انتشار این مقاله


مشاوره خانوادگی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مشاوران خانواده متخصصان سلامت روان هستند که به طور خاص با تعارضات و مسائل رفتاری مربوط به اعضای یک خانواده سروکار دارند. آن‌ها با اعضای خانواده به صورت فردی یا گروهی کار می‌کنند. برخی از مشاوران بر حل مسائل بین زوجین تمرکز می‌کنند. مشاوره خانوادگی خوب باید مهارت‌های کلیدی مختلفی را داشته باشد تا در نقش خود […]

مشاوران خانواده متخصصان سلامت روان هستند که به طور خاص با تعارضات و مسائل رفتاری مربوط به اعضای یک خانواده سروکار دارند. آن‌ها با اعضای خانواده به صورت فردی یا گروهی کار می‌کنند. برخی از مشاوران بر حل مسائل بین زوجین تمرکز می‌کنند. مشاوره خانوادگی خوب باید مهارت‌های کلیدی مختلفی را داشته باشد تا در نقش خود مؤثر باشد. اگر موافق هستید به مهارت‌های مهمی که یک مشاوره خانوادگی خوب باید داشته باشید نگاهی بیندازید.

خانواده و ازدواج درمانی چیست؟

درمانگران خانواده و ازدواج معمولاً درمان کوتاه مدت را برای زوج‌ها و واحدهای خانواده انجام می‌دهند. طبق گفته انجمن آمریکایی ازدواج و خانواده درمانی (AAMFT)، درمانگران خانواده و ازدواج معمولاً بین ۲۰ تا ۵۰ جلسه را با زوج‌ها یا خانواده‎ها می‌گذرانند تا به آن‌ها کمک کنند تا نیازها و تعارضات خود را برطرف کنند.

با توجه به مزایای اثبات شده درمان، تقاضا برای مراجعه به درمانگران دارای مجوز و آموزش دیده افزایش یافته است. AAMFT خاطرنشان می‌کند: «بعد از دریافت درمان، تقریباً ۹۰٪ از مشتریان بهبود در سلامت عاطفی خود را گزارش می‌دهند و تقریباً دو سوم بهبود در سلامت کلی جسمانی خود را گزارش می‌دهند. اکثر مراجعین بهبود عملکرد خود را در محل کار گزارش می‌دهند و بیش از سه چهارم از کسانی که درمان زناشویی/زوجین یا خانواده درمانی دریافت می‎کنند، بهبودی را در روابط زوجین را گزارش می‌دهند.

چگونه یک مشاور خوب باشیم؟

یک مشاور ازدواج و خانواده موفق باید دارای تعدادی ویژگی‌های شخصیتی باشد که در کار با زوج‌ها، فرزندان و سایر اعضای خانواده برای مدیریت موقعیت‎های عاطفی مختلف و اثرات و علل احتمالی اختلالات روانی مفید واقع شود.

این مسائل می‌تواند بر ازدواج، روابط با فرزندان و افراد درون خانواده تأثیر بگذارد. صرف نظر از تنظیمات، ویژگی‌های خاصی وجود دارد که به یک مشاوره خانوادگی خوب کمک می‌کند تا با موفقیت به مراجعان خود کمک کند.

در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک مشاوره خانوادگی خوب باید داشته باشد اشاره می‌کنیم. 

مهارت های گفتاری و شنیداری

یک مشاور خانوادگی خوب باید دارای مهارت‌های ارتباطی قوی باشد. اولاً، گوش دادن به هر یک از اعضای خانواده برای تعیین مسائلی که در دست هستند، و همچنین برای شناسایی مسائل اساسی که فوراً افشا یا مشاهده نمی‌شوند ضروری است. علاوه بر این، برای مراجعان در یک جلسه مشاوره مهم است که احساس راحتی کنند، و مهارت‌های خوب گوش دادن به او این امکان را می‌دهد که احساس کند شنیده می‌شود و هر چیزی که گفته می‌شود برای درمانگر مهم است.

دانشگاه لزلی اشاره می‌کند که مشاوران باید بتوانند به نظرات مختلفی که اعضای خانواده در مورد مسائل دارند بدون اینکه قضاوت کنند، گوش دهند و در صورت لزوم در فرآیند جمع آوری اطلاعات بیشتر سؤالات مناسب بپرسند. مشاوران خانواده همچنین باید فرآیند ارتباط بین اعضای خانواده را تسهیل کنند، به ویژه اگر آن‌ها تمایلی به صحبت در مورد مسائل مهم ندارند یا حتی به وجود مشکلات اعتراف نمی‌کنند.

ادراکی و همدلی

هر یک از اعضای خانواده نقشی را در ساختار خانواده ایفا می‌کند، بنابراین مشاور خانوادگی خوب باید به اندازه کافی فهیم باشد تا دیدگاه‌های مختلف را درک کند و همدلی داشته باشد که از نظر ذهنی خود را در جای هر فرد قرار دهد. به عنوان مثال، یکی از اعضای خانواده ممکن است سلطه گر باشد، در حالی که یکی دیگر سعی می‌کند در هنگام بروز درگیری‌ها صلح طلب باشد. دکتر مشاوره خانواده با به دست آوردن درک هر نقش، می‌تواند برای ایجاد استراتژی‌هایی تلاش کند تا بتواند به اعضای خانواده کمک کند تا در کنار هم زندگی کنند.

شفقت و اخلاق

برای ایجاد یک رابطه با اعتماد و همراه با صداقت شما به مهارت‌های بیشتری نیز نیاز دارید. برای اینکه بتوانید به مراجعان کمک کنید، شما به عنوان یک مشاوره خانوادگی خوب باید دلسوز باشید و برای درک نیازهای درون واحد خانواده برای تشخیص و ایجاد برنامه‌ای برای درمان تلاش کنید. این امر همچنین مستلزم یک مشاور ازدواج و خانواده است که تمام استانداردهای اخلاقی حرفه را رعایت کند، همه اطلاعات را محرمانه نگه دارد و در تمام جلسات درمانی بی طرف بماند.

مهارت های حل تعارض

هنگامی که مسائل یا تضادها مشخص شد، مشاوره خانوادگی خوب باید به طرفین کمک کند تا به یک راه حل مؤثر دست یابند، که تا حد امکان برای همه افراد درگیر رضایت بخش باشد. مشاوران باید در کمک به طرفین در شناسایی مجموعه‌ای از گزینه‎های احتمالی و سنجش مزایا و معایب هر کدام مهارت داشته باشند. هنگامی که طرفین در نهایت در مورد یک اقدام به توافق می‌رسند، مشاور به آن‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌ای برای اجرا تهیه کنند و در صورت لزوم برنامه را پیگیری می‌کند.

شایستگی چند فرهنگی

مشاوره خانوادگی خوب به افراد از هر طبقه کمک می‌کنند. هاچینسون می‎گوید که آن‌ها باید شایستگی چند فرهنگی را نشان دهند و جهان بینی چند فرهنگی را اتخاذ کنند. شایستگی چند فرهنگی به این معنی است که شما سعی می‌کنید با مراجعان خود بدون توجه به نژاد، قومیت، اعتقادات مذهبی یا سیاسی یا پیشینه اجتماعی-اقتصادی ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را درک کنید.

آموزش و رهبری

خانواده‌هایی که به دنبال مشاوره خانوادگی خوب هستند، اغلب در مورد اینکه برای حل مسائل چه جهتی باید اتخاذ کنند سردرگم هستند. مشاوران برای ایجاد اعتماد لازم و برای متقاعد کردن اعضای خانواده به پیروی از اقدامات توصیه شده و به پیروی از مهارت‌های رهبری قوی نیاز دارند.

همچنین باید مهارت‌های آموزشی لازم برای کمک به اعضای خانواده در درک علل تعارض و همچنین مراحل مختلف در فرآیند حل تعارض را داشته باشد. در برخی موارد، مشاوران باید به اعضای خانواده آموزش دهند که چگونه الگوهای رفتاری منفی را تغییر دهند.

سازمان و مدیریت

علاوه بر مدیریت برنامه‌ها و جلسات درمانی، تعدادی کار دیگر نیز وجود دارد که نیازمند توانایی‌های سازمانی و مدیریتی است. مشاوران ازدواج و خانواده ممکن است مجبور باشند همه چیز را از ارائه گزارش‌ها گرفته تا صدور صورت حساب شرکت‌های مالیات و تعیین قرار ملاقات برای مراجعان را انجام دهند. برای انجام این وظایف، درک نحوه رهبری و تعامل با خانواده‌ها به گونه‌ای که از هرج و مرج جلوگیری شود و مسئولیت‌های مربوط به دفتر به موقع انجام شود، مهم است.

ارزیابی همه جانبه

از دیگر ویژگی‌های ارزشمند مشاور ازدواج و مشاوره خانوادگی خوب می‌توان به توانایی‌های مشاهده و ارزیابی اشاره کرد. مشاوران در این تخصص نه تنها مراجعان را هنگام تعامل با یکدیگر مشاهده می‌کنند، بلکه از مشاهدات نتیجه گیری می‌کنند و طرح‌های مختلفی را برای درمان در نظر می‌گیرند تا بهترین اقدام را برای مسائل مختلف تعیین کنند.

نتیجه گیری

علیرغم ماهیت متفاوت مسائل در خانواده یا ازدواج، مشاوره خانوادگی خوب که شفقت، مهارت‌های ارتباطی و دانش و توانایی مشاوره را در جلسات به ارمغان می‌آورد، می‌تواند به روند درمان کمک کند. برای مدیریت مؤثر جلسات مشاوره و برنامه‌های درمانی، این ویژگی‌های گفته شده برای یک مشاور ازدواج و خانواده مهم است. اگر این مهارت‎ها را دارید، باید برای تحصیل در رشته مشاوره ازدواج و خانواده اقدام کنید.

خانم دکتر مهسا کاشفی زاده با دارا بودن تمامی ویژگی‌های گفته شده، برای راحتی شما عزیزان مشاوره تلفنی را در نظر گرفته است تا در هر کجای این کره خاکی بتوانید برای یک زندگی شادتر و با کیفیت‌تر تلاش کنید. 

تیم دکتر مجازی