامت دندان و دهان شما را با چالش روبرو کند.

علاوه بر فاصله بین دندان‌ها و روکش‌های لمینت، مواد نامرغوب استفاده شده در عمل لمینت می‌تواند باعث این امراض در دهان شود.

بهداشت عمومی دهان و دندان

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث بروز مشکلات پس از انجام لمینت دندان‌ها شود، عدم رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان است. لمینت دندان‌ها همچون دندان‌ها برای طول عمر بالا نیازمند به رعایت بهداشت و مراقبت هستند.

استفاده از نخ دندان و مسواک زدن از ساده‌ترین راهکار‌هایی است که می‌تواند باعث افزایش طول عمر دندان‌ها شود. استفاده از نخ دندان علاوه بر اینکه می‌تواند به جلوگیری از عوارض لمینت دندان بپردازد، می‌تواند استحکام ساختار دندان‌ها را افزایش دهد و طول عمر لمینت‌ها را نیز بیشتر کند.

لازم به ذکر است که اگر شما به عفونت یا بیماری‌های لثه‌ای مبتلا هستید، حتماً لازم است قبل از لمینت آن‌ها را با دکتر خود در میان بگذارید. بدون شک لمینت دندان‌ها نیز نمی‌توانند در مقابل وجود بیماری‌های مختلف در دهان طول عمر ماندگاری داشته باشند.

نکات مراقبتی لمینت دندان

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به زیبایی دهان و دندان خود اهمیت زیادی می‌دهید، بایستی به نکات مراقبتی پس از لمینت دندان‌ها نیز اهمیت دهید تا لمینت‌ها دچار مشکل نشوند و همچنین زیبایی لبخند شما دائمی باشد.

استفاده از نخ دندان و مسواک به صورت مرتب یکی از این مراقبت‌های بهداشتی است که می‌تواند باعث جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و همچنین بیماری‌ها شود دهانی شود. همچنین پس از عمل لمینت بایستی از دکتر خود درخواست داشته باشید که فاصله بین لمینت و لثه‌ها را بررسی کند تا مشکلی پیش نیاید.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی کاملی از عمل لمینت دندان‌ها پرداختیم و همچنین مشکلات و عوارض این عمل را مورد بررسی قرار دادیم. بدون شک با انجام مراقبت‌های بهداشتی پس از لمینت دندان و مراجعه به متخصص کاربلد، لمینت دندان‌ها نمی‌تواند برای سلامتی شما مشکلی ایجاد کند.

تیم دکتر مجازی