انتشار این مقاله


ناپروکسن

ناپروکسن (Naproxen) به گروهی از داروها اطلاق می‌شود که برای تسکین درد در شرایطی نظیر سردرد، درد عضلات و تاندون‌ها، درد دندان‌ و دردهای ناشی قاعدگی استفاده می‌شود. این دارو، جزء داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است که با تولید ماده‌‌ای خاص در بدن، مانع التهاب می‌شوند. این دارو به شکل قرص است که دو تا سه‌بار […]

ناپروکسن (Naproxen) به گروهی از داروها اطلاق می‌شود که برای تسکین درد در شرایطی نظیر سردرد، درد عضلات و تاندون‌ها، درد دندان‌ و دردهای ناشی قاعدگی استفاده می‌شود. این دارو، جزء داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است که با تولید ماده‌‌ای خاص در بدن، مانع التهاب می‌شوند.

این دارو به شکل قرص است که دو تا سه‌بار در روز با یک لیوان پر از آب مصرف می‌شود. نکته‌ی قابل توجه، عدم دراز کشیدن پس از خوردن آن، تا مدت ۱۰ دقیقه، برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای شکم است. هم‌چنین بهتر است این دارو همراه با غذا، شیر یا داروهای ضد اسید است.

دوز استفاده‌ی آن، به شرایط بیمار و نوع بیماری وابسته است. برای پیشگیری از خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، اولین گزینه برای بیمار، استفاده از کمترین دوز آن است. لازم است که بیمار، بدون مشورت با پزشک، دوز مصرفی خود را افزایش ندهد.

عوارض جانبی

درد شکم، تهوع، سردرد و سوزش معده و گیجی از رایج‌ترین عوارض جانبی مصرف ناپروکسن هستند. درصورت بروز هریک از شرایط  بالا، با پزشک خود درمیان بگذارید. به یاد داشته باشید که تشخیص پزشک در زمان تجویز این دارو، بیشتر بودن مزایای آن نسبت به معایب است و بسیاری از افرادی که آن را مصرف می‌کنند، عارضه‌ی جانبی جدی و شدیدی را تجربه نمی‌کنند.

برخی از اثرات جانبی این دارو که شیوع کمتری دارند عبارت‌اند از:

  • افزایش فشار خون
  • کبودی بدون علت در نواحی مختلف بدن
  • تغییراتی در حس شنوایی
  • به‌وجود آمدن سختی در بلعیدن
  • تغییرات شنوایی مانند شنیدن صدای زنگ ممتد
  • نوسانات خلقی
  • افزایش بدون علت وزن

پیش‌از مصرف دارو

ناپروکسن می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزیِ کشنده شود؛ خصوصاً اگردر مدت طولانی و با دوزهای بالا مصرف شود. در موارد شدید، می‌تواند سبب ابتلا ایجاد این مشکلات حتی در افرادی بدون سابقه‌ی بیماری قلبی شود بنابراین موارد مصرف آن برای برخی افراد محدودتر است.

موارد محدودیت مصرف دارو شامل افرادی که از بایپس قلب استفاده می‌کنند، افرادی که خونریزی‌های گوارشی دارند و افرادی که به این نوع از داروها واکنش‌ها آلرژیک نشان می‌‌دهند، می‌شود. هم‌چنین استفادهی آن برای زنان باردار و کودکان بدون توصیه‌ی پزشک می‌تواند خطرناک باشد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید