انتشار این مقاله


کیست کلیه

کیست‌های کلیه کیسه‌های گرد محتوی مایع هستند که داخل کلیه یا بر روی آن تشکیل شده‌اند. کیست‌های کلیه می‌توانند منجر به آسیب‌‌هایی جدی و اختلال در عملکرد کلیه شوند. اما معمولاً کیست‌های کلیه از نوع کیست‌های ساده هستند و عمدتاً عوارض خاصی را نیز به دنبال ندارند. دلیل تشکیل این کیست‌های ساده مشخص نیست. معمولاً تنها […]

کیست‌های کلیه کیسه‌های گرد محتوی مایع هستند که داخل کلیه یا بر روی آن تشکیل شده‌اند. کیست‌های کلیه می‌توانند منجر به آسیب‌‌هایی جدی و اختلال در عملکرد کلیه شوند. اما معمولاً کیست‌های کلیه از نوع کیست‌های ساده هستند و عمدتاً عوارض خاصی را نیز به دنبال ندارند.

دلیل تشکیل این کیست‌های ساده مشخص نیست. معمولاً تنها یک کیست بر روی کلیه تشکیل می‌شود، اما کیستهای متعدد می‌توانند هر دو کلیه را نیز درگیر کنند. با این حال، کیست‌های ساده متفاوت با کیست‌های موجود در توده‌های پلی‌کیستیک کلیوی هستند.

کیست‌های سادۀ کلیوی معمولاً در طول تصویربرداری‌هایی که برای تشخیص اختلالات دیگر صورت می‌گیرند، تشخیص داده می‌شوند.

علائم

کیستهای ساده معمولاً نشانۀ خاصی ندارند، اما اگر یک کیست یاده به اندازۀ کافی رشد کند و بزرگ شود، می‌تواند علائم زیر را به‌همراه داشته‌باشد:

  • درد مبهم در پشت یا پهلو
  • تب
  • درد در ناحیۀ فوقانی شکم

علل

علت تشکیل کیستهای سادۀ کلیه مشخص نیست. یک فرضیه در این زمینه معتقد است که کیست، زمانی تشکیل می‌‍شود که لایۀ سطحی کلیه ضعیف شده و تشکیل کیسه (دایورتیکول) دهد. سپس این کیسه توسط مایع پُر می‌شود و با جدا شدن آن، کیست تشکیل می‌شود.

ریسک‌فاکتورها

احتمال تشکیل کیست‌های سادۀ کلیه با افزایش سن، بیشتر می‌شود. هم‌چنین، احتمال تشکیل کیست در آقایان بیشتر از خانم‌هاست.

عوارض

این عارضه می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • عفونی‌شدن کیست: ممکن است کیست عفونی شود و باعث ایجاد تب و درد شود.
  • ترکیدن کیست: این امر موجب احساس درد شدید در پشت و پهلو می‌شود.
  • انسداد ادرار: اگر یک کیست باعث انسداد مسیر دفع ادرار شود، می‌تواند موجب تورم کلیه (Hydronephrosis) می‌شود.
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید