انتشار این مقاله


موی فر؛ دلیل شکل‌گیری آن چیست؟

چه موهای صافی داشته باشید و چه آن‌ها فرفری و پیچ در پیچ باشند، تفاوتی ندارد! همه چیز را مدیون ژن‌هایتان هستید. با این که می‌دانیم همه چیز زیر سر ژن‌هاست ولی کنترل شکل تارهای مو دقیقاً چگونه صورت می‌پذیرد؟ ابتداءً دانشمندان بر این باور بودند  که مجعد بودن مو توسط محور تار مو تعیین […]

چه موهای صافی داشته باشید و چه آن‌ها فرفری و پیچ در پیچ باشند، تفاوتی ندارد! همه چیز را مدیون ژن‌هایتان هستید.

با این که می‌دانیم همه چیز زیر سر ژن‌هاست ولی کنترل شکل تارهای مو دقیقاً چگونه صورت می‌پذیرد؟ ابتداءً دانشمندان بر این باور بودند  که مجعد بودن مو توسط محور تار مو تعیین می‌شود ولی بعد از آن مشخص شد که شکل فولیکول (قسمتی از پوست که مو از آن رشد می‌کند) هم شکل مو و هم زاویه‌ای را که نسبت به پوست سر رشد می‌کند، تعیین می‌نماید. موی مجعد مانند بیضی‌ای طویل است و با زاویه‌ای تند رشد می‌کند.

hairموی مجعد خشک‌تر از موی صاف است؛ چون رسیدن چربی به تمام سطح موی صاف آسان‌تر از رسیدن آن به موی فر می‌باشد و به همین خاطر هم هست که موی مجعد معمولاً حاشیه‌دار نیز می‌باشد.

همانطور که هر شخص مو فرفری‌ای می‌داند، رطوبت می‌تواند مجعد بودن موها را افزایش هم دهد. فیبرهای مو آب را جذب کرده و محور آن را مجبور به بازگشت به حالت اولیه می‌کنند که همان ساختار ناصاف است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید