انتشار این مقاله


کولیک؛ گریه‌ی مداوم نوزاد

کولیک گریه‌ی ممتد و غیرقابل‌ کنترل در نوازادان سالم است که اغلب علت خاصی ندارد. این شرایط یک بیماری تلقی نمی‌شود و برای نوزاد خطر طولانی مدتی ایجاد نمی‌کند اما کنارآمدن با آن، هم برای والدین و هم برای خود نوزاد دشوار است. کولیک در معمولا در نوزادان زیر ۵ماه رخ می‌دهد. نشانه‌های کولیک چیست؟ […]

کولیک گریه‌ی ممتد و غیرقابل‌ کنترل در نوازادان سالم است که اغلب علت خاصی ندارد. این شرایط یک بیماری تلقی نمی‌شود و برای نوزاد خطر طولانی مدتی ایجاد نمی‌کند اما کنارآمدن با آن، هم برای والدین و هم برای خود نوزاد دشوار است.

کولیک در معمولا در نوزادان زیر ۵ماه رخ می‌دهد.

نشانه‌های کولیک چیست؟

کولیک معمولا زمانی رخ می‌دهد که نوزاد ۲ تا ۳ هفته سن دارد. نوزاد معمولا زمانی گریه می‌کند که نیاز به عوض‌شدن پوشک دارد، گرسنه است و یا احساسات ناخوش‌آیندی نظیر ترس یا خستگی را تجربه می‌کند که امری نرمال است؛ اما نوزادانی که دچار کولیک می‌شود، علاوه بر این‌که بدون دلیل می‌گریند، معمولا تن صدای زیرتر و بلندتری دارند. کودکانی که دچار کولیک می‌شوند، معمولا از نفخ نیز رنج می‌برند چرا که مقدار زیادی هوا را در هنگام گریه کردن می‌بلعند.

از سایر نشانه‌های کولیک می‌توان به فشردن انگشتان، خمیده نگه‌داشتن بدن، سرخ شدن و کشیدن پاها در هنگام گریه‌کردن اشاره کرد.

کولیک چه مدت به‌طول می‌انجامد؟

خوشبختانه، کولیک یک مشکل دائمی نیست؛ در حدود ۶ هفتگی، این مشکل اوج می‌گیرد و تا حدود ۳-۴ ماهگی، درحدود ۹۰درصد نوزادان بهبود می‌یابند. درصد باقیمانده ممکن است به زمان بیشتری برای رهایی از کولیک نیاز داشته باشند.

چرا برخی نوزادان به کولیک مبتلا می‌شوند و برخی دیگر نمی‌شوند؟

کولیک یکی از برزگترین اسرار زندگی نوزاد است. متخصصان تخمین زده‌اند که ۸ تا ۴۰ درصد از نوزادان در طول ۶ماه اول زندگی خود به کولیک مبتلا می‌شوند.

ابتلا به کولیک تحت تاثیر هیچ عاملی قرار ندارد؛ دختر یا پسر، نوزادان اول یا بعد، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند و گروهی که از شیر خشک استفاده می‌کنند؛ همه و همه می‌توانند به کولیک دچار شوند. کسی نمی‌داند چه کودکانی برای ابتلا به آن مستعدتر از سایرین هستند. دلایل متعددی می‌توانند در ابتلا به آن، نقش ایفا کنند.
البته تحقیقات نشان می‌دهند استعمال دخانیات توسط مادر، در هنگام بارداری ریسک ابتلای نوزاد به کولیک را افزایش می‌دهد.

تئوری دیگری وجود دارد که بیان می‌کند کولیک می‌تواند ناشی از بهم خوردن تعادل در باکتری‎‌های روده باشد بنابراین برخی درمانی‌ها می‌توانند برآن اثر بگذارند.

آیا مراجعه به پزشک لازم است؟

درصورتی که نوزاد شما مدام گریه می‌کند، بهتر است با پزشک در میان بگذارید چرا که می‌تواند ناشی از مشکلات دیگری باشد که تشخیص آن‌ها برعهده‌ی پزشک است. پزشک هم‌چنین می‌تواند الگوی رشد کودک، از سالم بودن وی اطمینان حاصل کند.

نشانه‌های مانند تب و استفراغ ناشی از کولیک نمی‌باشند. در صورت بروز آن‌ها سریعا به پزشک مراجعه کنید.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید