انتشار این مقاله


دختر یا پسر؛ جنسیت جنین بر وضعیت سیستم ایمنی مادر تأثیر می‌گذارد

آیا جنسیت کودک می‌توان تأثیری بر سیستم ایمنی مادر داشته باشد؟ پژوهشی جدید به بررسی ارتباط بین جنسیت جنین و نحوه‌ی پاسخ‌گویی بدن مادر به بیماری‌ها پرداخته‌است. تیم تحقیقاتی از مرکز پژوهش پزشکی وکسنر (Wexner) از ایالت اوهایو به انجام دادن این پژوهش اقدام کرده‌است.‌ شواهد نقلی نشان می‌دهند که جنسیت جنین علاوه بر سیستم […]

آیا جنسیت کودک می‌توان تأثیری بر سیستم ایمنی مادر داشته باشد؟ پژوهشی جدید به بررسی ارتباط بین جنسیت جنین و نحوه‌ی پاسخ‌گویی بدن مادر به بیماری‌ها پرداخته‌است.

تیم تحقیقاتی از مرکز پژوهش پزشکی وکسنر (Wexner) از ایالت اوهایو به انجام دادن این پژوهش اقدام کرده‌است.‌

شواهد نقلی نشان می‌دهند که جنسیت جنین علاوه بر سیستم ایمنی، واکنش‌های فیزیولوژیکی دیگری از جمله فشار خون، میزان قند خون و سطح کورتیزول را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این پژوهش جدید، ۸۰ زن که در مراحل مختلف بارداری قرار داشتند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از بین آنان، ۴۶ نفر جنینِ دارای جنسیت مذکر و ۳۴ نفر دیگر، دارای جنینی با جنسیت مؤنث بودند. محققان پاسخ ایمنی این زنان را به یک باکتری خاصی بررسی کرده تا به تفاوت‌هایی که ممکن بود وجود داشته باشند، پی ببرند.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی Brain, Behavior, and Immunity منتشر شده‌اند.

جنین دختر سبب افزایش سیتوکینِ پیش‌-التهابی می‌شود

سیتوکین‌ها، مولکول‌های سیگنالی هستند که در تنظیم سیستم ایمنی و التهاب نقش ایفا می‌کنند. در برخی مواقع، به آن‌ها مولکول‌های اورژانسی نیز گفته می‌شود؛ چراکه در هنگام ابتلای بدن به بیماری، آزاد می‌شوند.
این مولکول‌ها جزئی از سیستم ایمنی طبیعی بدن محسوب می‌شوند؛ اما در شرایطی که بدن وقفه تولید شوند سبب بیماری می‌شوند.

در این تحقیق، سطح سیتوکین، هم در خون مادر مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج حاکی از این است که زنانی که جنین دختر را حمل می‌کنند، ممکن است نشانه‌های بسیار شدیدتری را در هنگام مواجهه با برخی بیماری‌های خاص بروز می‌دهند.

این بدان معناست که این دسته از زنان، پاسخ التهابی بسیار قوی‌تری در هنگام رویارویی سیستم ایمنی با عامل تنش‌زا ایجاد می‌کنند.

امثال‌هایی در رابطه با پاسخ شدید این زنان باردار وجود دارد که عبارت‌اند از؛ آسم و آلرژی که به‌نظر می‌رسد در صورت ابتلا به آن‌ها، نشانه‌ها و علائم در زنانی که جنین پسر را حمل می‌کنند، خفیف‌تر است.

سرپرست این تیم نحقیقاتی، در توجیه این تفاوت در سیستم ایمنی، به نقش هورمون‌‌های جنسی اشاره دارد. هرچند برای اظهار عقیده‌ی قطعی، به اطلاعات بیشتری نیاز است.

با این‌ حال، تأثیرات ورزش کردن، استفاده از رژیم غذایی متناسب با دوران بارداری، استراحت و خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین، عدم استفاده از داروها بدن نسخه‌ی پزشک و چک آپ مرتب توسط پزشک بر سیستم ایمنی غیرقابل چشم‌پوشی هستند.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید