انتشار این مقاله


علائم ژنتیکی جدید در ارتباط با طاسی در مردان

طبق تحقیقی جدید در انگلستان، بیش از ۲۰۰ علامت مرتبط با الگوهای طاسی در مردان شناسایی شده است. یافته ها تعداد علائم ژنتیکی شناخته شده در ارتباط با طاسی در مردان را به طور گشترده افزایش میدهد؛ تحقیقی که اخیرا در این مورد انجام شد هشت نشانه از این قبیل شناسایی کرده بود. پژوهشگران در […]

طبق تحقیقی جدید در انگلستان، بیش از ۲۰۰ علامت مرتبط با الگوهای طاسی در مردان شناسایی شده است.

یافته ها تعداد علائم ژنتیکی شناخته شده در ارتباط با طاسی در مردان را به طور گشترده افزایش میدهد؛ تحقیقی که اخیرا در این مورد انجام شد هشت نشانه از این قبیل شناسایی کرده بود.

پژوهشگران در تحقیق جدید همچنین قادر بودند از مجموعه علائم ژنتیکی خود برای پیش بینی احتمال ریزش شدید مو، استفاده کنند.با این حال، محقان اظهار داشتند نتایج آنها بیشتر در جمعیتهای بزرگ کاربرد دارد تا تک تک افراد.

دکتر ریکاردو ماریونی میگوید: ما هنوز راه زیادی برای پیش بینی دقیق الگوی ریزش موهای افراد در پیش داریم.با این وجود، این نتایج ما را یک قدم نزدیکتر میکند.این یافته ها راه را برای فهمیدن دلایل ژنتیکی ریزش مو هموارتر میکند.

در این تحقیق، پژوهشگران اطلاعات بیش از ۵۲۰۰۰ مرد ۴۰ تا ۶۹ ساله را در انگلستان بررسی کردند.از بین این مردان، حدود ۳۲ درصد گفتند که ریزش مو ندارند، ۲۳ درصد ریزش موی خفیف داشتند، ۲۷ درصد در حد متوسط ریزش داشتند و ۱۸ درصد ریزش مویشان شدید بود.

محققان سپس ژنوم شرکت کنندگان را، در جست و جوی تغییرات ژنتیکی، بررسی کردند.این تغییرات که به پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی یا SNP مشهور است با ریزش شدید مو در ارتباط است .آن تحقیق ۲۸۷ تغییرات ژنتیکی را آشکار کرد که در بیش از ۱۰۰ ژن واقع شده بود.

بیشتر تغییرات ژنتیکی کنار ژنهایی بود که قبلا با رشد مو، سفیدی مو یا ساختارهای بیولوژیکی ساختن مو در ارتباط بود.

۴۰ تا از تغییرات ژنتیکی روی کروموزوم X، که مردان از مادر خود به ارث میبرند، قرار داشت.یکی از ژنهایی که روی کرموزوم X قرار داشت – ژنی برای گیرنده آندروژن، که به هورمون تستوسترون وصل میشود – به شدت با ریزش مو در ارتباط بود. تحقیقات قبلی این ژن را با الگوی طاسی مردانه مرتبط دانسته است.

محققان فرمولی درست کردند که امتیاز خطر ژنتیکی را نشان میداد، تا بتوانند احتمال ریزش شدید مو در مردان را پیش بینی کنند.میان مردانی که نمره خطر ژنتیکیشان کمتر از حد معمول بود ، ۳۹ درصد ریزش مو نداشتند و ۱۴ درصد ریزش شدید مو داشتند.در مقابل، بین افرادی که امتیاز بالاتری داشتند، ۵۸ درصد ریزش موی معمولی تا شدید داشتند.

محققان گفتند در این آزمایش آنها اطلاعاتی در مورد اینکه در چه سنی ریزش موی آنها آغاز شد جمع نکردند.پژوهشگران اینطور میگفتند آنها انتظار دارند ارتباطهای ژنتیکی قوی تری را در ارتباط با ریزش مو ببینند اگر قادر بودند اطلاعاتی مثل کدام یک از افراد زودتر ریزش مو را تجربه کردند، در دست داشتند

هر چه اطلاعات بیشتری از این شرکت کنندگان به دست بیاوریم، میتوانیم پیش بینی های خود را بهبود بخشیم.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید