انتشار این مقاله


۸ عامل تاثیر گذار برای ایجاد کیست مویی مقعدی

اگر در انتهای ستون فقرات و بر روی استخوان دنبالچه خود احساس درد دارید و متوجه توده‌ای متورم و داغ شده‌اید، ریسک اینکه به کیست مویی مقعدی (انتهای کمر) مبتلا شده باشید بسیار بالاست. بافت کیست مویی می‌تواند در انتهای کمر، باسن، دست و پاها و یا صورت و سایر اندام‌های بدن پدید بیاید. اما […]

اگر در انتهای ستون فقرات و بر روی استخوان دنبالچه خود احساس درد دارید و متوجه توده‌ای متورم و داغ شده‌اید، ریسک اینکه به کیست مویی مقعدی (انتهای کمر) مبتلا شده باشید بسیار بالاست. بافت کیست مویی می‌تواند در انتهای کمر، باسن، دست و پاها و یا صورت و سایر اندام‌های بدن پدید بیاید.

اما سوال مهمی که پیش می‌آید این است که چطور و چگونه کیست مویی بروز پیدا می‌کند؟ و یا اینکه چه دلیلی موجب ایجاد درد و بافن عفونی کیست مویی می‌شود؟

برای اینکه با دلایل بروز کیست مویی مقعدی و بهترین مرکز درمان آن به کمک لیزر آشنا شوید، به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراه کنید.

۸ دلیل بروز کیست مویی در زنان و مردان

علت بروز کیست مویی در مردان و زنان می‌تواند متفاوت باشد. با این حال در اغلب موارد بیماری کیست مویی مقعدی و کمر، در اثر برگشتن موها به داخل پوست اتفاق می‌افتد. اما ۸ دلیل رایج و تاثیر گذاری که سبب ابتلا به کیست مویی و یا سینوس پیلونیدال (Pilonidal Cyst) در زنان و مردان می‌شوند، عبارتند از:

 جنسیت مرد:

مردان به طور کلی بدن پر مو تری نسبت به زنان دارند. به همین سبب اغلب مردانی که در دهه ۲۰ سالگی خودشان به سر می‌برند، حدود ۳ تا ۴ برابر بیشتر از زنان به عارضه مقعدی سینوس مویی مبتلا می‌شوند.

جالب است بدانید بیشتر مبتلایان به این کیست را مردان تشکیل می دهند. و عفونت کیست معمولاً در سنین ۳۰ الی ۴۰ آغاز می‌شود. این مشکل گاهی سرزده به سراغتان می آید و فقط در معاینه، سوراخ های ریز پوستی در فاصله بین دو باسن دیده می‌شود. بعضی اوقات چرک می کند یا گاها خونابه از سوراخ های ذکر شده خارج می‌شود.

 تغییرات هورمونی:

یکی از دلایل بروز بیماری کیست مویی در زنان و مردان، تغییراتی است که در هورمون‌های آن‌ها بروز پیدا می‌کند. البته نوسان در سطح هورمون‌ها اغلب مخصوص به خانم‌ها در دوران بلوغ، بارداری، دوران قاعدگی و یائسگی می‌باشد. با این حال بسیاری از آقایان هم در دوران بلوغ خودشان، تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند و ممکن است که به کیست مویی مبتلا شوند.

 چاقی و اضافه وزن:

چاقی مفرط و اضافه وزن مدیریت نشده، از مهم‌ترین دلایلی است که سبب بروز چاقی و اضافه وزن می‌شود. افرادی که چاق هستند معمولاً فعالیت فیزیکی کمتری دارند و با یکجا نشستن، برخی از نواحی بدن به خصوص ناحیه گودی باسن و کمر دچار تعریق زیادی شده و زمینه تشکیل کیست‌های مویی را بالا می‌برد.

 نشستن طولانی مدت:

یکجا نشستن برای مدت طولانی، باعث می‌شود تا موهای در حال رشد به جای بیرون آمدن از سطح پوست، در داخل بدن حبس شوند. از طرفی با حبس شدن دمای بدن در قسمتی که نشسته‌اید و تعریق بیشتر در گودی باسن و کمر، ریسک بروز کیست مویی را بالا می‌برد.

به شما پیشنهاد میکنیم به منظور مشاهده ویدیو مصاحبه دکتر داود تاجبخش درباره راه های جلوگیری از کیست مویی به صفحه زیر مراجعه کنید.

https://www.drtajbakhsh.ir/کیست-مویی-چیست/

 سابقه خانوادگی و ژنتیک:

اگر ژن بروز کیست مویی در خانواده شما وجود داشته باشد، می‌تواند دلیلی برای بروز این مشکل در شما نیز باشد. اگر که سابقه خانوادگی دلیلی برای مبتلا شدن شما به کیست مویی باشد، بهتر است تا بهداشت فردی خودتان را بیشتر رعایت کنید و سعی کنید تا زمینه‌های بروز این عارضه را مدیریت کنید.

 بسته شدن فولیکول‌های مو:

در اثر بسته شدن فولیکول‌های مو، محل خروج موهایی در حال رشد بسته شده و امکان خروج مو وجود نخواهد داشت. این امر سبب می‌شود تا موهای یک قسمت خاصی از بدن مانند انتهای کمر و یا روی استخوان دنبالچه، در داخل پوست باقی بمانند و نتوانند از فولیکول خود خارج شوند.

 پوشیدن لباس‌های تنگ و جذب:

اگر عادت دارید که لباس‌های تنگ و چسبان بپوشید، می‌بایست در انتظار بروز کیست مویی در ناحیه نشیمنگاهی خود باشید. چرا که این لباس‌ها اجازه‌ی گردش هوا در سطح بدن را نمی‌دهند و با حبس شدن گرمای بدن در لباس، بدن تعریق بیشتری می‌کند و احتمال بروز کیست مویی در شما بالا می‌رود.

 اعمال ضربه و فشار به ناحیه کمر و باسن:

اگر به طور اتفاقی و یا هنگام انجام ورزشی مانند فوتبال و یا دوچرخه سواری، روی باسن خودتان زمین خوردید؛ این احتمال وجود دارد که به کیست مویی مبتلا شوید. فشار و یا ضربه ناگهانی به یک قسمت مشخصی از بدن، می‌تواند موجب آسیب دیدن فولیکول‌های مو و بروز کیست مویی در ناحیه نشیمنگاهی شود.

برای درمان علت بروز کیست مویی به کدام کلینیک مراجعه کنیم؟

images_1692701660_64e493dcd8940.jpg

سعی کنید کلینیک، مطب یا بیمارستانی را برای درمان کیست مویی انتخاب کنید که از تجربه و مهارت زبانزدی در این زمینه برخوردار باشند. کلینیک لیزرشفا اولین و تخصصی‌ترین مرکز درمان بیماری‌های مقعدی به کمک تجهیزات و لوازم پیشرفته درمانی از قبیل لیزرهای پرتوان (CO2) می‌باشد.

این مجموعه بیش از ۱۷ سال است که مشغول به جراحی و درمان بیماری‌های مقعدی، با فناوری پیشرفته لیزر می‌باشد. کلینیک لیزرشفا به کمک تیم پزشکان آقا و خانم متبحر خود، تنها در یک جلسه درمانی و به صورت سرپایی، درد و ناراحتی شما را از معالجه می‌کند.

شما می‌توانید برای تعیین نوبت درمان و همچنین آشنایی بیشتر با خدمات کلینیک لیزر شفا، به آدرس وبسایت drtajbakhsh.ir مراجعه فرمایید.

تیم دکتر مجازی