انتشار این مقاله


تنظیم و نصب مانومتر کپسول اکسیژن در کمتر از ۱ دقیقه

طرز صحیح استفاده و نصب مانومتر کپسول اکسیژن چگونه است؟ در ابتدا بهتر است کمی درباره مانومتر و اجزای تشکیل دهنده آن بدانید و سپس بصورت کاملا تخصصی نکات نصب حرفه‌ای و نصب بعد از شارژ کپسول اکسیژن و استفاده از آن را خواهیم گفت. در این مقاله با ما همراه باشید… مانومتر کپسول اکسیژن […]

طرز صحیح استفاده و نصب مانومتر کپسول اکسیژن چگونه است؟ در ابتدا بهتر است کمی درباره مانومتر و اجزای تشکیل دهنده آن بدانید و سپس بصورت کاملا تخصصی نکات نصب حرفه‌ای و نصب بعد از شارژ کپسول اکسیژن و استفاده از آن را خواهیم گفت. در این مقاله با ما همراه باشید…

نصب مانومتر

مانومتر کپسول اکسیژن چگونه کار میکند؟

مانومتر یک وسیله است که با نصب بر روی کپسول اکسیژن، قادر است فشار خروجی اکسیژن را کنترل کند و همچنین رطوبت مورد نیاز اکسیژن را تنظیم کند. این وسیله با تنظیم جریان گاز، نقش بسیار مهمی در اکسیژن رسانی به بیماران دارد. با استفاده از مانومتر، می توان به راحتی تنظیمات مورد نیاز را انجام داد و در نهایت، آن را مطابق با استانداردهای موجود تنظیم کرد.

اجزای تشکیل دهنده مانومتر در کپسول اکسیژن

فلومتر اکسیژن

فلومتر اکسیژن یا فلومتر، قسمتی از یک وسیله است که وظیفه تنظیم جریان گاز اکسیژن و ترطیب آن برای بیمار را دارد. اگر فلومتر همراه با فشارشکن و گیج باشد، به این مجموعه مانومتر گفته می‌شود. اما اگر بدون گیج و فشارشکن باشد، به آن فلومتر اطلاق می‌شود.

لیوان مرطوب کننده

لیوان مرطوب کننده مانومتر کپسول اکسیژن یکی از مهم‌ترین وسایل جانبی کپسول‌های اکسیژن است که باعث ترطیب هوای تنفسی بیمار می‌شود. باید توجه کنید که کپسول‌های اکسیژن امروزه یکی از تجهیزات حیاتی در نجات و بهبود وضعیت بیماران با مشکلات قلبی و ریوی محسوب می‌شوند.
در واقع، کپسول‌های اکسیژن به بیماران کمک می‌کنند تا به راحتی تنفس کنند. زیرا در حالت عادی، حدود ۷۸ درصد از هوای تنفسی شامل نیتروژن است و با استفاده از کپسول‌های اکسیژن، می‌توانید غلظت بالاتری از اکسیژن را به ریه‌های بیمار وارد کنید تا تنفس آسان‌تری داشته باشد.

گیج

کاهنده فشار اکسیژن فشرده شده

با چرخاندن فلکه آن، گاز از کپسول خارج می‌شود. همانطور که می‌دانید، در زمانی که شیر کپسول را باز می‌کنید، فشار گاز به صورت کنترل نشده و با فشار بالا خارج می‌شود. بنابراین، نیاز به یک وسیله کنترل فشار، یا به عبارتی فشارشکن، وجود دارد.

اینفوگرافی نصب مانومتر برروی کپسول اکسیژن

طریقه نصب مانومتر برروی کپسول اکسیژن بصورت صحیح

  1. باز کردن شیر اصلی مخزن (سیلندر اکسیژن) و صبر کردن تا عقربه مانومتر میزان اکسیژن موجود در کپسول را نشان دهد.
  2. باز کردن شیر خروجی اکسیژن به میزان مورد نیاز و تنظیم میزان اکسیژن خروجی. می‌توانید از دو روش محاسبه و تنظیم میزان اکسیژن استفاده کنید. (نکات مربوط به تنظیم میزان اکسیژن مصرفی در سایت امداد اکسیژن آموزش داده شده است.)
  3. پس از اتمام استفاده از کپسول و عدم نیاز به اکسیژن، ابتدا شیر سیلندر را ببندید.
  4. اجازه دهید هوای داخل مانومتر تخلیه شود و حرکت آب درون مخزن آب متوقف شود. در نهایت، عقربه مانومتر روی صفر قرار گیرد.
  5. بستن شیر خروجی اکسیژن.

توجه داشته باشید که اجرای صحیح این مراحل برای حفظ مانومتر به مدت طولانی بسیار مهم است. در غیر این صورت، ممکن است مانومتر دچار نشتی شود.

کپسول اکسیژن به همراه رگلاتور

با رعایت نکات زیر رگلاتور کپسول اکسیژن را اشتباه نبندید

  • بستن شیر کپسول و بازگذاشتن شیر مانومتر : در این روش، هنگام بستن جریان اکسیژن، هنگام استفاده مجدد از کپسول اکسیژن و باز کردن شیر کپسول، اکسیژن با فشار زیاد از مانومتر خارج می‌شود و فلومتر مانومتر آسیب می‌بیند.
  • بستن شیر مانومتر و بازگذاشتن شیر کپسول : در این حالت، اکسیژن در لوله‌ها باقی می‌ماند و اکسیژن فشار را به مانومتر وارد می‌کند و این قطعه به مرور زمان نشتی می‌کند.
  • بستن شیر کپسول و مانومتر همزمان با هم : این روش نیز برای قطع کردن جریان اکسیژن اشتباه است و به دلیل عدم تخلیه اکسیژن از لوله‌ها و مخزن مانومتر، رگلاتور به تدریج آسیب می‌بیند. در این صورت، لازم است آن را تعویض کنید.

و در آخر نکته‌ای اساسی به شما خواهیم گفت که تاثیر بسزایی در جلوگیری از خرابی مانومتر کپسول اکسیژن خواهد داشت:

حتما مد نظر داشته باشید که به هیچ عنوان به جز آب مقطر و یا در مرحله دوم آب جوشیده شده در مخزن مربوطه نریزید.

بیمار نیازمند اکسیژن

نتیجه گیری درباره “نصب مانومتر (رگلاتور) کپسول اکسیژن”

همه نکاتی که در این مقاله گفته شد، بصورت تخصصی و کاملا بصورت کاربردی گفته شد. لذا درصورتی که مشکلی بابت کپسول اکسیژن، نصب مانومتر و یا در صورت مشاهده نشتی از مانومتر داشتید می‌توانید با مرکز تخصصی اکسیژن سیار با شماره تماس ۰۹۱۲۰۶۳۴۴۲۸ و ۰۹۱۲۰۶۳۴۴۲۷ تماس حاصل فرمایید و بصورت تخصصی و کاملا رایگان مشاوره دریافت نمایید.

تیم دکتر مجازی