انتشار این مقاله


تست تیلت چیست و برای چه کسانی انجام می‌شود

انجام تست تیلت در صورت تجربه اپیزودهای مکرر و بدون دلیل سبکی سر، سرگیجه یا غش کردن و ارتباط آن‌ها با فشار خون و ضربان قلب توصیه می‌شود.

تست تیلت (Tilt table test) برای توجیه علت غش کردن (سنکوپ) بی‌دلیل انجام می‌شود. انجام تست تیلت در صورت تجربه اپیزودهای مکرر و بدون دلیل سبکی سر، سرگیجه یا غش کردن توصیه می‌شود. این تست می‌تواند مشخص کند که علت بیماری مربوط به ضربان قب یا فشار خون است ویا خیر.

تیلت تست [که در فارسی به نام‌های تست سطح شیبدار و تست بالا بردن میز نیز شناخته می‌شود]، در مواردی که بیمار دچار غش‌های متعدد و بی‌دلیل می‌شود، توسط پزشک تجویز می‌شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از این تست در مواردی که بیمار تنها یک بار غش کرده، اما احتمال تکرار بالاست، و یا در مواردی که احتمال آسیب، با توجه به محیط کاری، سابقۀ پزشکی، سن و سایر فاکتورها، زیاد است نیز کاربرد دارد.

برای انجام تست تیلت، ابتدا بیمار روی میز (صفحه) صاف دراز می‌کشد و با با کمک بند و تسمه‌هایی، در موقعیت خود ثابت می‌شود. بعد از حدود ۱۵ دقیقه، صفحه به حالت عمودی درمی‌آید و به نوعی ایستادن سریع از حالت خوابیده را شبیه‌سازی می‌کند. سپس صفحه به مدت ۴۵ دقیقه در این حالت می‌ماند و در این مدت ضربان قلب و فشار خون بیمار ثبت می‌شوند. این عمل به پزشک کمک می‌کند تا پاسخ‌های قلبی-عروقی بدن در برابر تغییر موقعیت بدن بیمار را ثبت کند.

تست تیلت

کاربرد تست تیلت چیست

در صورتی که تشخیص اولیۀ پزشک، سنکوپ وازوواگال باشد، بیمار را به تست تیلت ارجاع می‌دهد. سنکوپ وازوواگال زمانی رخ می‌دهد که مرکز کنترل ضربان قلب و فشار خون، به طور ناگهانی و موقت دستور به کاهش فشار خون و ضربان قلب می‌دهد. بنابراین جریان خون مغز کاهش یافته و فرد غش می‌کند. این نوع سنکوپ را سنکوپ نوروکاردیوژنیک، سنکوپ رفلکسی یا همان غش کردن متداول و عادی می‌نامند. این نوع سنکوپ می‌تواند بدون علائم اولیۀ قابل تشخیص رخ دهد.

خطرات تست تیلت چیست

این تست معمولاً بی‌خطر است، اما بروز عوارض زیر پس از انجام تست نیز محتمل است:

  • کاهش پایدار فشار خون
  • آسیستول (عدم تپش قلب برای مدتی طولانی)
  • حالت تهوع و استفراغ پس از غش کردن
  • ضعف به مدت چند ساعت

معمولاً این عوارض با بازگشت صفحه به حالت افقی، اصلاح می‌شوند.

تست تیلت چگونه انجام می‌شود

اقدامات اولیه برای تیلت تست

توصیه می‌شود یک الی دو ساعت پیش از انجام تست از مصرف نوشیدنی و خوراکی پرهیز شود. مصرف داروها، بنابه نظر پزشک بلامانع است.

برای کسب آمادگی تست تیلت فردی از تیم سلامت شما را راهنمایی خواهد کرد تا:

  • روی تخت تیلت دراز بکشید، پاهایتان را در جای مخصوص روی تخت قرار داده و بندهای تخت را دور شما خواهد بست.
  • الکترودها به قفسه سینه، پا و بازوهای شما چسبیده می‌شود. الکترودها با سیم به دستگاه نوار قلب وصل شده و ضربان قلب شما را تحت پایش قرار خواهند داد.
  • مانیتور یا کاف فشار خون به انگشتان یا بازوی شما یا روی هر دو بسته می‌شود تا فشار خون طی تست کنترل شود.
  • یک ورید از شما گرفته می‌شود تا در قسمت دوم اگر نیاز بود، دارو به خونتان تزریق شود.

هنگام انجام تست تیلت

  • تست با دراز کشیدن شما رو به پشت روی تخت به مدت ۵ دقیقه شروع می‌شود.
  • سپس وضعیت شما تقریباً عمودی می‌شود. ۵ تا ۴۵ دقیقه در این حالت می‌مانید که مدت آن به علت انجام تست بستگی دارد. طی این مدت از شما خواسته می‌شود حرکت نکنید. علائمی مثل حالت تهوع، تعریق، سبکی سر یا ضربان قلب نامنظم در این حالت گزارش می‌شوند.
  • اگر پس از ۴۵ دقیقه غش نکردید و سایر علائم نیز وجود نداشت، احتمالاً داروی ایزوپروترنول با وریدی که گرفت شده بود به شما تزریق خواهد شد. این دارو می‌تواند زمینه‌ساز رفلکس غیرعادی سیستم عصبی شود که باعث شده شما غش کنید.
  • سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر در وضعیت ایستاده می‌مانید.

ضربان قلب و فشار خون شما باید در هر قسمت از تست تیلت ثبت شود تا پاسخ قلبی عروقی به تغییرات پوزیشن معلوم گردد.

پس از تست تیلت

اگر در حالت عمودی غش کنید، تخت بلافاصله به حالت افقی برمی‌گردد و شما تحت نظر خواهید بود. بیشتر افراد بدون تأخیر هوشیاری خود را بازمی‌یابند.

در برخی موارد، اگر ضربان قلب و فشار خون نشان داد که شما قریب به غش کردن هستید، تخت تیلت به حالت افقی برگردانده می‌شود تا هوشیاری‌تان را از دست ندهید.

با تکمیل تست، می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.

نتایج تست تیلت چه چیزهایی را نشان می‎دهد

نتایج تست تیلت بر این اساس است که آیا هنگام تخت غش کردید و چه اتفاقی برای فشار خون و ضربان قلب شما افتاد. اگر تست منفی باشد، تنها افزایش خفیفی در ضربان قلب اتفاق افتاده و فشار خون زیاد تغییر نخواهد کرد. علائم و نشانه‌های غش کردن هم وجود نخواهد داشت.

بسته به نتایج، تست‌های بیشتری برای رد سایر علل غش کردن پیشنهاد خواهد شد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید