انتشار این مقاله


سنی که در آن حس عزت‌نفس شکل می‌گیرد

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد حس اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس در کودکان ۵ ساله، به اندازه یک فرد بالغ توسعه پیدا کرده است. میزانی از عزت‌نفس که در افراد مختلف وجود دارد، معمولاً در طول عمرشان پایدار و ثابت است. این مطلب نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، حس عزت‌نفس و احترام‌ به‌ خود از سنین کم در دوران کودکی بوجود می‌آید. […]

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد حس اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس در کودکان ۵ ساله، به اندازه یک فرد بالغ توسعه پیدا کرده است.

میزانی از عزت‌نفس که در افراد مختلف وجود دارد، معمولاً در طول عمرشان پایدار و ثابت است. این مطلب نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، حس عزت‌نفس و احترام‌ به‌ خود از سنین کم در دوران کودکی بوجود می‌آید.

پروفسور Andrew Meltzoff، یکی از محققان دخیل در این مطالعه، می‌گوید: «در نظر بعضی دانشمندان، کودکان پیش‌دبستانی هنوز به اندازه‌ای بالغ نیستند که دارای حسی مثبت یا منفی نسبت به خود باشند. در حالی که تحقیق ما نشان می‌دهد حس عزت‌نفس -داشتن حسی خوب یا بد نسبت به خود- حسی ذاتی و بنیادی است. بدین معنی که ذهنیتی اجتماعی است که کودکان آن را با خود به مدرسه می‌برند، نه اینکه آن را در مدرسه و در ارتباط با دیگران بسازند.»

تا به حال سنجش میزان اعتماد‌به‌نفس در کودکان خرد‌سال با مشکلاتی مواجه بوده است.

دکتر Dario Cvencek، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «کودکان خردسال این توانایی را دارند که به طور زبانی بگویند در چه زمینه‌هایی استعداد دارند، ولی تا زمانی که پرسش ما در مورد یک مهارت و توانایی مشخص باشد. مثلاً می‌گویند: «من خوب می‌دوم» یا «من با واژه‌ها خوب جمله درست می‌کنم» ولی نمی‌توانند به طور صریح و دقیق بگویند آیا در کل، خود را فردی خوب می‌پندارند یا فردی بد.»

محققان از تستی جدید برای سنجش اعتماد‌به‌نفس ضمنی استفاده کردند. به این معنی که این تست به‌ جای پرسش مستقیم، به دنبال روابط می‌گردد. به طور مثال این تست در بالغین به دنبال یافتن ارتباط بین واژه‌های «من» و «خوش‌آیند» یا «نا‌خوش‌آیند» است. همین تست، با حفظ قاعده کلی، برای کودکانی که توانایی خواندن ندارند، تطبیق داده شد.

پژوهشگران با استفاده از این تست، حس عزت‌نفس بیش از ۵۰۰ کودک ۵ ساله را ارزیابی کردند.

دکتر Dario Cvencek، نتایج را شرح می‌دهد: «این تست ما، نخستین فرضیه ابتدایی را در مورد حس اعتماد‌به‌نفس کودکان پیش‌دبستانی مطرح می‌کند. ما متوجه شدیم که این حس در کودکان ۵ ساله به اندازه‌ای قوت گرفته که می‌توان آن را از طریق تست‌هایی حساس اندازه‌گیری کرد. و به نظر می‌رسد حس عزت‌نفس کودکان نقش عظیمی را در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی آن‌ها، ایفا می‌کند. یافته‌های ما اهمیت ۵ سال اول زندگی را به عنوان پایه و بنیان زندگی، نشان می‌دهد.»

اکنون این سوال ایجاد می‌شود که چه چیزی شکل‌گیری عزت‌نفس را در این سن پایین تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

پروفسور Meltzoff در پاسخ می‌گوید: «سوال اصلی این است که «چه جنبه‌هایی از رابطه والدین با فرزند در ایجاد و رشد حس عزت‌نفس کودک تاثیر می‌گذارد؟» و ما امیدواریم با بررسی‌های بیشتر در کودکانی در سنین حتی پایین‌تر از ۵ سال به این پرسش پاسخ دهیم.»

 

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید