انتشار این مقاله


عمل بینی گوشتی و استخوانی چگونه است؟

اگرچه یک جراح بینی ماهر می‌تواند بینی شما را به شکلی که بهترین تطابق را با صورت داشته باشد، تغییر دهد؛ اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که عمل بینی استخوانی نسبت به جراحی بینی گوشتی ساده‌تر می‌باشد. دلیل این امر آن است که بینی استخوانی دارای پوستی نازک است، در حالی که پوست […]

اگرچه یک جراح بینی ماهر می‌تواند بینی شما را به شکلی که بهترین تطابق را با صورت داشته باشد، تغییر دهد؛ اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که عمل بینی استخوانی نسبت به جراحی بینی گوشتی ساده‌تر می‌باشد. دلیل این امر آن است که بینی استخوانی دارای پوستی نازک است، در حالی که پوست بینی گوشتی، ضخیم‌تر می‌باشد. عده‌ای تصور می‌کنند که اگر بینی قوزدار باشد، جزو بینی‌های استخوانی است. در حالی که ممکن است بینی دارای قوز باشد، ولی پوست کناره‌ها و نوک بینی کیفیت خوبی نداشته باشد و در این صورت از انواع بینی گوشتی به حساب می‌آید. گاهی نیز بینی‌هایی وجود دارند که فاقد قوز هستند و پوست خوبی دارند، در این صورت می‌توان آن را جزو انواع بینی استخوانی دانست.

تفاوت عمل بینی گوشتی و استخوانی

مشخصات و ویژگی های بینی گوشتی

بینی گوشتی دارای ساختاری استخوانی-غضروفی ضعیفی بوده و پوست ضخیمی دارد که شامل غدد چربی متعدد می‌شود. پوست بینی گوشتی به دو دسته بینی با پوست معمولی و بینی با پوست ضخیم تقسیم می‌شود. عمل بینی گوشتی به دلیل جنس پوست آن، کمی دشوارتر و پیچیده‌تر از جراحی بینی استخوانی است. مشخصات بینی گوشتی عبارتند از:

  • پوست بینی چرب، ضخیم به همراه منافذ وسیع
  • نوک بینی پهن و استخوانی در زیر آن احساس نمی‌شود.
  • پره‌های بینی پهن، بلند و ضخیم
  • غضروف و استخوان بینی ضعیف

عمل بینی گوشتی چگونه است؟

پوست ضخیم، یک چالش بزرگ و مهم در عمل بینی گوشتی به حساب می‌آید. ضخامت پوست یکی از موضوعات مهم در جراحی بینی است. در بینی با پوست ضخیم، عیوب اسکلت زیرین بینی به خوبی پنهان می‌شود. هدف از جراحی بینی گوشتی تقویت اسکلت غضروفی بینی و ایجاد فشار بر روی پوست ضخیم است تا بینی باریک‌تر و زیباتر شود. با کاهش عرض پره‌های بینی از کنار، می‌توان پهنای بینی را کاهش داد. هرچه پوست بینی اولیه کمتر گوشتی باشد، نتیجه پس از عمل جراحی بهتر خواهد بود.

با اعمال تکنیک‌های مناسب، تقریبا همه بینی‌های گوشتی قابل بهبود هستند. اما عمل بینی گوشتی با پره‌های بزرگ و پوست ضخیم کمی دشوار است. بینی گوشتی به دلیل ضعف غضروفی و گردی نوک آن، نیازمند فرآیند جراحی طولانی‌تر است. در کل، برای انجام جراحی بینی گوشتی، باید اسکلت زیر بینی به‌ طور دقیق تقویت شود تا پوست بر روی یک اسکلت پایدار قرار بگیرد. عدم انجام درست این کار ممکن است که منجر به تغییر شکل نامطلوب و بازگشت فرم ناخواسته بینی شود.

اغلب موارد جراحی بینی گوشتی با بیهوشی کامل انجام می‌شود، اما در شرایط خاصی می‌توان از بی ‌حسی نیز استفاده کرد. در این عمل، جراح تغییرات لازم را روی بینی گوشتی اعمال می‌کند و پس از اتمام، پوست بینی با بخیه‌های داخلی و خارجی بسته می‌شود. مراحل دیگر مانند سایر روش‌های جراحی بینی شامل گچ‌ گیری و آتل‌ بندی است.

تفاوت عمل بینی گوشتی و استخوانی

مشخصات و ویژگی های بینی استخوانی

در اکثر موارد، نتایج عمل بینی استخوانی بسیار زیبا و ایده ‌آل هستند. بینی استخوانی که به آن بینی قوزدار و عقابی می‌گویند، دارای یک ساختمان غضروفی-استخوانی قوی و محکم بوده و با پوستی نازک همراه است. این ویژگی‌ها به ظرافت در تغییر شکل استخوان بینی در طول جراحی کمک می‌کنند. در ادامه به طور خلاصه با مشخصات اصلی بینی استخوانی آشنا می‌شویم:

  • شکل ظاهری این بینی دارای قوز است.
  • جنس پوستی نازک با انعطاف‌ پذیری بالا دارد.
  • استخوان بینی باریک می‌باشد.
  • بافت غضروفی آن بسیار مستحکم است.
  • لایه‌های چربی بسیار نازکی در بینی وجود دارد.
  • پره‌های این نوع بینی، کوچک و باریک هستند.

