انتشار این مقاله


مهاجرت و ساختن آینده ایی رویایی

مهاجرت یکی از چالش برانگیزترین تصمیماتی است که انسان در زندگی خود می گیرد. مهاجرت یعنی جابجایی مردم از مکانی به مکان دیگر برای کار یا زندگی با هدف ساختن زندگی بهتر و با کیفیت تر. مهاجرت برای هر فرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهم اینست که چگونه با چالش هایی که پیش […]

مهاجرت یکی از چالش برانگیزترین تصمیماتی است که انسان در زندگی خود می گیرد. مهاجرت یعنی جابجایی مردم از مکانی به مکان دیگر برای کار یا زندگی با هدف ساختن زندگی بهتر و با کیفیت تر. مهاجرت برای هر فرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهم اینست که چگونه با چالش هایی که پیش رو دارید دست و پنجه نرم کنید تا در این پروسه دچار یاس و افسردگی نشوید و بتوانید زندگی دلخواه خود را بسازید.

در این مقاله سعی داریم مهاجرت را کمی تخصصی تر بررسی کنیم و به تاثیرات روحی و روانی آن بپردازیم و با کمک روانشناسی مهاجرت با روحیه قوی، زندگی شاد و موفق در نقطه ایی دیگر از کره خاکی برای خود و یا خانواده خود بسازیم.

چرا افراد تصمیم به مهاجرت می گیرند؟

عوامل مختلفی می تواند بر روی این تصمیم اثر گذار باشد از جمله:

دلایل اقتصادی: گاهی شرایط اقتصادی در کشوری که فرد زندگی می کند نامناسب است و یا فرد با توجه به مهارت ها و استعدادهای خود می تواند در کشوری دیگر درآمد بهتری داشته باشد.

دلایل اجتماعی: گاهی خانواده فرد در کشور دیگری زندگی می کنند و فرد برای پیوستن به خانواده تصمیم به مهاجرت می گیرد.

دلایل تحصیلی: ادامه تحصیل در کشورهای دیگر از عمده دلایل مهاجرت بشمار می آید. پذیرش در دانشگاه هایی با رتبه بندی معتبر و داشتن بورسیه دانشجویی از جمله دلایل مهاجرت است.

دلایل سیاسی: فرار از جنگ و اوضاع نا امن کشور عده بسیاری را مجبور به ترک وطن و مهاجرت می کند. علاوه بر این گاهی مشکلات سیاسی و فعالیت های سیاسی و عقیدتی فرد منجر به تحت تعقیب بودن از سوی دولت می شود و فرد تصمیم به مهاجرت می گیرد.

دلایل اقلیمی: برخی مناطق در معرض بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، آتشفشان، طوفان و غیره هستند که افراد منطقه را مجبور به مهاجرت می کند. گاهی با تغییر آب و هوا و شرایط اقلیمی منطقه مانند گرم شدن و خشکسالی و در نتیجه بی آبی افراد مجبور به مهاجرت می شوند.

دلایل شخصی: افرادی هستند که از دیدن و آمیختن با فرهنگ و جامعه ایی متفاوت لذت می برند و اینگونه آرامش و آسایش بیشتری حس می کنند. بنابراین تصمیم به مهاجرت می گیرند.

بهبود زندگی: بسیاری از افراد برای بدست آوردن موقعیت های بهتر که در کشور خود امکان رسیدن به آن را ندارند تصمیم به مهاجرت می گیرند.

در هر صورت دلایل مهاجرت هر آنچه که باشد فرد بعد از تصمیم گیری قطعی و ترک کشور یا منطقه خود در پروسه مهاجرت قرار می گیرد.

عمده ترین مشکلاتی که در مهاجرت با آن روبرو می شوید

9c0f1bec-28c1-4f96-8c44-fe0036ae30b8.jpg

قطعا زمانی که فرد تصیم به مهاجرت می گیرد رویاها و آرزوهای بزرگی در سر دارد. اما آیا، با مهاجرت همه آن ها تحقق می یابند. در اینجا بهتر است به مشکلاتی که ممکن است بعد از مهاجرت پیش روی افراد قرار بگیرد بپردازیم؛

  1. مشکلات زبانی و فرهنگی: با ورود به کشور دیگر اولین مساله ایی که با آن روبرو می شود زبان است که باید یا قبل از مهاجرت به یادگیری زبان مقصد اقدام کنید یا زمانی را صرف یادگیری زبان کنید. حتی اگر زبان کشور مقصد با زبان مادری شما یکی باشد قطعا با مشکلات تفاوت فرهنگی روبرو خواهید شد.
  2. دوری از خانواده و دوستان: ترک عزیزان و خانواده ممکن است باعث حس تنهایی و غربت در فرد شود که به اصطلاح به آن Homesick می گویند و می تواند برای فرد چالش برانگیز باشد.
  3. مشکلات اقتصادی: افرادی که به امید زندگی بهتر مهاجرت می کنند، ممکن است با هزینه های بالای مسکن و زندگی در کشور مقصد روبرو شوند و تا زمان یافتن شغل مناسب مجبور باشند وارد مشاغلی در سطح پایین اجتماعی و تحصیلی بشوند که ممکن است این مشاغل با روحیه فرد سازگاری نداشته باشد و برای فرد آزاردهنده باشد.
  4. مسائل قانونی و حقوقی: در بسیاری از موارد دیده می شود که مهاجران ازحق و حقوق مساوی با شهروندان آن کشور برخوردار نیستند. همواره محدودیت های قانونی می تواند آن ها را از زندگی بهتر و دلخواه محروم کند.
  5. تاثیرات روانی و اجتماعی: اگر فرد در جامعه جدید به عنوان فرد خارجی ترد شود یا مورد اهانت قرار گیرد، یا فرد نتواند خود را با محیط جدید سازگار کند، اینجاست که فرد دچار آسیب های جدی روحی و روانی می شود.

برای داشتن یک مهاجرت خوب و موفق باید فراز و نشیب های راه را دانست و خود را برای مقابله با چنین مشکلاتی از قبل آماده کرد. داشتن روحیه قوی می تواند به شما در داشتن یک مهاجرت و زندگی با کیفیت کمک شایانی بکند.

مهاجرتی موفق با بهره گیری از روانشناسی مهاجرت

4d1484fa-7809-4acf-880f-6b96bd2b8ceb.jpg

علم روانشناسی ابعاد مختلفی از زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و بهبود می بخشد. در بحث مهاجرت نیز به کمک متخصصین روانشناس می توان با چالش های روحی و روانی مهاجرت مقابله کرد.

همانگونه که می دانید افراد واکنش های متفاوتی به مهاجرت دارند. برخی از افراد قبل از مهاجرت با شور و اشتیاق و امید کوله بار خود را می بندند، در حالی که برخی دیگر مضطرب و نگران اند و از آینده خود بعد از مهاجرت ترس دارند. نحوه مقابله با این چالش ها و مشکلات، کیفیت زندگی شما را بعد از مهاجرت تعیین می کند.

روانشناسی مهاجرت کمک می کند که چگونه ظرفیت روحی و روانی خود را بالا ببریم؟ چگونه با استرس و اضطراب مهاجرت مقابله کنیم و چگونه بر حس تنهایی و افسردگی در جامعه و فرهنگ جدید غلبه کنیم. اگر قصد مهاجرت دارید توصیه می کنیم به آگاهی کامل درباره تمام جنبه های مهاجرت خود برسید تا آماده پذیرش مقابله با مشکلات باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جنبه های مختلف مهاجرت و تاثیرات آن، اینجا کلیک کنید.

در ادامه به برخی از راهکارهای مقابله با چالش های روانی مهاجرت می پردازیم:

چگونه با چالش های روانی مهاجرت مقابله کنیم؟

  1. مشارکت در رخدادهای اجتماعی:
  • سعی کنید بعد از مهاجرت با دیگر مهاجران ارتباط موثر برقرار کنید و از تجربیات و راهنمایی های آن ها کمک بگیرید تا حس تنهایی و انزوا کاهش یابد.
  • در مراسم های اجتماعی شرکت کنید و همواره خود را شاد و با روحیه نگه دارید.
  1. یادگیری زبان و فرهنگ جدید

یادگیری زبان جدید همواره لذت بخش است و می تواند باعث بهبود روابط با افراد آن کشور شود و به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند.

  1. یادگیری فرهنگ جدید می تواند بسیار جذاب باشد. بهتر است خودتان را با فرهنگ جدید وفق دهید و از تفاوت ها لذت ببرید.
  2. مشاوره با روانشناس

اگر در هر مرحله از مهاجرت دچار یاس و افسردگی و ناامیدی شدید حتما به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید. راهکارها و راهنمایی های مشاور می تواند به شما در ساختن زندگی جدید و موفق بسیار کمک کند. علاوه بر آن می توانید در جلسات مشاوره های گروهی که بسیار کمک کننده است شرکت کنید.

نتیجه گیری

در پایان باید بدانید مهاجرت امری است خطیر که با چالش ها و دشواری های فراوانی روبروست. برای اینکه بتوانید با موفقیت مراحل مهاجرت را سپری کنید، می توانید با مشاوره با افراد متخصص در مراحل قبل از مهاجرت و در طول مهاجرت و پس از مهاجرت، زندگی شاد و دلخواه خود را بسازید.