انتشار این مقاله


ویرایش ژنوم انسان برای استفاده تجاری و شخصی هنوز هم ممنوع است

ویرایش ژنوم انسان برای استفاده تجاری و شخصی هنوز هم ممنوع است. ادامه مطلب… در عین حال که ویرایش ژن جان بسیاری را نجات می­دهد،این تکنیک نباید برای ایجاد تغییر در جنین یا ایجاد تغییراتی که بین نسل­ها منتقل شود، استفاده گردد. به هرحال، چنین تغییری در سلول های زاینده ممکن است در آینده مجاز […]

ویرایش ژنوم انسان برای استفاده تجاری و شخصی هنوز هم ممنوع است. ادامه مطلب…

در عین حال که ویرایش ژن جان بسیاری را نجات می­دهد،این تکنیک نباید برای ایجاد تغییر در جنین یا ایجاد تغییراتی که بین نسل­ها منتقل شود، استفاده گردد. به هرحال، چنین تغییری در سلول های زاینده ممکن است در آینده مجاز شود، اگر به درستی تنظیم شده و با اقبال عمومی مواجه گردد. این موضوع با موافقت اعضای کمیته ای مرتبط با ویرایش ژنوم انسان متشکل از ۲۲ محقق، حقوق دان و اخلاق شناس تنظیم شده بود.

ژن تراپی چیز جدیدی نیست، ولی تکنیک CRISPR Cas-9 تغییر ژن ها را بسیار آسان تر کرده است. این تکنیک محققان را توانا می سازد که ناحیه مخصوصی از DNA را مورد هدف قرار داده و ژنی را اضافه یا حذف کنند؛ که هردوی این ها ابزاری مفید جهت تحقیق و درمان بیماری ها هستند.

اما درمان های ژن تراپی بی خطر نخواهند بود. برای مثال، امکان دارد که این نوع درمان دارای «اثر خارج از هدف» باشد؛ یعنی بر ژن های دیگر اثر بگذارد.میزان خطر بستگی به میزان اختلال و درمان دارد و ناظران باید با توجه به بیمار، میزان خطرات را در مقابل مزایای درمان سبک و سنگین کنند و تصمیم درستی بگیرند.

نوزادان تغییر یافته

وقتی کار به ویرایش سلول های زایا (سلول های ژرمینال) می رسد، خطرات بیشتر می شوند.  علاوه بر اثرات خارج ژنی، احتمال میرود که تلاش برای تغییر و ویرایش جنین باعث ایجاد موزاییکی از سلول های تغییریافته و تغییرنیافته خواهد شد. Robin Lovell – Badge از اعضای انستیتوی فرانسیس کریک در لندن میگوید:

در آزمایش بر روی موش ها،این شایع ترین و معمول ترین مشکل است.

Lovell-Badge و همکارانش به این نتیجه رسیدند که ویرایش سلول های زایا در انسان می تواند انجام شود به شرطی که قبل از آن تحقیقات بیشتری برای کاهش خطرات و سنجیدن آن ها در برابر مزایای تغییر صورت بگیرد؛ حتی بعد از آن، عموم مردم حرفی برای گفتن خواهند داشت و همچنین هر آزمایشی باید تحت نظارت شدید انجام گیرد.

اما گاهی مرز بین درمان و استفاده تجاری (منفعت طلبی) کمرنگ می شود. برای مثال اگر شما قادر بودید که کلسترول یک انسان را کاهش دهید، از کجا باید کاهش می یافت؟به گفته Lovell-Badge :

در آینده بعضی از جنبه های تجاری این موضوع ممکن است مورد پذیرش واقع شود. شاید نیاز باشد که ما در جنبه های فیزیولوژیک خود تجدیدنظر کنیم  تا آن را با تغییرات اقلیمی بتوانیم وفق دهیم. اما این فقط در حالت نظری است. ما نمی گوییم که این امر هیچگاه نباید انجام شود؛ ولی اکنون نه.

بر اساس آن چه که ما درباره ژن ها  و سلامت می دانیم، ممکن است که برای مثال با تغییرات ژنی حجم عضلانی یک فرد را بتوانیم افزایش دهیم؛ اما برای بسیاری از جنبه های دیگر از جمله هوش، صدها یا هزاران ژن دخیل اند و استفاده از ویرایش ژنی برای تقویت این ویژگی فعلا میسر نیست.

 

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید