انتشار این مقاله


ارتباط روده و مغز مهم تر از چیزی که میپنداریم

امروزه ثابت شده است که رژیم غذایی پرنمک منجر به فشار خون بالا میشود که یک عامل خطر برای مجموعه ای از مشکلات سلامتی ، از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی است. اما در طول دهه گذشته، مطالعات انجام شده در میان جمعیت های انسانی ارتباط بین مصرف نمک و سکته مغزی را […]

امروزه ثابت شده است که رژیم غذایی پرنمک منجر به فشار خون بالا میشود که یک عامل خطر برای مجموعه ای از مشکلات سلامتی ، از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی است. اما در طول دهه گذشته، مطالعات انجام شده در میان جمعیت های انسانی ارتباط بین مصرف نمک و سکته مغزی را بدون در نظر گرفتن فشار خون بالا و خطر بیماری های قلبی گزارش کرده اند، که نشان دهنده ارتباط بین مصرف نمک و سلامت مغز و نیز نشان دهنده نوع خاصی از ارتباط روده و مغز است

 

به طور قابل توجهی، شواهد بسیاری وجود دارد که نشان دهنده ارتباط روده و مغز است، که در حال حاضر اغلب به عنوان محور  روده‌ای مغزی نام برده میشود. اختلال در محور روده‌ای مغزی منجر به بروز طیف متنوعی از بیماری ها، از جمله بیماری پارکینسون و سندرم روده تحریک پذیرمیشود. در نتیجه تحقیقات، اطلاعات در مورد محور روده-مغز به سرعت در حال رشد وتکامل است. پنج سال پیش، چند مطالعه نشان داد که مصرف زیاد نمک منجر به تغییرات شدید ایمنی در روده می شود و سبب افزایش آسیب پذیری مغز نسبت به خود ایمنی می شود – حالتی که سیستم ایمنی با اشتباه به سلول ها و بافت های سالم خود حمله میکند – طبق نتایج این تحقیقات احتمالا روده می تواند از طریق سیگنال‌های ایمنی با مغز ارتباط برقرار کند.

در حال حاضر، تحقیقات نوع جدیدی از ارتباط روده و مغز را نشان می دهند: سیگنال های ایمنی ارسال شده از روده می تواند رگ های خونی مغزی را به خطر بیندازد و منجر به آسیب مغزی و اختلال شناختی شود. به طرز شگفت انگیزی، این تحقیق یک ارتباط غیرمعمول روده‌ای مغزی که به وسیله سیستم ایمنی متمرکز شده است را نشان می دهد و نشان می دهد که نمک بیش از حد ممکن است تهدید کننده سلامت مغز انسان در اثر اختلال در رگ های خونی مغزی بدون توجه به تاثیر آن بر فشار خون باشد.

این تحقیق اهداف درمانی جدیدی را برای مقابله با سکته مغزی که دومین علت مرگ در سراسر جهان است و نیز برای اختلال شناختی پیشنهاد می کند. کاهش مصرف نمک تقریبا برای افراد در سراسر جهان ضروری است، زیرا تقریبا هر بزرگسال بیش از حد نمک مصرف میکند: به طور متوسط ​​۹-۱۲ گرم در روز و یا تقریبا دو برابر حداکثر مصرف توصیه شده (۵ گرم) توسط سازمان بهداشت جهانی.

 

 

محققان با آزمایش روی موشها دریافتند که واکنش های ایمنی در روده کوچک، یک دسته از پاسخ های شیمیایی را فعال میکند که به رگ های خونی مغزی می رسند، جریان خون قشر و هیپوکمپ را کاهش میدهند. این دو ناحیه مغز در یادگیری و حافظه نفش دارند. این عمل، به نوبه خود، باعث عملکرد شناختی شد. اختلال در یادگیری و حافظه حتی در غیاب فشار خون بالا روشن بود؛ آنها مشاهده کردند که روده در حال واکنش به اضافه بار نمک و هدایت سیگنال های ایمنی است که شرایط را برای تخریب کامل سیستم عروق حیاتی مغز و سازش عملکرد شناختی مهیا میکند. با اینکه این مطالعه تنها بر روی حیوانات تحقیقاتی انجام شده است، دانشمندان معتفدند احتمالا بسیاری ازنتایج آن در مورد افراد نیز صادق است.

نشان داده شده است که کاهش مصرف نمک اثرات مفیدی برای سلامت کلی بدن در پی دارد. بنابراین محققان می خواهند بدانند که آیا اثرات این آبشار سیگنال جدید شناسایی شده که از روده شروع می شود و نهایتا عروق خونی مغز را هدف میگیرد و بر عملکرد شناختی تاثیر می گذارد را بشناسند. هنگامی که موش پس از رژیم غذایی پر نمک به یک رژیم معمولی بازگردانده شد، اثرات زیان بار ناشی از مصرف بیش از حد نمک، از بین رفت. مداخله دارویی که باعث قطع شدن سیگنال های ایمنی شده نیز موجب تغییر اثرات شد.

پیامدهای این ارتباط روده و مغز که جدیدا کشف شده چندین اختلال خودایمنی، از جمله مولتیپل اسکلروزیس، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و بیماری التهابی روده میتواند باشد. که نشان داده شده است که مسیر مشابه سیگنالینگ ایمنی را که در بالا ذکر شد فعال کرده است. این اختلالات خودایمنی ریسک سکته مغزی را افزایش میدهند و در تضعیف عملکرد رگ های خونی در سیستم عصبی نقش دارند. این تحقیق همچنین نشاندهنده این حقیقت است که آنچه که می خوریم برروی افکار و نحوه تفکر ما تاثیر دارد و بخش های به ظاهر جدا از بدن می توانند نقش حیاتی در سلامت مغز داشته باشند. این نتایج انگیزه پژوهش را در مورد اینکه چگونه استرس های روزمره وارد شده به دستگاه گوارش و رگ های خونی ما ممکن است مغز را تغییر دهد و در نتیجه، چگونگی دید و تجربه ما از جهان را تغییر دهد.

مریم مصباحی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید