انتشار این مقاله


عصب کشی دندان کودکان درد دارد؟

عصب کشی دندان کودکان از رایج ترین فرآیندهای درمانی در میان این گروه سنی به شمار می رود. این درمان در مواقعی صورت می گیرد که پوسیدگی دندان شیری کودک عمیق بوده و به عصب می رسد. از آنجایی که این فرآیند با بی حسی انجام شده و پس از درمان نیز اعصاب آسیب دیده […]

عصب کشی دندان کودکان از رایج ترین فرآیندهای درمانی در میان این گروه سنی به شمار می رود. این درمان در مواقعی صورت می گیرد که پوسیدگی دندان شیری کودک عمیق بوده و به عصب می رسد. از آنجایی که این فرآیند با بی حسی انجام شده و پس از درمان نیز اعصاب آسیب دیده دندان خارج می شوند، بعد از جراحی کودک احساس درد زیادی نمی کند. اما در هر حال ممکن است تا دو هفته پس از عصب کشی، کودک نسبت به روکش دندان یا دیگر موارد ایجاد شده پس از جراحی، حساسیت نشان دهد که این مسئله امری کاملا طبیعی است.

اهمیت درمان عصب کشی کودکان

با در نظر گرفتن اهمیت و تاثیر دندان‌ های کودک در رشد صحیح جسمانی او، عصب ‌کشی دندان کودکان و پس از آن گذاشتن روکش دندان کودکان امری بسیار ضروری است. از مهم ترین علل اهمیت این درمان عبارتند از:

  • حفظ دندان اصلی

دندان های دائمی کودکان درون استخوان فک قرار دارند و دندان های شیری، تا زمانی که دندان های دائمی جایگزین شوند، آن ها را در جای خود نگه می دارند. بنابراین، اگر دندان های شیری تا زمان رویش دندان دائمی حفظ نشوند، ممکن است دندان های دائمی به درستی در مکان خود جای نگرفته و باعث مشکلاتی مانند فشردگی دندان ها، عدم توازن و نامنظم بودن آن ها می شود.

  • درمان عفونت

در صورتی که دندان شیری دچار آسیب شده و یا ترمیم عمقی نیاز داشته باشد، می تواند باعث ایجاد عفونت شود. عفونت در دندان کودکان علائمی مانند درد شدید، تورم، خونریزی و تب را به دنبال دارد.

  • رفع درد

در صورتی که دندان شیری کودک آسیب ببیند، احتمالا با احساس درد و ناراحتی همراه است‌. عصب کشی دندان کودکان توسط یک دندانپزشک خوب کودکان این درد را تسکین می دهد.

  • پیشگیری از مشکلات بیشتر

برخی از مشکلات دندانی در کودکان ممکن است به تدریج بدتر شوند و در صورت عدم درمان، مشکلات جدی‌ تری مانند عفونت ‌های مزمن را ایجاد کنند. با انجام عصب کشی به موقع، می توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

چگونه فرزندانمان را برای کشیدن عصب دندان آماده کنیم؟

از موارد مهم در زمان عصب کشی دندان کودکان، آماده کردن ذهنی کودک است. زیرا معمولا کودکان از عصب کشی می ترسند. در ادامه به راه حل هایی جهت آماده ساختن کودکان برای انجام فرآیند عصب کشی می پردازیم: 

۱. به کودک توضیح دهید که عصب کشی چیست و چگونه انجام می شود. برای کودکان کوچکتر، می توانید از اصطلاحات ساده استفاده کنید.

۲. استفاده از منابع آموزشی مختلف مانند کتاب های تصویری یا ویدئو ها به کودکان کمک می کند، مفهوم عصب کشی را بهتر درک کنند.

۳. قبل از انجام عصب کشی، برای کودک نقش دکتر دندانپزشک را بازی کنید و کودک را به عنوان بیمار دندان در نظر بگیرید. این بازی به کودک کمک می کند تا با فرآیند عصب کشی آشنا شود.

۴. پیش از انجام عصب کشی، اجازه دهید کودک سوالات خود را از دندانپزشک بپرسد و نگرانی ها و ترس های خود را به او بیان کند. این ارتباط می تواند به کاهش ترس کودک و ایجاد اعتماد بیشتر او کمک کند.

۵. زمان مراجعه به کلینیک دقت کنید که فرزندتان گرسنه نباشد. هم چنین برای کاهش سطح استرس کودک، بهتر است خواب و استراحت کافی داشته باشد.

۶. در آخر مهم ترین نکته این است که صبور باشید و احترام و توجه خاصی به ترس و نگرانی های کودکانتان داشته باشید.

مراحل کشیدن عصب دندان کودکان

پیش از عصب ‌کشی دندان کودک لازم است تا مانند عصب کشی دندان دائمی بزرگسالان یک عکس رادیوگرافی از دندان گرفته شود. دندانپزشک متخصص، پس از مشاهده عکس رادیوگرافی، دندان مورد نظر را بی حس کرده و پوسیدگی آن را بر می دارد. چنانچه التهاب به تاج دندان محدود باشد، پزشک پس از آن که عصب تاج دندان کودک را خارج کرد، خمیر های مخصوصی را داخل دندان او قرار داده و دندان شیری را ترمیم و سپس روکش می کند. اما در مواقعی به علت سهل انگاری والدین، التهاب ریشه دندان را درگیر کرده و پزشک با وسایل خاصی، عصب ریشه دندان را خارج می کند. پس از آن، داخل ریشه و تاج دندان شیری با خمیر های خاصی پر کرده و عمل ترمیم و روکش دندان شیری را انجام می دهد. 

عصب کشی برای کودکان چقدر طول می کشد؟

به طور معمول در مطب دکتر هومن عشقی ، پزشک پس از مشاهده عکس رادیوگرافی، تعداد جلسات مورد نیاز برای عصب کشی دندان کودکان را اعلام می کند. البته عصب کشی دندان کودک اغلب یک جلسه خواهد بود ولی چنانچه التهابات دندان گسترده باشد، تعداد جلسات نیز بیشتر خواهند شد. زمان مورد نیاز جهت عصب کشی دندان شیری کودک در هر جلسه نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه طول می کشد. البته باید گفت که این زمان به وسعت پوسیدگی و نیز همکاری کودک نیز بستگی دارد.

عوارض عصب کشی دندان در کودکان

به صورت کلی عصب کشی دندان کودک، روشی بی خطر و ایمن است. اما همان طور که می دانید هر نوع درمان پزشکی همواره با عوارض و خطر هایی رو به رو بوده است. رایج ترین عوارض مربوط به درمان ریشه دندان در کودکان مواردی مانند تورم، درد و عفونت در دندان مورد نظر است. البته باید گفت که این عوارض نادر بوده و اکثر دندانپزشکان متبحر، جهت به حداقل رساندن آن، اقدامات مفیدی را انجام‌ می دهند.

بعد از عصب کشی دندان کودک چه کارهایی را نباید انجام داد؟

بعد از عصب کشی دندان کودکان، بهتر است او را از انجام برخی از کارها منع کنید تا موجب تسریع در امر بهبودی دندان وی شود. شیوه‌ های مراقبتی پس از درمان عصب کشی شامل موارد زیر است:

  1. عدم فشار بیش از حد

پس از عصب کشی، دندان کودک ضعیف تر شده و ممکن است حساسیت داشته باشد. بهتر است در مواردی مانند جویدن غذا به دندان فشار وارد نشود و تا حد ممکن از جویدن غذاهای سفت برای کودک جلوگیری کرده و به او غذاهای نرم بدهید.

  1. عدم مصرف غذا یا نوشیدنی گرم

دندان پس از عصب کشی نسبت به غذاها و نوشیدنی های گرم حساسیت داشته و باید از مصرف خوراکی های گرم توسط کودک خودداری کنید.

  1. مصرف غذا یا نوشیدنی سرد

همچنین، مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد نیز ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد و باید آن ها را از دندان کودک دور نگه دارید تا بهبودی دندان تسریع شود.

  1. عدم مصرف غذاها یا نوشیدنی های شیرین

غذاها و نوشیدنی های شیرین می توانند منجر به تحریک دندان کودک و رشد باکتری های دهانی شوند. بهتر است پس از عصب کشی، از مصرف آن ها خودداری کنید.

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان

دندان کودک را ۲ بار در روز با مسواک و خمیر دندان ملایم تمیز کنید. همچنین، مصرف نخ دندانی برای تمیز کردن فضای بین دندان‌ ها نیز توصیه می شود.

  1. مصرف داروهای تجویز شده

اگر دندانپزشک کودک دارویی را تجویز کرده است، به دقت دستورات مصرف را دنبال کنید. برخی از داروها ضد التهاب‌ و ضد درد هستند که به کاهش علائم پس از عصب کشی کمک می‌ کنند.

  1. ملاقات با دندانپزشک

پس از عصب کشی، پیگیری و ملاقات های منظم با دندانپزشک بسیار مهم است. او می ‌تواند راهنمایی های دقیق تر در مورد مراقبت های پس از عصب کشی دندان کودک را به والدین بدهد و ترمیم و پر کردن دندان را ارزیابی کند.

نتیجه گیری

عصب کشی دندان کودکان در زمان مناسب، بسیار حائز اهمیت است و این فرآیند معمولا به دلیل بی حسی و مصرف داروهای تجویزی دندانپزشک درد چندانی را به دنبال ندارد. توصیه می شود که بعد از عصب ‌کشی دندان، مراقبت ‎های لازم صورت گرفته و کودک جهت چکاپ های دوره ای هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه نماید. زیرا بدین ترتیب پوسیدگی در مراحل اولیه شناسایی و رفع می شود و دیگر نیازی به انجام اقدامات پیچیده ای نظیر عصب کشی دندان نخواهد بود.