انتشار این مقاله


آیا اسلیو معده برگشت پذیر است؟

آیا اسلیو معده برگشت پذیر است؟ باید گفت امکان برگشت وزن پس از عمل جراحی اسلیو معده وجود دارد. بدون ایجاد تغییرات طولانی‌مدت در سبک زندگی، مانند اتخاذ عادات غذایی سالم و داشتن فعالیت بدنی منظم، می‌توان افزایش وزن مجدد در طول زمان اتفاق بیفتد. مطالعات نشان داده‌که بیماران اسلیو معده که رژیم غذایی مناسبی را رعایت […]

آیا اسلیو معده برگشت پذیر است؟ باید گفت امکان برگشت وزن پس از عمل جراحی اسلیو معده وجود دارد. بدون ایجاد تغییرات طولانی‌مدت در سبک زندگی، مانند اتخاذ عادات غذایی سالم و داشتن فعالیت بدنی منظم، می‌توان افزایش وزن مجدد در طول زمان اتفاق بیفتد. مطالعات نشان داده‌که بیماران اسلیو معده که رژیم غذایی مناسبی را رعایت نکرده اند در سال‌های پس از جراحی، مجدد افزایش وزن را تجربه می کنند. مقدار افزایش وزن برای هر فرد متفاوت است و ممکن است به عواملی مانند رژیم غذایی، عادات ورزشی و رعایت دستورالعمل‌های بعد از جراحی وابسته باشد.  (مشاوره جراحی اسلیو معده  با دکتر شاهین جمیلی)

دلایل بازگشت وزن بعد از جراحی معده به روش اسلیو

بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو بستگی به عواملی دارد، که در ادامه، در مورد آنها توضیح می دهیم:

  • وزن سابق

هر چقدر شاخص توده بدنی فرد قبل از جراحی کمتر شود، احتمال کاهش وزن بیشتر، و بازگشت وزن فرد کمتر می شود.

  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

برخی بیماران پس از جراحی لاغری شروع به مصرف الکل یا مواد میکنند و در واقع یکی را جایگزین دیگری قرار می دهند. مصرف این مواد می تواند احتمال بروز افزایش عوارض جراحی لاغری را داشته باشد.

  • نداشتن حامی و پشتیبان

بیمار در صورت نداشتن حامی در میان اعضای خانواده، دوستان یا اطرافیان پس از مدتی سست می شود و اراده ی خود را از دست میدهد. همچنین مراجعه به روانشناس و گرفتن مشاوره می تواند به سلامت جسمی و روانی فرد بعد از جراحی کمک کند.

  • وضعیت روانی پس از جراحی لاغری

افزایش تمایل به غذا خوردن و کاهش احساس شادی بعد از جراحی لاغری میتواند اثر مستقیم بر افزایش وزن بیمار داشته باشد. اعتیاد به غذا نیز یکی دیگر از دلایل افزایش و بازگشت وزن پس از جراحی لاغری است. پس بهتر است به وضعیت روانی خود پس از جراحی اهمیت دهید.

  • ریزه خواری

ریزه خواری برعکس حجیم خواری بوده و در آن شما در بین وعده های غذایی اصلی به مصرف میان وعده های کوچک و اغلب پر کالری اقدام خواهید کرد. اگر شما برای مدتی این کار را انجام دهید به مرور زمان کاهش وزن متوقف می شود و حتی ممکن است افزایش وزن هم داشته باشید. می توان گفت دلایل ریزه خواری بعد از عمل لاغری زیاد است اما جراح لاغری تان روش مقابله با آن را به شما آموزش خواهد داد.

  •  خوردن شبانه 

مصرف زیاد کالری بعد از وعده شام یکی از دلایل افزایش وزن میباشد. بهتر است میزان کافی مواد غذایی در طول روز مصرف کنید.

  •  مصرف ناکافی پروتئین 

مصرف پروتئین باعث احساس پر بودن و سیری خواهد شد، اما به حفظ حجیم شدن عضلات کمک خواهد کرد. پس لازم به ذکر است از میزان پروتئین مصرفی در وعده های غذایی آگاه باشید.

  •  ترکیب میوه ها و مواد غذایی

 این مورد می تواند کشیدگی بیشتر معده را به همراه داشته باشد. پس توصیه می شود میوه ها قبل از وعده های غذایی یا نیم ساعت بعد از آن مصرف کنید.

چطور از بازگشت وزن پس از جراحی لاغری جلوگیری کنیم؟

  •  پیگیری در عادات سالم یا داشتن سبک زندگی سالمتر

پس از جراحی لاغری بسیاری از بیماران، شاهد کاهش وزن سریع خود می باشند. به مرور زمان سرعت کاهش وزن کمتر می شود و بیماران ممکن است در این مدت رژیم غذایی خود را رعایت نکنند و ناپرهیزی کرده باشند. همین امر موجب افزایش یا بازگشت وزن پس از جراحی لاغری می شود. داشتن نظم و انضباط در پیروی از رژیم غذایی بعد از جراحی لاغری و عادات غذایی صحیح می تواند از بازگشت وزن پس از جراحی لاغری جلوگیری کند. این رژیم غذایی توسط پزشک تعیین شده است که به مصرف مواد مغذی مثل میوه ها، سبزیجات و پروتئین تاکید می کند.

  •  تجدید نظر در خصوص تغذیه و رژیم غذایی

علت اصلی غذا خوردن تامین انرژی برای سوخت و ساز بدن می باشد. اما متاسفانه بسیاری از افراد به غذا به عنوان مسکن روح و روان خود نگاه می کنند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است راه بهتر دیگری را برای آرام کردن خود انجام دهید. این مسئله می تواند در سلامتتان تاثیر بسزایی داشته باشد.

  •  با پزشک خود ملاقات منظم داشته باشید

پس از جراحی لاغری، بیمار باید به طور منظم با بهترین جراح لاغری یا تیم پزشکی که جراح به او معرفی کرده، ملاقات داشته تا بتواند با دقت بیشتری اهداف خود را ادامه دهد. به غیر از این افراد، ملاقات با یک متخصص یا کارشناس تغذیه و یک مشاور نیز لازم است. تحقیقات نشان داده اند که تحت نظر بودن بیماران پس از جراحی لاغری می تواند به این افراد کمک بیشتری در کاهش وزن دارد.

  •  داشتن تحرک بیشتر

هر چه بدن تحرک بیشتری داشته باشد، سلامتی بدنتان بیشتر خواهد بود. اضافه کردن فعالیت های فیزیکی و ورزش بعد از جراحی لاغری به برنامه روزانه، موجب زیبایی و خوش فرم  بودن بدنتان می شود. می توانید ابتدا با پیاده روی شروع کرده و هدف های کوچک و قابل دستیابی برای خود معیین کنید. بهتر است تمرین های مقاومتی را نیز در ورزش خود قرار دهید تا سوخت و ساز بدنتان را در سطح بالا نگه دارید.

 برای چه افرادی عمل اسلیو معده برگشت‌پذیر خواهد بود؟

جراحی اسلیو معده یکی از جراحی هایی است که پس از به نتیجه نرسیدن تلاش‌­های بسیار و همچنین استفاده از داروهای کاهش وزن انجام می شود.
 اما به طور کلی بیمار باید دارای معیارهای خاصی باشد که بتواند واجد شرایط  برای این عمل قرار بگیرد. مانند:

  • شاخص توده ی بدنی بیش از ۴۰:
     برای عمل اسلیو معده شاخص توده بدنی فرد باید بیشتر از ۴۰ باشد به عبارت دیگر فرد باید دارای چاقی مفرط باشد.
  • افرادی که دارای فشار خون بالا  هستند یا به دیابت مبتلا می باشند:
     همچنین اگر فردی که مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا و همچنین دیگر بیماری­‌های زمینه ای که به چاقی مرتبط است، دارای شاخص توده ­ی بدنی بین ۳۵ و ۳۹.۹ باشد؛ به عنوان یکی از کاندیداهای این جراحی محسوب میشود.
  • افرادی که بیش از ۴۵کیلوگرم افزایش وزن دارند:
     افرادی که اضافه وزن بیش از ۴۵.۵ کیلوگرم دارند نیز از دیگر کاندیداهای این عمل هستند.
  • عدم اعتیاد به دخانیات و مصرف الکل:
     همچنین اگر فرد به مصرف مواد مخدر و الکل عادت نداشته باشد و از نظر ذهنی آمادگی تغییر سبک زندگی خود را داشته ‌­باشد، اگر از نظر روحی و روانی در وضعیت نرمال قرار داشته و از سلامتی عمومی‌ مناسبی برخوردار باشد برای این جراحی کاندید هستند.
  • چاقی عصبی و روانی:
     اگر چاقی فرد ناشی از بیماری ها و مشکلات روانی باشد یا به عبارتی دچار چاقی عصبی و روانی باشد، می‌تواند از این عمل جراحی برای لاغری استفاده کند.

در صورت بازگشت وزن بعد از جراحی معده به روش اسلیو چه کاری انجام دهیم؟

میتوان گفت استپ وزن (توقف در روند کاهش وزن) بعد از عمل اسلیو معده اولین مرحله در اختلال کاهش وزن می باشد. رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده توسط پزشک متخصص داده می شود و بیمار با مشورت از جراح لاغری خود و متخصص تغذیه هر هفته رژیم غذایی دریافت خواهد کرد.

در واقع عمل اسلیو برای افرادی مناسب می باشد که عادت به حجیم خواری دارند و می‌توان گفت افرادی که عادت به ریزه خواری دارند، اگر عمل اسلیو معده انجام دهند، بعد از مدتی وزن آن‌ها به حالت قبل بر می گردد و رو به افزایشی میشود. زیرا این افراد به ریزه خواری عادت ذهنی کرده و عمل اسلیو معده در ذهنیت آنها تغییری ایجاد نخواهد کرد.

سخن پایانی

کاهش وزن به خصوص برای افرادی که سال‌ها درگیر چاقی و اضافه وزن بوده‌اند، فرآیندی زمان بر و سخت خواهد بود، افرادی که تحت عمل اسلیو معده قرار میگیرند باید بدانند که جراحی چاقی به تنهایی منجر به کاهش وزن آنها نخواهد شد و اگر طی چند ماه اول به دلیل محدودیت‌های غذایی دچار کاهش وزن شوند ممکن است پس از پایان دوران نقاهت با از سر گرفتن رژیم غذایی قبل از جراحی و سبک زندگی نادرست مجددا به همان وزن سابق بر گردند و یا اینکه نسبت به وزن قبل عمل افزایش وزن بیشتری داشته باشند، بنابراین لازم است پس از جراحی اسلیو با یک مشاور تغذیه و مربی ورزشی در تماس باشید و اگر پرخوری عصبی دارید حتما به روانپزشک مراجعه کنید. حتما در انتخاب بهترین جراح اسلیو معده دقت کنید تا از نتیجه عمل رضایت کافی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت دکتر شاهین جمیلی به آدرس  drshahinjamili.ir  مراجعه کنید.