انتشار این مقاله


کشف گونه‌ای جدید هم‌خانواده با انگل‌های “گوشت‌خوار” در استرالیا

در مطالعه‌ای جدید گونه‌ی جدیدی از انگل کشف شد که در استرالیا زندگی می‌کند و به لحاظ تکاملی نیای مشترکی با گروه ترسناکی از انگل‌های “گوشت‌خوار” دارد. انگل جدید، Zelonia australiensis، به تازگی در گونه‌ای از مگس سیاه استرالیایی یافت شده‌است که پستانداران را از جمله انسان می‌گزد. Joel Barratt، متخصص انگل‌شناسی از دانشگاه تکنولوژی […]

در مطالعه‌ای جدید گونه‌ی جدیدی از انگل کشف شد که در استرالیا زندگی می‌کند و به لحاظ تکاملی نیای مشترکی با گروه ترسناکی از انگل‌های “گوشت‌خوار” دارد.

انگل جدید، Zelonia australiensis، به تازگی در گونه‌ای از مگس سیاه استرالیایی یافت شده‌است که پستانداران را از جمله انسان می‌گزد. Joel Barratt، متخصص انگل‌شناسی از دانشگاه تکنولوژی سیدنی (UTS) و محقق راهبر در این کشف جدید، می‌گوید: با وجود این که این گونه احتمالاً گوشت بدن میزبان را نمی‌خورد، یافته‌ها نشان می‌دهند دانشمندان باید نسبت به بیماری‌های گرمسیری مشابه که در منطقه پدیدار می‌شوند، آگاهی بیشتری کسب کنند.

وی اظهار می‌دارد:

پیرو پژوهش پیشین، این مطالعه سر نخ‌هایی از قابلیت‌های این انگل‌ها در اختیار قرار می‌دهد. آن‌ها در گذشته به سرزمین‌های جدیدی یورش برده‌اند و برای آلوده‌سازی گونه‌های جدیدی تطابق‌یافته‌اند. این موضوع سؤال مهمی را مطرح می‌کند: آیا فعالیت‌های انسانی فرصت جدیدی در اختیار گونه‌های انگلی که انسان‌ها را آلوده می‌کنند قرار می‌دهد تا در خاک استرالیا سکونت یابند؟ می‌دانیم این اتفاق برای انگل‌های دیگر در مکان‌های مختلفی رخ‌داده‌است. گسترش مالاریا از آفریقا به اروپا و آمریکا اصلی‌ترین نمونه‌ی آن است.

یافته‌های جدید با افزایش موارد ابتلا به نوع گوشت‌خوار انگل، Leishmania، در استرالیا و سایر نقاط جهان طی دهه‌های گذشته همزمان شده‌است. این روند سبب افزایش بیماری ناشی از این انگل ـ موسوم به Leishmaniasis ـ شده‌است.

Damien Stark، یکی از پژوهشگران این بررسی از بیمارستان St Vincent’s، می‌گوید:

با افزایش گردشگری بین‌المللی و مهاجرت پناه‌جویان از مناطق بومی، این بیماری به عنوان عفونت وارداتی در حال گسترشی در استرالیا پدیدار شده‌است. تاکنون هیچ مورد انتقال محلی بیماری گزارش نشده‌است و تصور می‌شد استرالیا فاقد حشره‌ی ناقلی است که بتواند بیماری را منتقل کند. تحقیق ما نشان‌می‌دهد اینگونه نیست.

پژوهشگران می‌گویند شناخت انگل جدید همراه با تکامل گونه می‌تواند اطلاعات بیشتری را از نحوه‌ی انتقال انگل ارائه دهد.

دکتر Barratt اظهار می‌دارد:

شناخت روابط تکاملی به ما کمک می‌کند وقایعی را شناسایی کنیم که سبب شده این انگل‌ها بتوانند علاوه بر حشرات انسان‌ها را نیز آلوده کنند. [این] به ما کمک می‌کند تشخیص دهیم حیات تا چه اندازه انطباق‌پذیر است و به ما اجازه می‌دهد خطرات احتمالی را کاهش دهیم.

به عقیده‌ی محققان، استرالیا در کل به اندازه‌ی کافی برای مقابله با طیفی از بیماری‌های گرمسیری مجهز نیست. بیماری‌هایی از قبیل: تب دنگی، ویروس زیکا، التهاب مغزی ژاپنی (Japanese Encephalitis)، Chikungunya، SARS، MERS و ابولا که هر کدام می‌توانند همه‌گیری ایجاد کنند.

 

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید