انتشار این مقاله


توانمند سازي دستگاه ايمني روش نوين مقابله با سرطان

دو کودک نجات یافته از لوسمی بهبودی خود را مدیون اولین مهندسی ژنتیک سلول های T می‌باشند. سلول های T که از اهداکنندگان سالم تامین شده‌اند. در سال ۲۰۱۵ این دو کودک برای اولین بار تحت کموتراپی قرار گرفتند که نتایج حاصله نشانی از بهبودی نداشتند اما اکنون پس از دو سال این دو کودک […]

دو کودک نجات یافته از لوسمی بهبودی خود را مدیون اولین مهندسی ژنتیک سلول های T می‌باشند. سلول های T که از اهداکنندگان سالم تامین شده‌اند.

در سال ۲۰۱۵ این دو کودک برای اولین بار تحت کموتراپی قرار گرفتند که نتایج حاصله نشانی از بهبودی نداشتند اما اکنون پس از دو سال این دو کودک نشانه های قابل توجهی را از بهبودی پس دریافت درمان  به روش جدید نشان می‌دهند.

در صورتی که این روش در موارد آتی نیز پاسخ‌های مثبتی را درپی داشته‌باشد می‌تواند به روشی ارزان‌قیمت و جهانی برای مقابله با سرطان تبدیل شود که در عین حال نیاز به سلول های T TAILOR خاص را برای افراد متفاوت نخواهد داشت.

دو کودک هنگامی که درمان را شروع کردند ۱۱ و ۱۶ ماهه بودند و قبل از این روش تحت شیمی درمانی برای درمان لوسمی قرار گرفته بودند که هیچ کدام از آن‌ها پاسخ مناسبی به درمان از خود نشان ندادند لذا خانواده‌شان  به آمادگی برای بدترین شرایط هشدار داده شدند. روش های قبلی نتیجه ای در پی نداشت لذا پزشکان بیمارستان GREAT ORMEND لندن تصمیم ب اجرای پروسه ای جدید کردند: تزریق سلول‌های T های مهندسی‌شده تحت عنوان  GENERIC ANTIGEN RECEPTOR T CELLS یا CAR که از افراد اهدا کننده لنفوسیت سالم تهبه شده بود.

T سل ها نوعی از گلبول های سفید خون هستند که قدرت شناسایی و حمله به سلول های عفونی از جمله سلول‌های سرطانی را دارند. متأسفانه این توانایی شناسایی و انهدام همیشه در همه افراد وجود ندارد؛ به ویژه زمانی که سرعت رشد تومور سرطانی بسیار بالا باشد.

اولین روشی که در این رابطه به ذهن پزشکان می‌رسید خروج تعدادی از سلول های T سالم از بدن بیمار و تقویت این سلول‌ها با دستکاری ژنتیک بود اما این ایده سریعاً به بن‌بست برخورد کرد؛ چرا که در افراد سرطانی تعداد این سلول‌ها بسیار اندک و غیرقابل استخراج است لذا توجه پزشکان به استفاده از سلول های سالم افراد دیگر جلب شد.

دکتر پاوول ویز (PAUL VEIZ) عضو تیم تحقیقاتی پروژه در این رابطه می‌گوید:

در حال حاضر به نقاط درخشانی در مسیر پروژه دست پیدا کرده‌ایم اما روش هنوز به عنوان  یک روش عام و قطعی نمی‌تواند مورد بحث واقع شود چرا که تعداد ازمایش‌های موفقیت‌آمیز بسیار اندک بوده است.

پس با توجه به نوپا بودن این روش و اینکه در مقطع فعلی تنها دو موردِ موفقیت‌آمیز در طی این پروژه دیده شده است، نیاز به ارزشیابی‌های بیشتر و بررسی‌های تکمیلی در باره اثرات جانبی وجود دارد تا این روش بتواند خود را به عنوان درمان قطعی و فراگیر سرطان معرفی کند ولی با این حال نوید روز های جدید را در علم سرطان شناسی می‌دهد.

دیگر جنبه‌ی مثبت این روش درمانی میزان هزینه‌ی نسبتاً پایین آن است؛ دکتر جولیان اسمیت (Julianne Smith) مسئول تولید بچ های دارویی CAR T CELL ها در رابطه با جنبه اقتصادی این روش اظهار می‎دارد طبق تخمین گروه تحقیقاتی پروژه تهیه هر دوز از CAR T CELLهای افراد سالم جهت تزریق به بیمار حدود ۴۰۰۰ دلار هزینه در پی دارد این در حالی است که تهیه همین مقدار سلول توان‌مند از بدن خود فرد بیمار ۵۰۰۰۰ دلار هزینه در پی خواهد داشت که این خود گواه بر صرفه بالای اقتصادی روش جدید دارد.

با پدیدار شدن این روش جدید امید جامعه پزشکی به حل معضل سرطان در سراسر دنیا به شدت افزایش یافته اما باید در نظر داشت این روش هنوز در مرحله آزمون و خطاست و فاصله زیادی با یک درمان قطعی به صورت جهانی دارد. اگرچه تحقیقات ادامه دارد اما این تنها زمان است که موفقیت یا عدم این پروژه را تعیین می‌کند.

امیر رضا مسیب‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید