انتشار این مقاله


معرفی ویروس جدید و مسری HPV

ویروس اچ پی وی یکی از ویروس های مسری است که در نهایت باعث ایجاد زائده هایی بر روی پوست می شود. یکی از مشهورترین علائم ابتلا به ویروس اچ پی وی، بیماری زگیل تناسلی است که معمولا بر اثر رابطه جنسی ناسالم و کنترل نشده به وجود می آید. ابتلا به ویروس اچ پی […]

ویروس اچ پی وی یکی از ویروس های مسری است که در نهایت باعث ایجاد زائده هایی بر روی پوست می شود. یکی از مشهورترین علائم ابتلا به ویروس اچ پی وی، بیماری زگیل تناسلی است که معمولا بر اثر رابطه جنسی ناسالم و کنترل نشده به وجود می آید.

ابتلا به ویروس اچ پی وی می تواند منجر به بروز زائده هایی با ظاهر ناخوشایند در ناحیه تناسلی، مقعد و گاهی دهان، لب ها، زبان و … شود. در این مقاله به معرفی ویروس جدید و مسری HPV می پردازیم و اطلاعاتی در مورد این ویروس، چگونگی گسترش، بیماری های مرتبط با آن و … در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار می دهیم. پس با ما همراه شوید.

ویروس اچ پی وی چیست؟

ویروس مسری اچ پی وی یکی از عوامل ایجاد کننده عارضه های پوستی است. نام اصلی این ویروس پاپیلوم انسانی یا Human Papillomvirus بوده و نام اختصاری آن HPV است. ویروس اچ پی وی یکی از انواع ویروس های پاپیلوماویروس است که معمولا در افراد مبتلا هیچ نشانه ای ایجاد نمی کند.

نکته جالب این که در بسیاری از موارد بعد از مدتی ویروس به خودی خود رفع شده و از بین می رود. اما در صورتی که دستگاه ایمنی بدن قادر به از بین بردن ویروس اچ پی وی نباشد، این ویروس خود را به صورت زگیل ها و زائده های پیش سرطانی بروز می کند.

بیماری زگیل تناسلی معمولا نقاطی نظیر آلت تناسلی زنانه و مردانه، دهانه رحم، دهان، گلو، لب ها و حتی لوزه ها را درگیر کرده و در صورت برقراری رابطه جنسی با فرد سالم، می تواند وی را نیز مبتلا سازد.

معمولا دو تیپ اچ پی وی ۱۶ و اچ پی وی ۱۸ عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. علاوه بر آن، ۹۰ درصد افرادی که درگیر ویروس اچ پی وی هستند، به سرطان های ناحیه حلق مبتلا می شوند. مهم ترین عوامل انتقال دهنده ویروس اچ پی وی عبارتند از؛

  • رابطه جنسی ناسالم
  • شنا در آب ها و استخرهای آلوده به ویروس
  • لباس های آلوده به ویروس
  • تماس مستقیم پوست فرد مبتلا با فرد سالم

ویروس اچ پی وی چگونه گسترش می یابد؟

در بسیاری از موارد با اینکه فرد آلوده به ویروس اچ پی وی است، اما هیچ گونه علامت قابل مشاهده ای نداشته و ویروس پس از مدتی در اثر مقابله سیستم ایمنی از بین می رود. این در حالی است که ۶۰ نوع ویروس اچ پی وی باعث ایجاد زائده هایی در نواحی مختلف بدن مانند دست ها و پاها می شوند.

جالب است بدانید ۴۰ سویه ویروس اچ پی وی باعث ایجاد زائده هایی در قسمت دستگاه تناسلی شده و با نام بیماری زگیل تناسلی شناخته می شود. معمولا ویروس اچ پی وی در پی آمیزش جنسی و در طی رابطه دهانی، دخول و … از فرد مبتلا به فرد سالم انتقال یابد.

راه های تشخیص ویروس اچ پی وی

بسیاری از افراد بعد از مشاهده زائده هایی بر روی پوست به پزشک مراجعه کرده و اقدام به درمان آن ها می کنند. اما گاهی ممکن است این ویروس هیچ علامتی نداشته باشد. راه های تشخیص ویروس اچ پی وی عبارتند از؛

  • آزمون DNA ویروس اچ پی وی: برای بررسی وجود DNA ویروس اچ پی وی، با استفاده از یک تست آزمایشگاهی گردن رحم را خراش داده و سلول های مربوطه را تهیه می کنند. با توجه به تغییرات ایجاد شده در این سلول ها، می توان وجود یا عدم وجود سرطان دهانه رحم را تشخیص داد. آزمون DNA ویروس اچ پی وی معمولا به همراه آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود.
  • آزمایش پاپ اسمیر: معمولا برای تشخیص تغییرات سلولی دهانه رحم از آزمایش پاپ اسمیر استفاده می شود. آمارها نشان می دهد، سرطان دهانه رحم شایع ترین سرطان در بین زنان است.

سرطان های مرتبط با ویروس اچ پی وی

معمولا انواع پرخطر ویروس اچ پی وی ممکن است فرد را مستعد ابتلا به سرطان کند. به طور کلی، یکی از مهم ترین عوامل عفونی که موجب سرطان می شود، ویروس اچ پی وی است.

در صورتی که دستگاه ایمنی نتواند با ویروس مبارزه کرده و آن را از بین ببرد، به طور دائمی در بدن باقی مانده و با ایجاد تغییراتی در سلول های طبیعی، باعث ایجاد برخی از انواع سرطان ها می شود. سرطان هایی که به علت ابتلا به ویروس اچ پی وی به وجود می آیند شامل موارد زیر هستند:

  • سرطان دهانه رحم: همان طور که ذکر شد، یکی از شایع ترین سرطان هایی که به علت ابتلا به ویروس اچ پی وی به وجود می آید، سرطان دهانه رحم است. برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان لازم است آزمایش ها و تست های لازم را انجام دهید. نئوپلازی های گردن رحم که نام دیگر بیماری سرطان رحم است، اغلب در اثر آلودگی به ویروس اچ پی وی ۱۶ و اچ پی وی ۱۸ اتفاق می افتد.
  • سرطان دهان، زبان و حلق دهانی: برخی از افراد آلوده به ویروس اچ پی وی ممکن است درگیر سرطان دهان، زبان و حلق دهانی شوند. سرطان حلق دهانی می تواند حلق دهان و قسمت لوزه ها تا نوک حنجره را نیز درگیر کند. معمولا مردان بیشتر از زنان مستعد ابتلا به سرطان حلق دهانی هستند.
  • سایر سرطان ها: سرطان هایی نظیر سرطان مهبل و سرطان آلت تناسلی مردانه انواع دیگری از سرطان ها هستند که با ویروس اچ پی وی مرتبط هستند.

داروهای مناسب برای درمان ویروس اچ پی وی

طبیعتا داروهایی برای درمان ویروس اچ پی وی وجود دارد که هر کدام به نوعی می توانند عوارض این ویروس را از بین ببرند. بسیاری از این داروها به صورت پماد و محلول تولید شده و باید به صورت موضعی مصرف شوند. داروها، محلول ها و پمادهای موثر در درمان ویروس اچ پی وی به شرح زیر است:

  • کپسول هگزایم: کپسول هگزایم به عنوان بهترین دارو برای درمان اچ پی وی شناخته می شود. این کپسول محصولی طبیعی و گیاهی است که با تقویت دستگاه ایمنی، علائم ویروس اچ پی وی را از بین می برد. علاوه بر آن، باعث تقویت قوای جنسی، جسمی و کاهش احساس خستگی می شود.
  • محلول پودوفیلین: این محلول توسط متخصص و به وسیله سواب بر روی زائده مربوطه استعمال شده و باید پس از گذشت یک تا چهار ساعت به وسیله آب از محل مربوطه پاک شود‌. از عوارض این محلول می توان به خارش، سوزش و زخم پوستی اشاره کرد. نکته مهم اینکه، محلول پودوفیلین می تواند برای زنان باردار مضر باشد.
  • پماد ایمیکوید: با استفاده از این پماد، سیستم ایمنی بر علیه زائده های موجود تحریک شده و در نهایت آن ها را از بین می برد. پماد ایمیکوید معمولا قبل از خواب استعمال شده و باید بعد از گذشت شش تا ده ساعت از محل مربوطه پاک شود.

موارد ذکر شده چند مورد از بهترین داروهای مصرفی برای درمان ویروس اچ پی وی هستند که میتوانید با اطمینان کامل از سایت فراز طب تهیه کنید . بهترین روش برای درمان ویروس اچ پی وی در ارتباط بودن با کارشناسان فرازطب است که می توانند با بررسی دقیق، بهترین درمان براساس وضعیت موجود را پیشنهاد داده و راهکارهایی برای رفع مشکل ارائه دهند.