انتشار این مقاله


علت عوارض بارداری در زنان مُسن‌

تعداد زیادی از زنان ترجیح می‌دهند که در سن‌های بالاتر، صاحب فرزند شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می‌دهد که در ۴ دهه‌ی گذشته، تعداد زنان باردار بالای ۳۵ سال به طور چشمگیری افزایش یافته‌است. مطالعات حاکی از آن است که افزایش سن مادران باردار، با افزایش آمار عوارض بارداری همراه بوده‌است. […]

تعداد زیادی از زنان ترجیح می‌دهند که در سن‌های بالاتر، صاحب فرزند شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می‌دهد که در ۴ دهه‌ی گذشته، تعداد زنان باردار بالای ۳۵ سال به طور چشمگیری افزایش یافته‌است. مطالعات حاکی از آن است که افزایش سن مادران باردار، با افزایش آمار عوارض بارداری همراه بوده‌است. به منظور تسهیل در زایمان، عمل سزارین برای مادران با سن بالاتر پیشنهاد میشود.

محققان کالج کینگ لندن (KCL) در انگلستان به تغییرات فیزیولوژیکی بدن مادر در زمان بارداری پرداخته‌اند. این مطالعه در مجله فیزیولوژی منتشر شده که موضوع آن، بررسی ارتباط بین افزایش سن مادر و ساختار رحم است.

تجزیه و تحلیل عملکرد رحم در موش باردار

محققان به سرپرستی دکتر راشل ترایب، با استفاده از مدل موش باردار تحقیقاتی انجام دادند.

به طور معمول، باروری موش مونث در ۳-۵ ماهگی‌اش به اوج خود میرسد. بنابراین موش ۸ ماهه معادل مادری ۳۵ ساله در نظر گرفته می‌شود. دکتر ترایب و تیمش تغییرات فیزیولوژیکی دهانه‌ و عضلات رحم موش باردار، نحوه‌ی انقباضات رحم، پاسخ رحم به اکسی توسین و تعداد میتوکندری موجود را بررسی کردند.

محققان تغییراتی در سیگنال‌های هورمونی، ساختار ماهیچه‌ای و سیگنالینگ پروژسترون مشاهده کردند. در موش های مسن، توانایی عضلات برای انقباض مختل شده بود. عضلات نسبت به القای اکسی توسین برای انقباض، کمتر واکنش نشان می‌دادند و تعداد میتوکندری‌های تولیدکننده‌ی انرژی نیز بسیار کاهش یافته‌بود.

دکتر ترایب می‌گوید:

“تحقیقات ما نشان می‌دهد که تغییرات فیزیولوژیکی و سلولی، با سن مادر مرتبط است که نتیجه‌اش اختلال در زایمان خواهد بود. زمان زایمان به طور مستقیم با سن مادر مرتبط است که می تواند عوارضی را به وجود آورد.”

دکتر ریما پاتل، دانشیار پژوهشی در بخش سلامت زنان در KCL می‌گوید:

“مطالعه ما با استفاده از یک مدل موش بود. در حال حاضر تحقیقات بیشتری شامل اندازه گیری هورمون ها و تجزیه‌و‌تحلیل بافت رحم در زنان باردار مسن، برای اطلاع از استراتژی های مدیریت بالینی مورد نیاز است. “

فاطمه جوادی فريد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید