انتشار این مقاله


چگونه تمایلات ناسالم را در عرض ۳ دقیقه سرکوب کنیم

مشغول شدن به این فعالیت، تمایلات ناسالم متداول را به مقدار ۲۴ درصد کاهش می‌دهد. مقاله‌ای منتشر شده در ژورنال Appetite نشان می‌دهد که فقط ۳ دقیقه بازی تتریس (Tetris)، می‌تواند هوس شما را برای خوردن غذا، یا مصرف سیگار و الکل از بین ببرد. روان‌شناسان نتیجه‌گیری کردند که بازی Tetris، یک بازی ویدیویی قدیمی به […]

مشغول شدن به این فعالیت، تمایلات ناسالم متداول را به مقدار ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.

مقاله‌ای منتشر شده در ژورنال Appetite نشان می‌دهد که فقط ۳ دقیقه بازی تتریس (Tetris)، می‌تواند هوس شما را برای خوردن غذا، یا مصرف سیگار و الکل از بین ببرد.

روان‌شناسان نتیجه‌گیری کردند که بازی Tetris، یک بازی ویدیویی قدیمی به سبک پازل، نوعی حواس‌پرتی بصری ایجاد می‌کند که می‌تواند تمایلات و وسوسه‌های افراد را کنترل کند.

پروفسور Jackie Andrade، یکی از مؤلفان این مقاله، می‌گوید:

«هوس‌های ناگهانی، برای غذا یا سیگار یا هر چیز دیگر، معمولاً فقط برای چند دقیقه دوام دارند. و در این مدت، فرد چیزی را که می‌خواهد، و پاداش و لذتی که از انجام آن کار به دست خواهد آورد را در ذهن خود تجسم می‌کند. این تصاویر ذهنی معمولاً موفق به وسوسه فرد می‌شوند، و فرد در نهایت به انجام کاری که در مقابل انجام آن مقاومت می‌کرد، تن می‌دهد. ولی بازی Tetris، حتی برای زمان‌های خیلی کوتاه، به مغز شما اجازه خلق این تصاویر فریبنده را نمی‌دهد، و بدون این تصاویر، هوس شما هم از بین می‌رود.»

در این آزمایش که بر روی ۱۱۹ نفر انجام شد، ابتدا تمایلات طبیعی شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری شد، و سپس شرکت‌کنندگان در دو گروه قرار داده شدند: گروهی که برای مدتی کوتاه مشغول بازی Tetris شدند، و گروه دیگر، که گروه کنترل بودند، این بازی را انجام ندادند. البته در زمان انجام آزمایش، افراد گروه کنترل هم گمان می‌کردند که قرار است Tetris بازی کنند، ولی بازی برای آن‌ها بارگذاری نمی‌شد.

نتیجه‌ای که به دست آمد، این بود که تمایلات طبیعی افراد گروه آزمایش، به میزان ۲۴ درصد نسبت به افراد گروه کنترل کاهش پیدا کرده بودند.

افراد گروه آزمایش، بعد از پایان زمان بازی، تمایل کمتر و خفیف‌تری برای انجام کار‌هایی مثل خوردن غذا یا مصرف سیگار و الکل داشتند.

کاهش وسوسه‌ها

ایدهٔ استفاده از Tetris به عنوان کاهنده تمایلات ناسالم، مبتنی بر این نظریه است که تصویر‌سازی ذهنی نقش مهمی در قوی شدن تمایلات ما دارد. اگر حافظهٔ تصویری ما مشغول انجام فعالیت دیگری باشد، تمایلات فروکش خواهند کرد. دلیل آن ساده است: ظرفیت مغز ما محدود است.

بعد از تحقیق و آزمایش بیشتر و مقایسه بازی‌های مختلف و افراد مختلف،در نهایت روشی عالی برای کمک به افراد در جهت کاهش هوس‌های ناسالم، پیشنهاد شد.

پروفسور Andrade می‌گوید:

«داشتن احساس تسلط بر شرایط، در حفظ انگیزه تاثیر بزرگی دارد. Tetris این پتانسیل را دارد که در مواقع ایجاد وسوسه‌های مضر، به افراد کمک کند تا بر این وسوسه‌ها مسلط شوند.

این بازی به آسانی در دسترس است، چه در خانه و چه در محل کار، و می‌تواند از استرس ناشی از این تمایلات، جلوگیری کند.

نهایتاً، تلاش ما این است که بتوانیم تمایلات مفید و سازنده را در افراد تحریک کنیم، مثلاً‌ تمایل به ورزش. ولی Tetris هم به عنوان یکی از فعالیت‌های خنثی، می‌تواند تأثیر مثبتی بر کنترل تمایلات داشته باشد.»

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید