انتشار این مقاله


از کجا بفهمیم دندان به عصب رسیده؟

به عصب رسیدن دندان و به دنبال آن دندان درد، یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که در ناحیه دهان و دندان‌های افراد به وجود می‌آید. عارضه‌ای ناگوار و دردناک که در اکثر مواقع به دلیل پوسیدگی دندان رخ خواهد داد. اما نه دندان درد تنها نشانه‌ی به عصب رسیدن دندان است؛ نه پوسیدگی تنها دلیلِ […]

به عصب رسیدن دندان و به دنبال آن دندان درد، یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که در ناحیه دهان و دندان‌های افراد به وجود می‌آید. عارضه‌ای ناگوار و دردناک که در اکثر مواقع به دلیل پوسیدگی دندان رخ خواهد داد. اما نه دندان درد تنها نشانه‌ی به عصب رسیدن دندان است؛ نه پوسیدگی تنها دلیلِ به عصب رسیدنِ دندان.

این مقاله، فرصت مناسبی برای پرداختن به موضوع دلایل و علائم به عصب رسیدن دندان است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

دلایل به عصب رسیدن دندان

به عصب رسیدن دندان، که به آن التهاب پالپ دندان هم می‌گویند، زمانی اتفاق می‌افتد که عصب دندان ملتهب یا عفونی می‌شود. این اتفاق که در اکثر مواقع نتیجه‌ی عفونت دندان است معمولا با نام به عصب رسیدن دندان شناخته می‌شود و مشکلات متعددی را برای دندان به وجود می‌آورد.

دلایل مختلفی برای به عصب رسیدن دندان وجود دارد. اما شایع‌ترین دلایل شامل موارد زیر هستند:

پوسیدگی دندان

شایع‌ترین علت به عصب رسیدن دندان، پوسیدگی است. در این حالت، در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری‌های موجود در دهان قندها را تجزیه و نوعی اسید تولید می‌کنند. این اسید می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و سوراخ‌هایی (حفره) در آن ایجاد کند.

اگر این حفره‌ها درمان نشوند، می‌توانند به عاج و در نهایت به پالپ برسند و باعث التهاب و عفونت شوند. در نتیجه عصب دندان شما دچار آسیب شود و مجبور به انجام درمان ریشه یا همان عصب کشی شوید.

دلایل به عصب رسیدن دندان

ترک خوردن یا شکستن دندان

اگر ضربه‌ای ناگهانی یا شدید به دندان شما وارد شود، ممکن است دندانتان بشکند. در چنین شرایطی هم ممکن است عصب دندان شما آسیب ببیند و شما را مجبور به درمانی مانند عصب کشی کند.

آسیب به دندان در حین انجام اعمال دندانپزشکی

در برخی موارد (که احتمال بروز آن‌ها نسبتا کمتر است) ممکن است در حین انجام اعمال دندانپزشکی، مانند ترمیم یا عصب‌کشی یک دندان خاص، به دندان‌های مجاور آسیب برسد. همین موضوع می‌تواند منجر به آسیب دیدگی عصب دندان شود.

بیماری لثه

گاهی اوقات هم دلیل آسیب دیدگی عصب دندان، بیماری لثه است. یعنی آسیب دیدگی لثه و استخوان‌های اطراف دندان و در نتیجه، نفوذ عفونت لثه به ریشه دندان که باعث التهاب دندان خواهد شد.

تمام این علائم، از جمله دلایل اصلی به عصب رسیدن دندان محسوب می‌شوند. اما سوال اینجاست که اگر علارغم مراقبت از دندان‌هایمان، دندانمان به عصب رسید چه علائمی خواهیم داشت؟

علائم به عصب رسیدن دندان

به عصب رسیدن دندان علائمی دارد که در ادامه آنها را برسی ‌می‌کنیم:

۱. درد دندان

اصلی‌ترین و شایع‌ترین علامت به عصب رسیدن دندان، دندان درد است. دندان دردی که می‌تواند به صورت تیر کشیدن دندان، سوزش ناحیه دندان و احساس دردی ضربان دار یا مداوم باشد. دردی که ممکن است در یک نقطه خاص از دندان احساس شود یا در سایر قسمت‌های صورت، مانند فک، گوش یا سر تاب بخورد!

این احساس دردناک در برخی موارد فقط هنگام جویدن، خوردن غذاهای گرم یا سرد، یا نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین یا ترش ایجاد می‌شود. اما اگر میزان عفونت دندان شدید باشد، این درد می‌تواند خواب و خوراک را از شما دریغ کند.

۲. حساسیت دندان

دندان به عصب رسیده به محرکاتی مانند غذاها و نوشیدنی‌های گرم، سرد، شیرین، ترش یا اسیدی بسیار حساس می‌شود. تا حدی که حتی تماس ناگهانی با هوا (مثلا فوت کردن هوا یا دم هوا از راه دهان) نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در دندان شود.

اگر نسبت به درمان دندان خود اقدام کنید، این درد پس از مدتی بهبود پیدا خواهد کرد. اما اگر نسبت به این حساسیت بی توجهی نشان دهید، ممکن است عفونت دندان به سایر دندان‌ها هم منتقل شود.

علائم به عصب رسیدن دندان

۳. قرمزی و تورم لثه

در اکثر مواقع لثه‌ی اطراف دندان آسیب‌دیده قرمز، متورم و حساس به لمس خواهد شد. حالتی آزاردهنده که حتی ممکن است به خونریزی لثه‌ها هم منجر شود. البته حساسیت لثه به تنهایی نشانه‌ی به عصب رسیدن دندان نیست و ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری‌های لثه (پریودنتال) باشد.

۴. مشکل در جویدن

اگر دندانتان به عصب رسیده باشد، احتمالا غذا خوردن برایتان دشوار خواهد شد. یعنی نمی‌توانید به راحتی غذا بجوید یا چیزی را گاز بگیرید. چرا که با اعمال فشار روی دندان مورد نظر، دندانتان دردناک خواهد شد.

۵. آبسه دندان

عفونت شدید دندان، می‌تواند منجر به بروز آبسه شود. جوشی بزرگ، ملتهب و سفید رنگ روی دیواره‌ی لثه‌ی دندانی که با عفونت درگیر است و می‌تواند باعث ورم کردن صورت و حتی تب و ضعف شود!

۶. تغییر رنگ دندان

در آخر، بهتر است بدانید که دندان عصب کشی شده ممکن است تغییر رنگ دهد و به رنگ خاکستری یا حتی قهوه‌ای در بیاید. این موضوع معمولا به دلیل پوسیدگی یا نکروز پالپ دندان اتفاق می‌افتد و به عنوان یکی از آخرین نشانه‌های آسیب دیدگی عصب دندان معرفی می‌شود.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، حتما در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک برای تشخیص به عصب رسیدن یا نرسیدن دندان شما، دندانتان را معاینه و در صورت لزوم برای شما عکس برداری تجویز و سپس نسبت به درمان دندان شما اقدام خواهد کرد.

قیمت پر کردن دندان با عصب کشی

قیمت پرکردن دندان با عصب کشی به عوامل مختلفی بسنگی دارد. عواملی از جمله شدت آسیب دیدگی دندان، محل دندان مورد نظر در دهان، میزان تجربه و تخصص دندانپزشک در انجام فرایند عصب کشی و همچنین، نوع ماده پرکننده مورد استفاده توسط دندانپزشک.

همچنین، توجه داشته باشید که برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی، هزینه فرایند دندانپزشکی را صرفا برای عصب کشی دندان اعلام می‌کنند. یعنی از بین بردن عصب دندان یا همان درمان ریشه.

قیمت پر کردن دندان با عصب کشی

در حالی که برخی دیگر از مجموعه‌های دندانپزشکی (مانند کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت)، هزینه را بابت هر دو فرایند عصب کشی + ترمیم دندان به مراجعین خود اعلام می‌کنند.

عصب کشی و پر کردن دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان

عصب کشی و پر کردن دندان، آخرین روش برای نجات دندان‌های آسیب‌دیده و عفونی است. روشی که در آن عصب و رگ‌های خونی عفونی از داخل دندان (پالپ) حذف، و فضای خالی دندان با فیلینگ‌هایی مخصوص، پر می‌شود.

از طرفی این فرایند بسیار حساس است و انجام آن به تخصص و تجربه‌ی بالای دندانپزشک نیاز دارد. چرا که دندانپزشک باید به خوبی تعداد ریشه‌های دندان را تشخیص دهد و با دقتی بالا نسبت به عصب کشی دندان شما اقدام نماید. به همین دلیل، مراجعه به یک دندانپزشک باتجربه و یا یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی، حائز اهمیت بسیار زیادی است.

اگر به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی معتبر و قابل اعتماد برای انجام عصب کشی دندان خود، بدون هیچگونه درد و ناراحتی هستید، می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان در شهر تهران مراجعه کنید.

در آخر

عفونت پالپ دندان و ورود باکتری‌ها به ریشه، آغاز فرایند آسیب دیدگی جدی دندان و درگیری ریشه دندان با عفونت و التهاب است. درد، به عنوان اولین نشانه از این آسیب، با آگاه کردن شما از این موضوع، اولین چراغ نیاز به عصب کشی دندان را روشن می‌کند و به شما هشدار می‌دهد که هر چه سریع‌تر نسبت به عصبی کشی دندان خود اقدام کنید.