انتشار این مقاله


شیوع بیشتر اوتیسم در مغزهای شبه‌مردانه

بر اساس یافته‌های جدید، اوتیسم نه تنها در مردان شایع‌تر است بلکه صرف‌نظر از جنسیت بیولوژیکی ، تفاوت در ساختار آناتومیکی مغز نیز به‌ عنوان فاکتوری دخیل پیشنهاد شده است. به عبارتی، ساختار مغزی شبه‌مردانه با احتمال بالای ابتلا به اختلالات طیف اوتیسم ارتباط دارد. این تحقیق در مجله‌ی JAMA Psychiatry به چاپ رسیده است. […]

بر اساس یافته‌های جدید، اوتیسم نه تنها در مردان شایع‌تر است بلکه صرف‌نظر از جنسیت بیولوژیکی ، تفاوت در ساختار آناتومیکی مغز نیز به‌ عنوان فاکتوری دخیل پیشنهاد شده است. به عبارتی، ساختار مغزی شبه‌مردانه با احتمال بالای ابتلا به اختلالات طیف اوتیسم ارتباط دارد. این تحقیق در مجله‌ی JAMA Psychiatry به چاپ رسیده است.

اختلالات طیف اوتیسم ( Autism spectrum disorder (ASD)) که با نام “اوتیسم” شناخته می‌شوند، دسته‌ای از اختلالات رشدی مغزی است که موجب مشکلات اجتماعی، ارتباطی و رفتاری قابل توجهی در مبتلایان می‌شود.

اوتیسم طیف گسترده‌ای از اختلالات را شامل می‌شود، به گونه‌ای که ممکن است دو فرد مبتلا به اوتیسم علامت تشخیصی دقیقا مشابهی نداشته باشند.

این افراد در ارتباط با دیگران و شیوه‌های یادگیری با سایر افراد تفاوت‌هایی دارند. شماری از بیماران اوتیسمی در زندگی روزمره خود نیازمند کمک‌های کمی هستند، این در صورتی است که شمار دیگر کمک‌های زیادی میطلبند.

مطابق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) در ایالات متحده از هر ۶۸ کودک یک مورد مبتلا شناسایی شده‌است.

این بیماری در بین پسران (یک مورد مبتلا از هر ۴۲ کودک پسر) نسبت به دختران (یک مورد مبتلا از هر ۱۸۹ کودک دختر) شایع‌تر است.

تفاوت ساختاری مغز مردان و زنان بالغ متوسط

مطالعات قبلی ثابت کرده‌اند که بخش‌های مشخصی از مغز مردان و زنان با هم تفاوت دارند. برای مثال حجم مغز مردان بزرگتر از مغز زنان می‌باشد.

در این تحقیق دکتر اکر و همکاران او به مطالعه‌ی دیگری اشاره کردند که بر طبق یافته‌های آن، ساختارهای مغزی شناخته‌شده‌ای که در مردان و زنان متفاوتند؛ با مناطق درگیر شده در شرایط روان‌پزشکی همانند ASD هم‌پوشانی دارند.

محققان در تحقیقاتشان بر روی ضخامت قشر مغز تمرکز کردند؛ چرا که یکی از بخش‌های مغزی متفاوت در بین زنان و مردان است که در ASD نیز دچار دگرگونی می‌شود.

سه برابر احتمال بیشتر ابتلا به ASD در زنان با مغز شبه‌مردانه

با یک تحلیل آماری، این تیم کشف کرده‌اند که مغزی با ساختار شبه‌مردانه با احتمال ابتلای بیشتر به ASD نسبت به مغزی با ساختار شبه‌زنانه مرتبط است.

برای مثال نتایج نشان داده‌اند در میان افراد شرکت کننده در طرح، احتمال مبتلا بودن در میان زنان با ساختار مغزی که بیشتر شبه‌مردانه است تا سه برابر بیشتر از زنان با ساختار مغزی شبه‌زنانه می‌باشد.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید