انتشار این مقاله


صدابیزاری یا misophonia

آیا صدای سوت زدن شما را عصبی می کند؟ یا صدای غذا خوردن یک فرد دیگر؟ امروزه به نظر می رسد کسانی که نسبت به صدا های خاص حساس هستند و به آن خشمگین می شوند فقط به خاطر بهانه گیریشان نیست بلکه مغزشان به این صدا های خاص، پاسخ احساسی بیش از حد می […]

آیا صدای سوت زدن شما را عصبی می کند؟ یا صدای غذا خوردن یک فرد دیگر؟ امروزه به نظر می رسد کسانی که نسبت به صدا های خاص حساس هستند و به آن خشمگین می شوند فقط به خاطر بهانه گیریشان نیست بلکه مغزشان به این صدا های خاص، پاسخ احساسی بیش از حد می دهند.

در بعضی از شرایط افراد به دلیل وجود صدا های ناهنجار در اطراف خود اذیت می شوند که این حالت پیش آمده زمینه عصبی ندارد. ولی در صدابیزاری افراد به خاطر صدایی خاص عصبی و پرخاشگر می شوند بطوریکه در بعضی از مواقع پاسخ های تنش زا به این محرک ها می دهند.

در حال حاضر برای اولین بار محققان اسکن های مغزی بر روی کسانی که مبتلا به این بیماری هستند، انجام داده و تفاوت های فیزیکی و ارتباطات را در مغز ۲۲ نفر بررسی کرده اند. دانشمندان طیف وسیعی از صداهای مختلف مانند صدا های طبیعی(صدای باران)، صداهای ناهنجار (صدای جیغ کودکان)و … را به شرکت کنندگان ارائه دادند و همزمان با اسکنر های MRI مغز آن ها را مشاهده کردند.

آنچه که این افراد مشاهده کردند، این بود که منطقه ای از مغز که  بین احساسات و عواطف ما ارتباط برقرار می‌کنند، نوع متفاوتی از ارتباط را دارند که به طور معمول هنگامی که افراد مبتلا به میزوفونیا، این صدا را می‌شنوند وارد دور باطل می‌شود.به همین دلیل است که این افراد نه تنها با این صداها آزار میبینند بلکه موجب حس عصبانیت در آنان نیز می‌شود.
با وجود اینکه افراد مبتلا به میزوفونیا ممکن است پس از این تحقیقات به این نتیجه برسند که آنچه که تجربه می‌کنند خوشبینانه است و راه درمان وجود دارد، اکام متاسفانه آنچه که پروفسورها و متخصصین به آن رسیده اند، راهی را برای درمان نشان نمی‌دهد. افرادی که سالهاست از اینارتباط مشکل رنج میبرند ممکن است راهکارهایی برای مقابله شخصی با آن یابیده باشند. از جمله استفاده از هدفون ویا عدم عبور از مناطقی که صدا در آنها تشدید می‌شود. اما اکنون به نظر می‌رسد که امیدی برای راه های علمی تری نیز وجود دارد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید