انتشار این مقاله


بهترین مرکز شنوایی سنجی نوزاد در تهران

به طور کل به آزمایشات و تست های مربوط به شنوایی، ایدیومتری یا همان شنوایی سنجی گفته می­شود. شنوایی سنجی در گروه های سنی پایین تر به خصوص در نوزادان اهمیت بیشتری دارد، زیرا در این دوران فرایند رشد مغزی و گفتار شکل می­گیرد. معمولاً غربالگری شنوایی سنجی نوزادان بعد از تولد و قبل از […]

به طور کل به آزمایشات و تست های مربوط به شنوایی، ایدیومتری یا همان شنوایی سنجی گفته می­شود. شنوایی سنجی در گروه های سنی پایین تر به خصوص در نوزادان اهمیت بیشتری دارد، زیرا در این دوران فرایند رشد مغزی و گفتار شکل می­گیرد. معمولاً غربالگری شنوایی سنجی نوزادان بعد از تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان انجام می­گیرد. بدون انجام شنوایی سنجی به طور روتین، ممکن است مشکل شنوایی نوزاد تا مدت ها تشخیص داده نشود و مشکل افت شنوایی پیشرفت کند.

کلینیک سمعک برتر با ۲۴ سال سابقه، یکی از بهترین مراکز در زمینه ارائه خدمات شنوایی از جمله شنوایی سنجی نوزاد محسوب می­شود.

کلینیک سمعک برتر، بهترین مرکز شنوایی سنجی نوزاد در تهران

علت مشکلات شنوایی در نوزادان چیست؟

عوامل مختلفی می­توانند باعث بروز کم شنوایی در نوزادان شوند. برخی از موارد مانند سرماخوردگی، کم شنوایی موقت ایجاد می­کنند و برخی موارد مانند آسیب به حلزون شنوایی باعث بروز کم شنوایی دائمی می­شوند. تجمع مایعات در گوش میانی در نوزادان رایج است و همین موضوع می­تواند باعث افت شنوایی شود.

عفونت های موجود در رحم می­تواند بر سلامت گوش نوزاد تاثیر بگذارند. برخی عوامل ارثی مانند اتواسکلروز می­توانند باعث شوند که اعصاب و گوش ها به درستی کار نکنند. بیماری هایی نظیر مننژیت و انسفالیت که باعث تورم مغزی می­شوند، می­توانند باعث کاهش شنوایی در نوزاد شوند. یکی دیگر از دلایل شایعی که می­تواند بر شنوایی تاثیر بگذارد، نرسیدن اکسیژن به نوزاد در حین تولد است.

شنوایی سنجی نوزاد چه اهمیتی دارد؟

پیشنهاد می­شود در دوره های زمانی منظمی، نوزاد و کودک شما شنوایی سنجی انجام دهد. با انجام شنوایی سنجی، هرگونه مشکل و اختلال شنوایی در ابتدای رشد آنها تشخیص داده شده و به موقع درمان می­شود. ادیومتری نوزادان بعد از تولد انجام شده و به سرعت می­تواند جلوی مشکلات شنوایی را بگیرد. در صورت عدم انجام آزمایشات مربوطه، کم شنوایی تا مدت ها تششخیص داده نشده و حتی ممکن است پیشرفت کند.

در صورت عدم تشخیص مشکل شنوایی، نوزاد یا کودک شما در گفتار، مهارت های اجتماعی و رشد زبان و تحصیل دچار مشکل خواهد شد. در نتیجه بهتر است از همان ابتدا و بعد از تولد، با مراجعه به کلینیک های معتبر، نوزاد شما تست های شنوایی سنجی مخصوص خود را طی کند. تست ها و آزمایشات شنوایی سنجی نوزاد کاملاً بی خطر بوده و هیچگونه دردی ندارند. 

بهترین زمان برای شنوایی سنجی نوزاد

شما می­توانید هر زمان که احساس کردید کودک شما علائم کم شنوایی دارد به پزشک متخصص و کلینیک های تخصصی معتبر مراجعه کنید، اما در کل توصیه می­شود شنوایی سنجی نوزاد حتماً در زمان های زیر انجام بگیرد:

  • یکی از بهترین زمان ها برای ارزیابی شنوایی نوزاد، چند هفته بعد از تولد است. غربالگری نوزادان تازه متولد شده معمولاً در این زمان ها صورت می­گیرد؛ هرچند غربالگری نوزادان بعد از زایمان و در بدو تولد نیز در بیمارستان انجام می­شود.
  • یکی دیگر از زمان هایی که باید شنوایی نوزاد شما بررسی شود، ۹ماهگی تا ۲.۵ سالگی فرزندتان است. در این دوران بخش های مختلفی از سلامتی و رشد او مورد ارزیابی و سنجش قرار می­گیرد که یکی از آنها شنوایی می­باشد.
  • قبل از دوران مدرسه، دیگر زمان مناسبی است که شنوایی فرزند شما بررسی شود. اغلب کودکان در هنگام شروع مدرسه، تست های شنوایی سنجی را می­گذرانند.

شنوایی سنجی نوزاد

انواع تست شنوایی سنجی نوزادان

روش شنوایی سنجی نوزاد به سن، رشد و وضعیت نوزاد و کودک بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است چندین روش به کار گرفته شود و نیاز به تست ها و ارزیابی های دیگری نیز باشد. اما در کل رایج ترین تست های شنوایی نوزاد موارد زیر هستند:

تست ABR

در تست ABR هدفون های کوچکی داخل کانال گوش قرار گرفته و سپس الکترودهایی نیز بر روی پیشانی و پشت گوش نوزاد قرار می­گیرند. هنگامی که صداها از طریق هدفون به گوش نوزاد ارسال می­شوند، الکترودها نحوه واکنش عصب شنوایی را ثبت می­کنند. 

آزمایش OAE

به طور معمول بیمارستان ها برای غربالگری نوزادان از دو تست ABR و OAE استفاده می­کنند. اگر کودک در تست های نامبرده رد شود، بررسی های بیشتری صورت می­گیرد. تست OAE یکی از مهم ترین تست های غربالگری است که درآن گسیل های صوتی گوش تولید شده در حلزون گوش مورد بررسی قرار می­گیرد و اطلاعات کاملی از سلامت حلزون و گوش میانی ذر اختیار ما می­گذارد.

روش انجام به این صورت است که پروب ریزی داخل گوش نوزاد قرار گرفته و بازتاب صدا در اثر پخش اصوات اندازه گیری می­شود. انجام تست OAE 2 دقیقه طول می­کشد و درد و خطری نیز ندارد.

تست ASSR

روش انجام این تست نیز مانند ABR بوده اما لازم است نوزاد برای ثبت دقیق نتایج آزمایش ASSR آرام باشد یا بخوابد. تست ASSR این امکان را برای شنوایی شناس فراهم می­کند آستانه شنوایی کسانی که نمی­توانند در آزمون های رفتاری شرکت کنند را تعیین کند.

تمپانومتری

در این تست وضعیت گوش میانی مورد بررسی قرار می­گیرد. ابتدا پروب های ریزی داخل گوش قرار گرفته و سپس فشار هوایی داخل کانال گوش به وجود می­آید. حرکت پرده گوش در اثر فشار هوا، تغییر پیدا کرده و نمودار مربوطه نتایج را ثبت می­کند. شنوایی شناس متناسب با نتایج از وضعیت پرده گوش و سایر مشکلات موجود در گوش میانی اطلاع می­یابد.

برای شنوایی سنجی نوزاد به کجا مراجعه کنم؟

توصیه می­شود برای انجام دقیق تست های شنوایی سنجی نوزاد، به کلینیک های معتبر و باسابقه مراجعه کنید. کلینیک سمعک برتر با ۲۴ سال سابقه فعالیت در عرصه شنوایی، یکی از بهترین مراکز در این زمینه به حساب می­آید. در این مرکز انواع تست های شنوایی نوزادان و کودکان و همچنین بزرگسالان نیز انجام می­شود. تمامی خدمات توسط پرسنل مجرب و حرفه ای و با استفاده از جدیدترین دستگاه های شنوایی صورت می­گیرد. برای دریافت نوبت و یا هرگونه اطلاعات بیشتر، از طریق شماره تلفن های مربوطه، با کارشناسان کلینیک سمعک برتر تماس بگیرید.

تیم دکتر مجازی