انتشار این مقاله


مصرف بیش از حد نوشابه در کودکان ونوجوانان خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش میدهد

مصرف نوشابه خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش میدهد محققان دریافتند که کودکان و نوجوانانی که معمولا از نوشیدنی‌های شیرین و دارای مقادیر بالایی از فروکتوز مصرف میکنند بیشتر احتمال دارد که مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی  (NASH)(یک شکل از بیماری کبد چرب غیرالکلیNFLD  ) شوند. محقق ارشد دکتر والریو Nobili و همکارانش ، […]

مصرف نوشابه خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش میدهد

محققان دریافتند که کودکان و نوجوانانی که معمولا از نوشیدنی‌های شیرین و دارای مقادیر بالایی از فروکتوز مصرف میکنند بیشتر احتمال دارد که مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی  (NASH)(یک شکل از بیماری کبد چرب غیرالکلیNFLD  ) شوند.

محقق ارشد دکتر والریو Nobili و همکارانش ، از بیمارستان Bambino در ایتالیا، به تازگی یافته های خود را در این باره  در مجله هماتولوژی منتشر کردند
NAFLD نوعی بیماری است که باعث تجمع چربی غیر الکلی در کبد می‌شود. در NASH، تجمع چربی  و سلول های کبدی اسیب دیده میتواند باعث التهاب ، زخم ، فیبروز و یا منجر به عوارض شدید از جمله سیروز و یا سرطان کبد شود.اضافه وزن یک عامل عمده خطرناک  برای NAFLD و NASH است. به گفته دکتر Nobili و همکارانش، نتایج نشان می دهد که ۹.۶ درصد از کودکان و ۳۸ درصد از کودکان چاق در کشورهای غربی به نوعی از بیماری های کبدی، از جمله NASH مبتلا هستند.

 ارزیابی تاثیر مصرف فروکتوز در NASH :

به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف فروکتوز در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی  منجر به افزایش سطح اسید اوریک خون  می‌شود.
در این تحقیق، دکتر Nobili وهمکارانش بررسی کردند که ایا اسید اوریک وفرکتوز مستقل از NASH اند یا نه :”مطالعات گسترده نشان داده اند که سطح اسید اوریک بالا با سندرم متابولیک و NAFLD مرتبط است.برای دست یافتن به این نتایج  ب محققان ۲۷۱ کودک و نوجوان چاق که مبتلا به NAFLD، و تحت بیوپسی کبد بودند مورد مطالعه قرار گرفتند.تمام شرکت کنندگان پرسشنامه رژیم غذایی که دقیقا مشخص شده بود که ان‌ها از چه نوع مواد غذایی و چه مقداری مصرف کرده اند.
با استفاده از این داده ها و محاسبه مصرف فروکتوز شرکت کنندگان تقریبا ۹۰ درصد از افراد نوشیدن نوشابه و دیگر مشروبات شیرین که منبع اصلی فروکتوز بود حداقل یک بار در هفته گزارش داده بودند . از بیوپسی کبد، محققان دریافتند که ۳۷.۶ درصد از کودکان و نوجوانان مبتلا به  NASH هستند.
از این تعداد، ۴۷ درصد غلظت بالایی از اسید اوریک را در مقایسه با ۲۹.۷ درصد از شرکت کنندگان بدون NASH  را دارند.
نکته مهمی که محققان دریافتند این بود که مصرف فروکتوز به طور مستقل با غلظت اسید اوریک بالا همراه است ، و همچنین به این نتیجه رسیدند که مصرف فروکتوز در میان شرکت کنندگان مبتلا به NASH از کسانی که بدون NASH بیشتر است.

  دکتر Nobili گفت: “در این مطالعه، ما برای اولین بار است که غلظت اسید اوریک و مصرف فروکتوزرا به طور مستقل ، مثبت و همراه با NASH نشان دادیم.باید تلاش بیشتری انجام بدهیم تا مصرف نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین  فروکتوز دار را در کودکان ونوجوانان کاهش دهیم و با مداخلات موثر میتوانیم عوامل خطر NASH را در کودکان و نوجوانان به حداقل برسانیم.

 

مصطفی صادقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید