انتشار این مقاله


تغذيه و رژيم بارداری

چیزی که زنان در دوران بارداری می‌خورند و می‌آشامند در واقع منبع اصلی تغذیه کودکان خویش است. بنابراین، متخصصان توصیه می‌کنند که یک مادر باید انواع مختلف غذاهای سالم و مفید را مصرف کند تا مواد غذایی مهم را که کودک برای رشد و تکامل نیاز دارد تامین کند. یک زن باردار بیشتر از زنان […]

چیزی که زنان در دوران بارداری می‌خورند و می‌آشامند در واقع منبع اصلی تغذیه کودکان خویش است. بنابراین، متخصصان توصیه می‌کنند که یک مادر باید انواع مختلف غذاهای سالم و مفید را مصرف کند تا مواد غذایی مهم را که کودک برای رشد و تکامل نیاز دارد تامین کند.

یک زن باردار بیشتر از زنان دیگر به کلسیم بیشتر، اسید فولیک، آهن و پروتیین نیاز دارد. در اینجا به برخی از مواد اساسی مورد نیاز زنان باردار اشاره می‌کنیم.

اسید فولیک

همان فولات در غذا است، نقش مهمی در جلوگیری از پیدایش عیوب در مغز و نخاع کودک دارد. در طول بارداری، توصیه می‌شود زنان مقدار اسید فولیک مصرفی را تا ۶۰۰ میکروگرم در روز افزایش دهند.

منابع غذایی: سبزیجات برگ سبز، حبوبات غنی شده، نان و ماکارونی

کلسیم

ماده‌ی معدنی است که دندان و استخوان کودک را می‌سازد. زن باردار بالای ۱۹ سال به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز نیازمند است؛ نوجوان باردار، ۱۴ تا ۱۸ سال، به ۱۳۰۰ میلی‌گرم در روز نیازمند است.

منابع غذایی: شیر، ماست، پنیر، میوه‌ها و آبمیوه تقويت كننده کلسیم، ماهی‌های ریز یا قزل‌آلا با استخوان، بعضی برگ‌های سبز (کلم‌ پیچ، کلم برگ).

آهن

زن باردار به ۲۷ میلی‌گرم آهن در روز نیازمند است ( ۲برابر زنان غیر باردار). مقدار اضافی مواد معدنی برای ساخت خون بیشتر برای فراهم کردن اکسیژن کودک نیاز است.

کمبود آهن در بارداری باعث ایجاد آنمی می‌شود، که موجب خستگی و افزایش خطر عفونت‌ها می‌شود. برای جذب بهتر آهن، ویتامینC (یک لیوان آب پرتقال) توصیه می‌شود.

منابع غذایی: گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا و نخود خشک، حبوبات غنی از آهن.

پروتئين

ماده‌ی غذایی سازنده است، زیرا به ساخت ارگان‌های مهم کودک، مانند قلب و مغز کمک می‌کند.

منابع غذایی: گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا و نخود خشک، تخم‌مرغ، پنیر سویا، آجیل.

کوثر بکتاش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *