انتشار این مقاله


شیوه های نوین در درمان دیابت : آیا درمان قطعی اتفاق می افتد؟ 

پنج روشی که درمان دیابت را تغییر می دهد: به گزارش مجله خبری سلامت مدیا : تعداد افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان بسیار زیاد است. براساس آمارهای به روز شده تا سال ۲۰۲۱، تقریباً یک میلیارد نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند. این عدد شامل هر دو نوع دیابت، یعنی دیابت نوع ۱ و دیابت […]

پنج روشی که درمان دیابت را تغییر می دهد:

به گزارش مجله خبری سلامت مدیا :

تعداد افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان بسیار زیاد است. براساس آمارهای به روز شده تا سال ۲۰۲۱، تقریباً یک میلیارد نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند. این عدد شامل هر دو نوع دیابت، یعنی دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲، می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۴۵، تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر خواهد رسید. این افزایش به طوراساسی به دلیل رشد جمعیت جهانی، افزایش وزن و چاقی، عدم فعالیت بدنی، و عوامل دیگری است که به افزایش خطر ابتلا به دیابت منجر می‌شوند.

انواع دیابت:

نوع یک

نوع دو

دیابت بارداری

عوارض ابتلا به دیابت:

ابتلا به دیابت می‌تواند به طور قابل توجهی بر سلامت و کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد. برخی از عوارض مهم و متداول ابتلا به دیابت عبارتند از:

۱. عوارض قلبی و عروقی

۲. عوارض نوروپاتی

۳. عوارض نفروپاتی

۴. عوارض بینایی

۵. زخم پای دیابتی

۶. عوارض روانی

روش ها و متدهای درمانی جدید در درمان دیابت

داروهای جدید درمان دیابت

Ozempic (سماگلوتاید) : 

جدیدترین داروی درمان دیابت در ایالات متحده است که در سال ۲۰۱۷ تاییدیه FDA را گرفته است. این دارو با افزایش ترشح انسولین هنگام خوردن وعده های غذایی و کاهش سرعت هضم غذا عمل می کند. همچنین ترشح گلوکاگون را کاهش می دهد، هورمونی که در تقابل با انسولین عمل می کند و گلوکز خون را افزایش می دهد. سماگلوتاید متوسط ​​سطح گلوکز خون را بدون افت قند بیش از حد طبیعی کاهش می دهد. همچنین باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می شود.

انسولین غلیظ شده: 

تزریق انسولین غلیظ شده ی انسانی (Humulin R U-500) که برای بیمارانی که نیاز به انسولین بالایی دارند تجویز می شود، اکنون در یک قلم از پیش پر شده موجود است. پروفسور بودر استاد دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «این امر سهولت تجویز را بهبود می‌بخشد و احتمال خطاهای دوز را کاهش می‌دهد.

پروفسورهومل استاد دانشگاه میشیگان نیز می‌گوید: «این محصولات گزینه‌های خوبی برای بیمارانی هستند که به دوزهای بیشتری از انسولین نیاز دارند، از جمله کسانی که مقاومت به انسولین دارند، که در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ رایج است. پیش از این، بیمارانی که به دوزهای بالای انسولین نیاز داشتند، مجبور بودند چندین تزریق را تحمل کنند که اغلب باعث ناراحتی، زخم و جذب نامنظم می شد.

دستگاه ها و حسگرهای نظارت و پایش قند خون:

این سیستم‌ها، مانند سیستم پایش مداوم فشار خون یا ضربان قلب به بیماران این امکان را می‌دهند که قند خون خود را در طول روز بدون سوراخ کردن انگشت خود برای گرفتن نمونه خون کنترل کنند. بیمار از سنسوری استفاده می کند که یک سیم کوچک در پوست وارد می کند. این حسگر به طور مداوم سطح گلوکز را در بافت های اطراف اندازه گیری می کند که با سطح گلوکز در خون ارتباط دارد. سنسورها را می‌توان برای چند روز، قبل از نیاز به سنسور جدید، استفاده کرد. برخی از سیستم ها می توانند با پمپ انسولین ارتباط برقرار کنند تا به تنظیم خودکار دوز انسولین کمک کنند.

این به معنای آن است که گجت یا سیستمی که به پوست وصل است در همان لحظه ای که قند خون را اندازه می گیرد می تواند دوز مناسب انسولین را برای تزریق های شخصی بیمار اندازه گیری کند.

این فناوری برای بیمارانی که از انسولین استفاده می کنند بهترین فناوری است. این دستگاه به بیمار و پزشک داده‌های بسیار بیشتری برای ارزیابی کنترل دیابت آنها نسبت به آزمایش انگشت دست می‌دهد. تغییرات در قند خون را می توان به راحتی تشخیص داد و علت این تغییر را با سهولت بیشتری شناسایی کرد. برخی از سیستم‌ها دارای یک ویژگی هشدار هستند و به بیماران زمانی که قند خون آنها خارج از محدوده است هشدار می‌دهند، در نتیجه از کاهش خطرناک قند خون جلوگیری می‌کند و به بیماران امکان می‌دهد سریع‌تر عمل کنند.

قند خون پایین می تواند بسیار خطرناک باشد و نیاز به درمان اضطراری دارد.

پانکراس مصنوعی

در فوریه ۲۰۱۸، FDA MiniMed 670G Medtronic را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ تأیید کرد. این دستگاه ترکیبی از یک دستگاه نظارت مداوم قند و یک پمپ انسولین است که دوز مشخص انسولین را تزریق می کند. این دو دستگاه با هم ارتباط برقرار می کنند و جریان انسولین را تنظیم می کنند تا عملکرد طبیعی پانکراس را بیشتر تقلید کنند.

این نوع سیستم می تواند سطح انسولین و قند خون را با دقت بیشتری تنظیم کند و می تواند به سطوح قند خون بالا و پایین بدون دخالت بیمار پاسخ دهد. این یک گزینه خوب به خصوص برای کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ است که در کنترل قند خون مشکل دارند.

نشان داده شده است که بیمارانی که از این سیستم استفاده می کنند، کنترل بهتر و تعداد دفعات کمتری از قند خون پایین و بالا را تجربه می کنند.

سیستم‌های لوزالمعده مصنوعی پیشرفته‌تر، از جمله سیستم‌های کاملاً بسته که می‌توانند در صورت نیاز برای پوشش وعده‌های غذایی یا سطوح بالای گلوکز، دوزهای انسولین را ارائه دهند، در آزمایش‌های بالینی قرار گرفته اند.

انژکتور خودکار آماده استفاده

قلم Glucagon Rescue که توسط Xeris Pharmaceuticals برای درمان هیپوگلیسمی شدید ساخته شده است، در حال حاضر تحت بررسی FDA قرار دارد. Xeris یک محلول گلوکاگون پایدار ایجاد کرده است که از قبل در یک قلم انژکتور خودکار قرار داده شده است. زمانی که فردی دچار هیپوگلیسمی شدید است و قادر به درمان خود نیست، از آن برای طرف دوم استفاده می شود.

استفاده از این دستگاه بسیار ساده‌تر و در نتیجه قابل‌اعتمادتر از کیت نجات گلوکاگون فعلی است که برای اجرای صحیح آن به مراحل متعددی نیاز دارد.این دستگاه می تواند به درمان هیپوگلیسمی و جلوگیری از مرگ و بستری شدن ناشی از هیپوگلیسمی کمک کند.

تیم دکتر مجازی