انتشار این مقاله


نوجوانان و صفحات نمایشگر

ممکن است  برای خانواده‌ها تلاش برای جدا کردن نوجوانان از صفحات نمایشگرشان، جنگ روزانه به نظر برسد. اما اکنون، بعضی از والدین می‌توانند آسوده باشند: مطالعه‌ای جدید اظهار می‌کند که تعدادی از این نمایشگرها برای نوجوانان، زیاد هم بد نیست. محققان طی یک مطالعه جدید در فلوریدا یافته‌اند که گذراندن ۶ ساعت در مقابل صفحات […]

ممکن است  برای خانواده‌ها تلاش برای جدا کردن نوجوانان از صفحات نمایشگرشان، جنگ روزانه به نظر برسد. اما اکنون، بعضی از والدین می‌توانند آسوده باشند: مطالعه‌ای جدید اظهار می‌کند که تعدادی از این نمایشگرها برای نوجوانان، زیاد هم بد نیست. محققان طی یک مطالعه جدید در فلوریدا یافته‌اند که گذراندن ۶ ساعت در مقابل صفحات نمایشگر هیچ تاثیر منفی بر روی رفتار نوجوانان نداشته است.

“پیام -همه چیز درحد اعتدال-  در بحث کردن زمان استفاده از نمایشگرها با والدین ممکن است مفید باشد. نتایج ما از تمرکز زیاد بر روی زمان استفاده از نمایشگرها به عنوان مانعی برای مشکلات رفتاری جوانان حمایت نمی‌کند.” کریستوفر فرقاسن، پرفسور روانشناسی در دانشگاه استتسون در فلوریدا بیان کرد.

در این مطالعه، فرقاسن و گروه او اطلاعات بیش از ۶۰۰۰ نوجوان فلوریدایی با میانگین سنی  ۱۶سال را بررسی کردند. محققان  ساعات استفاده‌ی نوجوانان از نمایشگرها را مشاهده کرده، و آن را با میزان خطر رفتارهایی که در آن شرکت داشته‌اند مقایسه نمودند؛ مانند رانندگی خطرناک، گرفتن نمرات بد، مرتکب جرم کوچک شدن. محققین هم‌چنین عواملی که ممکن است اثرات مثبتی بر روی نوجوانان داشته باشد را در نظر گرفتند، شامل فعالیت‌های فیزیکی، خواب و مشارکت‌های خانوادگی.

زمان استفاده  را به ۴ گروه تقسیم کردند: پرهیزکنندگان: هیچ زمانی گزارش نشده است. استفاده کنندگان به مدت کم: بیشتر از ۲ ساعت در روز. استفاده کنندگان معتدل: بین ۲ تا ۶ ساعت در روز. استفاده کنندگان مفرط: بیشتر از ۶ ساعت در روز.

محققان رابطه‌ی بین زمان استفاده از نمایشگرها و نتایج منفی را یافته‌اند، مانند نمرات بد در مدرسه یا افسردگی، وابسته بود. به عبارتی دیگر، هر چه زمان استفاده افزایش یابد، احتمال نتایج بد نیز افزایش می‌یابد. در حقیقت، محققان اثرات منفی را فقط بر روی تعداد کمی از نوجوانان مشاهده کردند که بالای ۶ ساعت در روز از نمایشگرها استفاده می‌کردند.

علاوه بر این، محققان یافته‌اند اثرات منفی  در مقایسه با نوجوانانی که پرهیز می‌کردند خیلی ناچیز بود، افرادی که بیش از ۶ ساعت در روز اسفاده می‌کردند احتمال اندکی در معرض خطر علائم افسردگی، گرفتن نمرات کم و ارتکاب جرم‌های کوچک بودند. انواع مختلف نمایشگرها در زندگی امروزه جاسازی شده‌اند که می‌تواند مربوط به تحصیلات، کار، سازمان‌های اجتماعی یا فردی باشد.

کوثر بکتاش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید