انتشار این مقاله


ارتباط IQ با افزایش وزن کودک

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه بهداشت عمومی آدلاید، رهبری شده‌ و اطلاعات بیش از ۱۳،۸۰۰ کودک را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌است، نشان می‌دهد IQ با افزایش وزن کودک در ماه اول تولد ارتباط دارد. این نتایج که در مجله بین المللی کودکان منتشر شده، نشان می‌دهد که کودکانی که در چهار هفته اول […]

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه بهداشت عمومی آدلاید، رهبری شده‌ و اطلاعات بیش از ۱۳،۸۰۰ کودک را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌است، نشان می‌دهد IQ با افزایش وزن کودک در ماه اول تولد ارتباط دارد.

این نتایج که در مجله بین المللی کودکان منتشر شده، نشان می‌دهد که کودکانی که در چهار هفته اول ۴۰ درصد افزایش وزن پیدا می‌کنند. در شش سالگی IQ  ۱.۵ برابر بالاتر از کودکانی است که تنها ۱۵ درصد افزایش وزن خواهند داشت.

همچنین کسانی که رشد بیشتری در دور سرشان داشتند بالاترین ضریب هوشی را داشتند.

طبق گفته دکتر Lisa Smithers دور سر را می‌توان به عنوان یک شاخص از حجم مغز در نظر گرفت.

به طور کلی، کودکان تازه متولد شده که رشد سریع‌تری در چهار هفته اول داشتند، در اینده نمرات IQ بالاتری خواهند داشت.

کودکانی که بیشترین افزایش وزن را داشتند در شش سالگی به وضوح هوش کلامی بیشتری داشتند. این موضوع ممکن است به دلیل باشد که ساختار عصبی برای هوش کلامی زودتر توسعه می‌یابد، یعنی افزایش وزن سریع نوزادان در این دوره می‌تواند با رشد این قسمت از سیستم عصبی در ارتباط باشد.

مطالعات قبلی ارتباط بین رژیم غذایی پس از زایمان زودرس و IQ را مورد بررسی قرار داده‌است، اما این به نوبه خود اولین مطالعه روی رابطه IQ و افزایش وزن سریع در ماه اول زندگی برای نوزادان تازه متولد شده سالم است.

واضح است که افزایش وزن نوزاد با تغذیه او رابطه مستقیم دارد، دکتر اسمیترس در این زمینه می گوید:

“ما می‌دانیم بسیاری از مادران در هفته‌های اول تولد نوزادشان در تغذیه ان‌ها باشیر مادر مشکل دارند، بنابراین مطالعات بیشتری برای تغذیه موفقیت آمیز نوزادان تازه متولد شده مورد نیاز است. یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که در نوزادان با مشکلات تغذیه‌ای، به مداخله زودهنگام برای مدیریت تغذیه نیاز است.”

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید