انتشار این مقاله


زامبی‌ها واقعاً وجود دارند!

دکتر مجازی سعی‌دارد در این سری از مقالات، به بیان جلوه‌ی تازه‌ای از دنیای جانوران بپردازد.

زامبی‌ کشان‌کشان خود را به میانه‌ی جنگل رساند. زمانی‌ که به نقطه‌ی مناسبی رسید، در همان جا خشکش زد و زائده‌ای شاخه مانند از میان سرش رشد کرد. پس از مدتّی زائده‌ی ساقه‌مانند، شروع به هاگ پرا‌کنی کرد و هاگ‌ها رفتند تا زامبی‌های آینده را ایجاد کند!

قارچ مغز مورچه را اجاره می‌کند ولی متأسفانه مورچه از این کار، جان سالم بدر نمی‌برد!

این داستان به هیچ‌وجه تخیلی یا بخشی از سریال محبوب “the walking dead” نیست، این دقیقاً رویدادی است که هم اکنون نیز در دنیا درحال وقوع است. زامبی داستان ما انسان نیست، بلکه یک نوع مورچه است! و آن زائده‌ای که از میانه‌ی سرش رشد می‌کند، یک نوع قارچ. هاگ‌های این قارچ، مورچه‌های دیگر را آلوده‌کرده و چرخه‌ی زامبی‌شدن همچنان ادامه خواهد‌یافت.
برای رشد و انتشار، قارچ مجبور است که مغز یک مورچه را اجاره‌ کند! هرچند این موضوع عجیب به نظر بیاید، امّا این کار آن‌قدر‌ها هم غیر‌معمول نیست. جهان ما پر از زامبی‌های گوناگونی است که هر لحظه توسط جانورانی دیگر ایجاد و هدایت می‌شوند! یادتان باشد، وقتی بحث زامبی به میان می‌آید، منظور موجودی است که در واقع باید می‌مرد، اما هنوز زنده است و راه می‌رود در‌حالی که اراده‌ای از خودش ندارد!

عنکبوت و سوسری‌ای که برای گهواره‌ی لارو زنبور شدن، توسط آنان به زامبی تبدیل‌ می‌شوند. زامبی‌‌ماهی‌های (سر هم بخوانید) که در سطح آب شنا‌کرده و التماس می‌کند که خورده‌شود! جیرجیرک‌ها، سوک‌ها و آخوندک‌‌های زامبی‌شده‌ای که خود را در آب غرق می‌کنند، زامبی‌موش‌هایی که مست بوی فضولات گربه‌ای می‌شوند که آن‌ها را خواهد خورد!

همه‌ی این زامبی‌ها، در یک چیز مشترک‌اند: انگل. انگلی که در داخل یا بر روی موجود دیگر زندگی می‌کند. موجودی که ما او را میزبان می‌گوییم. انگل می‌تواند یک قارچ، کرم و یا موجودی دیگر باشد. همه‌ی انگل‌ها به نوعی میزبان خود را ضعیف و بیمار می‌کنند. گاهی انگل، میزبان خود را می‌کشد و یا حتی آن‌را می‌خورد! اما بخش خبیثانه‌ی داستان انگل ما، کشتن میزبان خویش نیست. انگل ممکن‌ است میزبان خود را مجبور کند تا در جای خاصی بمیرد و یا بدست موجود خاصی کشته‌شود!

اشتباه نکنید، این زوائد نوعی سپر دفاعی نیستند. آن‌ها نمود خارجیِ مهمانی هستند، که میزبان را از درون می‌خورد!

در راستای ایجاد این ویژگی‌ها، انگل‌ها به مرور زمان مجهز به توانایی‌هایی شده‌اند که آنان را قادر ساخته‌است که به مغز میزبان خویش دسترسی پیدا‌کرده و رفتار وی را، به شیوه ی دلخواه خود، تغییر دهند.

اما چگونه این انگل‌ها، حشرات و دیگر موجودات را به مردگانی متحرک مبدل می‌سازند؟ هر انگلی شیوه‌ی خاص خود را دارد، اما در کل شیوه‌ی آن‌ها هرچه که باید بخشی از روند تأثیری شیمیایی بر مغز میزبان خواهد‌ بود. محققان در خال کار بر این مقوله هستند که دریابند چگونه این اتفاق سازماندهی‌شده و دقیقاً چه عواملی دست به دست هم می‌دهند که زامبی داستان ما زاده‌ شود!
مقاله را در همین نقطه پایان‌داده و شما را به دنبال‌کردن سری هیجان‌انگیز “زامبی‌ها واقعاً وجود دارند” در دکتر مجازی دعوت می‌کنیم. در مقالات بعدی به زامبی‌ها، به‌طور خاص و ویژه، پرداخته و تراژدی زندگی برخی‌از جانداران این کره‌ی‌خاکی را روایت خواهیم‌کرد. جمعه‌ها ساعت ۱۹ با ما همراه باشید.

 

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید