انتشار این مقاله


آیا هورمون کوله‌سیستوکینین می تواند با حافظه در ارتباط باشد؟

حتما با این جمله آشنایید که می‌گوید شما آن چیزی هستید که می‌خورید! با این حال می‌توان گفت غذایی که وارد بدن شما می‌شود، تاثیر به‌سزایی بر حافظه‌ی شما خواهد داشت. آریل ویلت و همکارانش که در دپارتمان مربوط به تغذیه مشغول به کار هستند، به هورمون سیری خاصی برخوردند که این هورمون در مقدار […]

حتما با این جمله آشنایید که می‌گوید شما آن چیزی هستید که می‌خورید! با این حال می‌توان گفت غذایی که وارد بدن شما می‌شود، تاثیر به‌سزایی بر حافظه‌ی شما خواهد داشت.

آریل ویلت و همکارانش که در دپارتمان مربوط به تغذیه مشغول به کار هستند، به هورمون سیری خاصی برخوردند که این هورمون در مقدار بالا می‌تواند ریسک ابتلای فرد را به آلزایمر کاهش دهد.

با بررسی عکس‌های گرفته شده از عصب در افراد مبتلا به آلزایمر (Alzheimer’s disease neuroimaging initiative) محققان به بررسی هورمون سیری از جمله کوله‌سیستوکینین پرداخته و در این تحقیق ۲۸۷ نفر را تحت نظر قرار دادند.

هورمون کوله‌سیستوکینین هم در مغز و هم در روده‌ی باریک یافت می‌شود. در روده‌ی باریک این هورمون اجازه می‌دهد تا چربی و پروتئین‌های مواد غذایی جذب شوند. در مغز این هورمون در قسمت هیپوکمپ قرار گرفته که این ناحیه تاثیر زیادی در شکل‌گیری حافظه دارد.


مقاله‌ی مرتبط:قطع مصرف شاهدانه با بهبودی حافظه همراه است


ویلیت معتقد است که افرادی که مقدار زیادی از هورمون کوله‌سیستوکینین را در بدن خود دارند به میزان کمتری به آلزایمر مبتلا می‌شوند. به نوعی دیگر می‌توان گفت که میزان بالای این هورمون امکان ابتلا به آلزایمر را به میزان ۶۵% کاهش می‌دهد.

با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان نقش مهم و تاثیر هورمون‌های سیری را در عملکرد مغز دانسته و به آن توجه ویژه‌ای کرد.

چرا هورمون کوله‌سیستوکینین؟

الکساندر پلاگمن دلیل انتخاب این هورمون را مقدار بالای تولید آن در هنگام شکل‌گیری حافظه می‌داند. بدین دلیل محققان به دنبال کشف ارتباط بین میزان این هورمون ،چگونگی عملکرد مغز در شکل‌گیری حافظه و ماده‌ی خاکستری هیپوکمپ بودند.
محققان همچنین پروتئین‌های p-tau و tau را نیز مورد بررسی قرار دادند. به نظر می‌رسد که این پروتئین‌ها برای مغز سمی‌اند بنابراین محققان اثر این پروتئین‌ها را بر روی هورمون کوله‌سیستوکینین بررسی کرده و تغییرات ایجاد شده در حافظه‌ی فرد را نیز کنترل می‌کردند.

محققان متوجه شدند که با افزایش میزان پروتئین tau هورمون کوله‌سیستوکینین ارتباط خود را با حافظه از دست می‌دهد.
با توجه با این نتایج افراد علاوه بر چک کردن کالری‌های موجود در مواد غذایی بایستی به محتوای آن‌ها نیز دقت کنند. پلاگمن معتقد است که رژیم غذایی افراد تاثیر زیادی در میزان هورمون کوله‌سیستوکینین گذاشته و با توجه به این رژیم غذایی و محصولات متابولیک حاصل از آن مانند کتون‌بادی‌ها می‌توان فهمید که آیا فرد در معرض ابتلا به آلزایمر هستند و یا خیر.

پلاگمن می‌گوید:

زمان خوردن غذا و مقدار غذایی که فرد مصرف می‌کند می‌تواند در شکل‌گیری حافظه‌ی فرد نقش داشته بدین معنی که  هر غذایی که فرد می‌خورد و محصولات متابولیکی حاصل از غذا در بدن می‌تواند بر مغز تاثیر بگذارد.

 

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید