انتشار این مقاله


چرا بطری‌های آب معدنی تاریخ انقضا دارند؟

حتما تا به حال پیش آمده است که بعد از فعالیت بدنیِ شدیدی قصد نوشیدن آب را داشته‌اید اما به محض نزدیک کردن بطری به لب‌های‌تان توجه‌تان به تاریخ انقضای آن جلب شده که نشان می‌دهد دو ماهی از تاریخ انقضای آن گذشته است و در نهایت نیز شما هنگام مصرف آن آب احساس کرده‌اید […]

حتما تا به حال پیش آمده است که بعد از فعالیت بدنیِ شدیدی قصد نوشیدن آب را داشته‌اید اما به محض نزدیک کردن بطری به لب‌های‌تان توجه‌تان به تاریخ انقضای آن جلب شده که نشان می‌دهد دو ماهی از تاریخ انقضای آن گذشته است و در نهایت نیز شما هنگام مصرف آن آب احساس کرده‌اید که مزه‌ی کهنگی می‌دهد !
اما آیا واقعا باید نگران بود ؟

مسلما خیر ! آب خراب نمی‌شود. داشتن مدت زمانِ مصرف برای آب همان قدر اهمیت دارد که داشتن تاریخ انقضا برای نمک یا شکر، اما دلایل متعددی وجود دارند که چرا بطری‌های آب تاریخ انقضا دارند ؛ اصلی‌ترینِ آن قوانین دولتی است . آب یک فرآورده‌ی مصرفی است و به همین دلیل مشمول قوانینی می‌شود که داشتن تاریخ انقضا را برای همه‌ی فرآورده‌های مصرفی از کالباس گرفته تا لیموناد لازم و ضروری می‌داند . به علاوه داشتن تاریخ انقضا روی بطری‌های آب مزایایی برای تولید‌کنندگان نیز دارد.

گرچه آب خود به مرور زمان خراب نمی‌شود اما بطریِ آن قابلیت منقضی شدن را دارد و در نهایت موادی شیمیایی را به آب وارد می‌کند. این امر لزوما آب را سمی نمی‌کند اما می‌تواند طعم تازه‌ی آن را کاهش دهد. در این حالت اگر مصرف کنندگان با کارخانه‌های تولید آب معدنی تماس برقرار کنند و از مزه‌ی بدِ آبی که سال‌ها پیش خریده‌اند شکایت کنند، تولیدکنندگان می‌توانند اشاره کنند که مقصر، خود آنان هستند که آب را در مدت زمان تعیین شده مصرف نکرده‌اند!

به علاوه بسیاری از کارخانه‌ها برای بسته بندی آب‌های معدنی از همان ابزارآلاتی استفاده می‌کنند که برای بسته بندی نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های دیگری که به مرور زمان خراب می‌شوند و به تاریخ انقضا نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه برای کارخانه داران راحت‌تر و کاربردی‌تر است که روی همه‌ی بطری‌ها چه نیاز باشد و چه نباشد اطلاعات مربوطه را چاپ کنند تا آن که ابزار خاصی را تنها به بسته بندی آب اختصاص دهند.

و در نهایت تاریخ انقضا معمولا تنها یکی از چندین موردی است که بر روی بطری‌های آب چاپ می‌شوند و تاریخ تولید، نام کارخانه‌ی بسته‌بندی‌کننده و اطلاعات دیگری را نشان می‌دهند. پس اگر چه تاریخ انقضا به تنهایی بر روی بطری‌های آب بی‌معنی است اما سایر اطلاعاتِ کارخانه‌ی تولیدکننده می‌توانند در پیگیری آلودگی‌های آب، ایرادات بسته‌بندی و سایر امور مرتبط با محصول مفید واقع شوند.

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (3)
  1. سلام ببخشید من یک ضرف تمیز از لوازم یکبار مصرفی گرفتم و این ضرف ضرف یک و نیم لیتری بود و یک و نیم لیتر داخل آن آب مقطر ریختم آیا اگر آن در جای مناسب نگهداری شود تا ۵ یا ۶ سال برای آزمایشات قابل استفاده خواهد بود یا نه . باتشکر

  2. سلام ببخشید من یک ضرف تمیز از لوازم یکبار مصرفی گرفتم و این ضرف ضرف یک و نیم لیتری بود و یک و نیم لیتر داخل آن آب مقطر ریختم آیا اگر آن در جای مناسب نگهداری شود تا ۵ یا ۶ سال برای آزمایشات قابل استفاده خواهد بود یا نه . باتشکر.

    1. ماریا معمارزاده ماریا معمارزاده گفت:

      سلام دوست عزيز،
      مرسى از وقتى كه براى خوندن اين مطلب گذاشتيد:)
      نگه داشتن ظرف هاى يك بار مصرف به خاطر فعل و انفعالات شيميايى كه در اون ها رخ ميده حتى براى كوتاه مدت، اصلا توصيه نميشه.
      بهتره كه از ظروف شيشه اى استفاده كنين.
      البته اين مورد هم لازم به ذكره كه نگه داشتن آب براى مدت طولانىِ شش سال در هر حال ريسك استفاده ش رو بالا ميبره.

دیدگاهتان را بنویسید