انتشار این مقاله


امگا ۳ و تاثیر آن بر آسم

طبق مطالعات جدید انجام شده در دانشگاه واترلوو(Waterloo) در Copenhang، مصرف اسید چرب امگا ۳ در دوران بارداری، ریسک ابتلا به آسم را در دوران کودکی نوزاد متولد شده تقریبا تا یک سوم کاهش می‌دهد. این مطالعه که در ژورنال New England of Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که زنان باردار با مصرف ۲.۴ […]

طبق مطالعات جدید انجام شده در دانشگاه واترلوو(Waterloo) در Copenhang، مصرف اسید چرب امگا ۳ در دوران بارداری، ریسک ابتلا به آسم را در دوران کودکی نوزاد متولد شده تقریبا تا یک سوم کاهش می‌دهد.

این مطالعه که در ژورنال New England of Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که زنان باردار با مصرف ۲.۴ گرم از مکمل‌های امگا ۳ با زنجیرۀ بلند در طول سه ماه سوم بارداری ریسک ابتلا به آسم را در کودکان خود تا ۳۱ درصد کاهش می‌دهند.

اسید چرب امگا ۳ با زنجیرۀ بلند که شامل eicosapentaenoic acid(EPA) و docosahexaenoid acid(DHA) است در ماهی‌های آب‌های سرد یافت می‌شود و کلید تنظیم پاسخ ایمنی انسان است.

دانشمندان مدت‌ها بود که به وجود ارتباط بین خواص ضد التهابی امگا ۳ و آسم مشکوک بودند؛ که براساس نتایج حاصل از وجود مقدار کم امگا ۳ در رژیم غذایی غربی‌ها و افزایش ابتلا به آسم در کودکان این جمعیت؛ پرفسور Hans Bisgaard گفت: این نتایج وجود ارتباط بین امگا ۳ و آسم را به طور قطعی اثبات می‌کند.

در این راستا، در دانشگاه واترلوو روش‌های تحلیلی و توسعه یافته بسیاری برای اندازه ‌گیری مقدار EPA و DHA در خون زنان باردار انجام شد. پرفسور Ken Stark که این آزمایش تحت نظر وی انجام می‌شد گفت: اندازه گیری سطح امگا ۳ خون ارزیابی دقیقی از مواد مغذی را فراهم می‌کند.

همچنین این آزمایش نشان می‌دهد، در ابتدای مطالعه، زنان با سطح پایین EPA و DHA در خون که از مکمل‌های امگا ۳ سود بیش‌تری بردند فرزندان خود را از ابتلا به آسم تا ۵۴ درصد کاهش دادند.

نسبت زنان با سطح خونی پایین EPA و DHA در کانادا و آمریکا در مقایسه با دانمارک بیش‌تر است. پرفسور Stark افزود: ما کاهش بیش‌تری از ریسک ابتلا به آسم را در جمعیت آمریکای شمالی انتظار داریم؛ شناسایی این زنان و افزودن امگا ۳ به رژیم غذایی آن‌ها می‌تواند اولین خط برای کاهش آسم در کودکان بشود.

محققان نمونۀ خون ۶۹۵ زن دانمارکی را در بارداری ۲۴ هفته‌ای و یک هفته بعد از زایمان، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند سپس وضیعت سلامتی کودکان آن‌ها را تا ۵ سالگی‌شان–سنی که علایم آسم به صورت بالینی مشاهده می‌شود- بررسی کردند.

پرفسور Bisgaard افزود: آسم و اختلالات خس خس سینه در کشور‌های غربی در دهه اخیر دو برابر شده است و ما اکنون اقدامات بیش‌تر برای کاهش این مقدار باید انجام دهیم.

در حال حاضر از هر ۵ کودک یکی، از بیماری آسم و اختلالات مربوطه رنج می‌برد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید