انتشار این مقاله


علل گرسنگی همیشگی

بدن برای به دست آوردن انرژی به غذا تکیه می کند و این امری طبیعی است که اگر برای برای چند ساعت چیزی نخورید احساس گرسنگی کنید.اما اگر معده شما حتی پس از صرف وعده غذایی سروصدا دارد ، امری غیر طبیعی در حال وقوع است. در ادامه به تعدادی از علل همیشه گرسنه بودن اشاره […]

بدن برای به دست آوردن انرژی به غذا تکیه می کند و این امری طبیعی است که اگر برای برای چند ساعت چیزی نخورید احساس گرسنگی کنید.اما اگر معده شما حتی پس از صرف وعده غذایی سروصدا دارد ، امری غیر طبیعی در حال وقوع است. در ادامه به تعدادی از علل همیشه گرسنه بودن اشاره می کنیم:

دیابت

بدن قند موجود در غذا را به شکل سوخت مورد نیاز خود یعنی گلوکز در می آورد. اما زمانی که فرد مبتلا به دیابت باشد گلوکز به سلول ها نمی رسد و بدن به شما فرمان می دهد تا غذای بیشتری بخورید. مخصصوصا افرادی که مبتلا به دیابت نوع۱ هستند ممکن است غذای زیادی بخورند ولی همچنان دچار کاهش وزن شوند.بعضی از علائم دیابت عبارتند از :

*عطش شدید

*بریدگی ها و کبود شدگی ها دیر التیام می یابند

*خستگی

*دید محو داشتن

*سوزش یا درد دست ها و یا پاها

کمبود قند خون

هایپوگلیسمی زمانی رخ می دهد که سطح گلوکز خون شما افت پیدا کند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند ریسک بیشتری برای هایپوگلیسمی دارند، البته سایر مشکلات نیز می تواند سبب بروز هایپوگلیسمی شود؛شامل اختلالات کبدی، کلیوی و مشکلات غده آدرنال و هیپوفیز.

در بعضیاز موارد شدید بیمار مبتلا به هایپوگلیسمی ممکن است شبیه فرد مست تصور شود، بیمار ممکن است بعضی لغات را جا بیندازد و مشکل در راه رفتن داشته باشد.بعضی از این نشانه ها عبارتند از:

*استرس

*احساس این که قلب یک ضربه را جا می اندازد

*پوست رنگ پریده

*لرزیدن

*عرق کردن

کم خوابی

اگر شما به اندازه کافی استراحت نکنید، ممکن است برروی هورمون هایی که گرسنگی را در بدن شما کنترل می کنند، تاثیر بگذارد.افرادی که کمبود خواب دارند، اشتهای بیشتری نیز خواهند داشت؛ همچنین این افراد تمایل زیادی به مصرف مواد غذایی با کالری یا چربی زیاد در زمانی که خسته هستند، دارند.

سایر علائم کمبود خواب عبارتند از:

*تغییر حالت روحی

*سخت بودن هوشیار ماندن

*افزایش تصادفات

*افزایش وزن

*مشکل در بیدار ماندن در طول روز

استرس

زمانی که عصبی یا تحت فشار هستید، بدن شما هورمونی به نام کورتیزول را آزاد می کند، که این هورمون حس گرسمگی شمارا تنظیم می کند.

افراد زیادی هنگامی که استرس دارند تمایل زیادی به مصرف غذاهایی با قند یا چربی بالا دارند. این پدیده ممکن است تلاش بدن شما برای ساکت کردن قسمتی از مغز که عامل استرس است شود.

سایر نشانه ها عبارتند از:

*خستگی

*سردرد

*مشکلات خواب

*ناراحتی معده

*عصبانیت

رژیم غذایی

همه غذاها به طور یکسان شما را سیر نمی کنند ، بعضی از مواد غذایی می توانند گرسنکی شما را محدود کنند، غذا هایی که دارای مقدار زیادی پروتئین هستند مانند گوشت ماهی، فراورده های لبنی و همچنین غذاهایی که دارای مقدار زیادی فیبر هستند. منابع غذایی مناسب برای فیبرها عبارتند از میوه ها، سبزیجات و حبوبات.

شیرینی ها، نان سفید و بسیاری از غذاهای بسته بندی شده فاقد این مواد مغذی می باشند و دارای مقدار زیادی چربی و کربوهیدرات های ناسالم هستند. اگر شما مقدار زیادی از این مواد غذایی را مصرف کنید احتمالا پس از مدتی دوباره گرسنه می شوید و غذای بیشتر از آن مقدار که لازم است را مصرف می کنید.

علائمی که نشان دهنده این هستند که مواد غذایی به خوبی مارا سیر نمی کنند:

*یبوست

*درد در ناحیه شکم

*سختی در دفع ادرار

داروها

بعضی از داروها سبب می شوند تا بیشتر از آن چه لازم است غذا بخورید؛ مانند آنتی هیستامین ها، استروئید ها و بعضی از داروهای دیابت.

اگر شما پس از آن که شروع به مصرف دارویی کردید، افزایش وزن پیدا کردید احتمالا آن دارو سبب ایجاد حس گرسنگی در شما می شود.می توانید با پزشک خود در رابطه با این موضوع صحبت کنید و سایر داروهایی که به شما کمک می کند را مصرف کنید.

بارداری

بسیاری از مادران متوجه افزایش شدید اشتهای خود می شوند.این راهی است که بدن شما برای اطمینان یافتن از این که مواد مغذی به کودک می رسد نجام می دهد.

اغلب مادران حدود ۴ تا ۶ پوند اضافه وزن در سه ماه اول بارداری پیدا می کنند و در سه ماهه های دوم و سوم، هر هفته ۱ پوند اضافه وزن می یابند.

غده تیروئید

تیروئید غده ای پروانه ای شکل در گردن است.این غده هورمون هایی را تولید می کند که عملکرد بدن را کنترل می کنند.اگر غده تیروئید شما خیلی سریع کار می کند، شمااحتمالا مبتلا به هایپرتیروئیدیسم هستید.

علاوه بر بزرگ شدن غده تیروئید، سایر علائم هایپرتیروئیدیسم عبارتند از:

*ضربان قلب سریع

*عصبی بودن

*ضعف عضلانی

*تشنگی حتی پس از نوشیدن آب

 

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید