انتشار این مقاله


تشخیص علائم بارداری از روی چهره، کف دست، ناخن یا شکم بعد از نزدیکی

در دوره بارداری، تغییرات زیادی در بدن اتفاق می‌ افتد، در این بخش به بررسی علائم بارداری می پردازیم. از جمله نشانه ‌های فیزیکی دیگر در این دوران می ‌توان به بزرگ شدن شکم، تورم دست و پا ها، و افزایش حجم سینه ‌ها اشاره کرد. بطور کلی، افزایش تولید هورمون‌ ها منجر به ایجاد […]

در دوره بارداری، تغییرات زیادی در بدن اتفاق می‌ افتد، در این بخش به بررسی علائم بارداری می پردازیم. از جمله نشانه ‌های فیزیکی دیگر در این دوران می ‌توان به بزرگ شدن شکم، تورم دست و پا ها، و افزایش حجم سینه ‌ها اشاره کرد.

بطور کلی، افزایش تولید هورمون‌ ها منجر به ایجاد تغییراتی در سرتاسر بدن می‌شود، در ادامه به بررسی این تغییرات می پردازیم.

تورم بینی

زیاد شدن گردش خون در غشاهای مخاطی بینی به دلیل بارداری، موجب  ایجاد تورم در بینی می‌ شود. علت این تغییرات به افزایش تولید استروژن بازمی ‌گردد که در نتیجه، بینی به طور طبیعی بزرگ‌ تر و پهن ‌تر به نظر می ‌رسد. تورم بینی از جمله اثراتی است که به شکل ظاهری شما تأثیر می ‌گذارد.

لکه های قهوه ای یا ملاسما

خیلی از زنان باردار از وجود لکه‌ های قهوه ‌ای در سراسر چهره خود رنج می برند. ملاسما، نوعی از اختلال پیگمانتاسیون ناشی از تغییرات هورمونی است که باعث ظاهر شدن لکه ‌هایی در مناطقی مانند گونه‌ ها، چانه و پیشانی می ‌شود.

تورم در صورت

مطمئناً بسیاری از خانم‌ های بارداری را دیده‌ اید که دست و پای متورم دارند؛ این وضعیت در طول بارداری کاملاً طبیعی است.

علاوه بر قسمت ‌هایی که اشاره کردم، صورت نیز به تورم دچار می‌شود که باعث ظاهر چاق ‌تر و گرد تر می ‌شود. لطفاً توجه داشته باشید که این وضعیت موقتی می باشد و پس از زایمان از بین خواهد رفت. اگر تورم صورت دردناک و غیر طبیعی باشد، ممکن است نشانه ‌ای از بیماری پره اکلامپسی باشد و شما باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

چشم های پف دار

گاهی خانم‌ های باردار، با وجود خواب و استراحت کافی، چشمان پف کرده دارند که نمایانگر خستگی و عدم استراحت به نظر می ‌رسد. این احساس ممکن است حتی در صورت داشتن خواب کافی به وجود آید.

در حالی‌که در سه ماه آخر بارداری، به دلیل افزایش وزن و حمل وزن اضافی، حالت خستگی بیشتری دیده می ‌شود، این مشکلات عمدتاً به عنوان یک جزء از فرآیند بارداری به حساب می آید. این مسائل پس از اتمام دوران بارداری، تدریجاً برطرف خواهند شد.

قرمز شدن پوست

حمل کودک یا افزایش وزن آن در دوران بارداری ممکن است باعث افزایش فشار خون شود که تأثیراتی روی رنگ پوست نیز دارد، که جزو نشانه های بارداری به حساب می آید. در واقع، رنگ پوست چهره به علت این تغییرات، در طول دوران بارداری ممکن است به رنگ قرمز نزدیک شود.

ریزش مو و مژه

از میان دیگر علائم بارداری در چهره، ریزش مژه و موهای ابرو یکی از علائم دیگر است. برخی از زنان دقیقا چنین چیزی را تجربه نمی کنند، اما احساس می ‌کنند که مژه ‌ها و ابرو های آنها نازک‌ تر شده‌اند.

این پدیده به ویژه در زنانی رخ می‌ دهد که رژیم غذایی آن‌ ها حاوی کمبود پروتئین و ویتامین است و همچنین فعالیت تیروئید آن‌ ها به صورت صحیح نمی ‌باشد.

پاره شدن مویرگ صورت

تغییرات هورمونی می ‌تواند باعث ظاهر رگ‌ های عنکبوتی قرمز در امتداد پیشانی و گونه ‌ها شود؛ این اتفاق در زمینه پزشکی به نام “پارگی مویرگ” معروف است.

این موضوع را می‌ توان به عنوان یکی از نشانه ‌های بارداری از روی چهره در نظر گرفت. تغییرات هورمونی در بدن تأثیرات نرم‌ کنندگی را بر رگ‌ های خونی دارند و در نهایت باعث ایجاد این وضعیت منحصر به فرد می ‌شود.

چرب شدن پوست

افزایش هورمون‌ ها در طول دوره بارداری، منجر به افزایش چربی در پوست می ‌شود. در این دوران، پوست شما حاوی میزان بیشتری چربی نسبت به سایر زمان ‌ها خواهد بود.

در سه ماهه دوم بارداری، جریان خون افزایش می‌ یابد و این باعث می‌ شود که پوست به طور ملموس مرطوب و درخشان تر باشد.

آکنه

افزایش هورمون ‌ها همچنین باعث تغییراتی مانند افزایش چربی و سطح سبوم می‌  شود که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و سبب بروز آکنه روی صورت شود که چنین چیزی بیشتر در دوران بلوغ مشاهده می شود.

حساس شدن پوست

پوست شما نیز ممکن است در این دوره به محصولات آرایشی و بهداشتی حساس ‌تر شود و احتمال واکنش ‌های آلرژیک به برخی از محصولات را افزایش دهد.

مک و کک

ایجاد کک و مک نیز از جمله تغییرات پوستی است که در پی افزایش هورمون ‌ها رخ می‌دهد. این تغییرات باعث تیرگی کک و مک و خال‌ هایی در روی صورت می ‌شود.

images_1707906800_65cc96f09f039.jpg

چگونه از بروز چنین علائمی پیش گیری کنیم؟

تا جای ممکن از محصولات طبیعی و ارگانیک برای مراقبت از پوست صورت خود استفاده کنید. مصرف محصولات حاوی مواد شیمیایی ممکن است وضعیت پوست شما را تشدید کند.

همیشه بدن خود را به خوبی هیدراته نگه دارید تا از ظهور مشکلاتی مانند آکنه جلوگیری کنید. در صورت بروز عوارض و ناسزگاری با یک محصول، فوراً استفاده از آن را متوقف کنید.

رژیم غذایی سالم و متعادلی را رعایت کنید که شامل انواع ریزمغذی‌ ها و درشت مغذی‌ ها باشد. سعی کنید به تور منظم حمام بروید و فعالیت ورزشی داشته باشید.

در صورت احساس علائم غیر طبیعی، به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا از بروز خطرات و بیماری ها جلوگیری کنید.

منبع: https://limateb.com/after-pregnancy-symptoms-appear

تیم دکتر مجازی