عمل بینی استخوانی چگونه است؟

جراحی بینی استخوانی شامل برش و تغییرات استئوتومی است که برای رفع عیوب بینی انجام می‌شود. روش عمل بینی استخوانی، بر اساس برآمدگی مختلف بینی در افراد متفاوت است و به تفکیک افراد تعیین می‌شود. بنابراین، بررسی کامل فیزیکی این عضو توسط پزشک، تصویربرداری بینی فرد داوطلب و بحث درباره توقعات شخص از جراحی بسیار مهم هستند.

برخی از جراحان با استفاده از نرم ‌افزارهای ویژه می‌توانند نتیجه احتمالی جراحی را پیش ‌بینی کنند. این امر به مراجعه ‌کنندگان امکان می‌دهد تا تناسب بینی جدید را در چهره خود مشاهده کنند. در جراحی بینی استخوانی، جراح غضروف و استخوان را برای تغییر شکل بینی برداشته و برش داخلی یا خارجی ایجاد می‌کند. سپس پوست را بالا می‌برد تا با حذف استخوان‌های نامناسب، برآمدگی را تصحیح یا تنظیم کند.

به طور معمول در این نوع جراحی، حجم استخوان بینی کاهش می‌یابد و همچنین بافت‌های اضافی برداشته می‌شوند. در عمل بینی استخوانی، هیچ تغییری روی پوست بینی انجام نمی‌شود، زیرا پوست با خاصیت ارتجاعی خود تغییر می‌کند و به طور طبیعی و بافت استخوانی در ارتباط است.

تفاوت عمل بینی گوشتی و استخوانی

به طور خلاصه، تفاوت اصلی بین جراحی بینی گوشتی و بینی استخوانی، در روش جراحی و هدف اصلی عمل تغییر شکل بینی است. در ادامه به بررسی تفاوت‌های اصلی بین این دو روش می‌پردازیم:

  • عمل بینی گوشتی به عمل جراحی اطلاق می‌شود که با استفاده از جراحی پوست و بافت‌های نرم بینی اصلاح خواهد شد. در این روش، جراح اقدام به برش پوست بینی می‌کند و سپس بافت‌های زیرین را ترمیم و شکل بینی را تغییر می‌دهد. این شکل ‌دهی می‌تواند شامل برداشتن بخشی از بافت‌ها، افزودن بافت‌ یا ترمیم و تنظیم بافت‌های موجود باشد. عمل بینی گوشتی معمولا برای تغییر اندازه، شکل و ترمیم آسیب‌های تراشیدن بینی یا ضربه‌ای در بینی استفاده می‌شود.
  • عمل بینی استخوانی به جراحی جهت تصحیح تخلیه سپتوم بینی می‌گویند. سپتوم یا تیغه بینی، بخشی از استخوان و غضروفی است که بین دو بخش نازک متناوب و یا موازی تراشه بینی قرار دارد. هدف اصلی این عمل جراحی، برطرف کردن مشکلات تنفسی و بهبود عملکرد آن است. در این روش، جراح بخش‌های استخوانی و غضروفی سپتوم را ترمیم و تصحیح می‌کند تا تنفس متقاضی بهبود یابد.

تفاوت عمل بینی گوشتی و استخوانی

مزایا و معایب عمل بینی استخوانی نسبت به عمل بینی گوشتی

عمل بینی استخوانی و عمل بینی گوشتی دو روش متفاوت برای اصلاح شکل و اندازه بینی هستند. هر کدام از روش‌ها، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در نهایت، تصمیم بین انتخاب عمل بینی استخوانی یا بینی گوشتی بستگی به عوامل مختلفی مانند سلامت عمومی، ساختار بینی، ترجیحات شخصی و نیازهای فرد داوطلب دارد.

مزایا عمل بینی استخوانی در مقایسه با بینی گوشتی

در مقایسه مزایای جراحی زیبایی بینی استخوانی نسبت به بینی گوشتی به نتایج زیر می‌رسیم:

  • ثبات و دوام

عمل بینی استخوانی معمولا باعث ایجاد تغییرات دائمی در ساختار بینی می‌شود. بنابراین، نتیجه این عمل بیشترین ثبات و دوام را دارد و احتمال نیاز به عمل تکراری کمتر است. در حالیکه در عمل بینی گوشتی ممکن است که نیاز به عمل تکراری باشد. چرا که استفاده از بافت‌های نرم، ممکن است که  نتیجه عمل را دارای کمترین ثبات و دوام کند، لذا برای حفظ نتیجه باید بهترین جراح را که از جدیدترین تکنیک ها استفاده میکند ، انتخاب کنید.

  • تناسب طبیعی

به طور کلی، جراحی بینی استخوانی در ایجاد شکلی طبیعی برای بینی کمک می‌کند. اصلاح شکل بینی استخوانی نتیجه‌ای طبیعی‌تر و مناسب‌تر خواهد داشت. اما عمل بینی گوشتی ممکن است در ایجاد یک شکل طبیعی برای بینی مشکل‌تر باشد.

نتیجه گیری

به طور معمول، مردم بینی‌های خود را به ۲ دسته گوشتی و استخوانی تقسیم بندی می‌کنند. البته این طبقه بندی مبنای علمی ندارد، ولی جراحان از این اصطلاحات جهت ارتباط بهتر با متقاضیان استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی در این دو نوع بینی، ضخامت پوست روی بینی است.

تیم دکتر مجازی