انتشار این مقاله


آزیترومایسین

از آزیترومایسین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود و این دارو از طریق متوقف کردن رشد باکتری ها عمل می کند. این دارو علیه عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی های شایع عمل نمی کند، استفاده ی بی جا و بی مورد از این دارو مانند همه ی آنتی بیوتیک […]

از آزیترومایسین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود و این دارو از طریق متوقف کردن رشد باکتری ها عمل می کند.

این دارو علیه عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی های شایع عمل نمی کند، استفاده ی بی جا و بی مورد از این دارو مانند همه ی آنتی بیوتیک ها باعث کاهش عملکرد موثر آن می شود. این دارو بصورت خوراکی و طبق دستور پزشک باید مصرف شود که مقدار دوز مصرفی آن نیز معمولا ۱ عدد در روز همراه با غذا یا عدم آن می باشد.

اگر مصرف دارو با معده ی خالی باعث ناراحتی معده ی شما می شود، آن را همراه با غذا مصرف نمایید. مقدار دوز تجویزی وابسته به شرایط بیماری شما و پاسخ شما به درمان می باشد. بهترین کارایی آنتی بیوتیک ها هنگامی می باشد که سطح دارو در بدن شما یک سطح ثابت باشد، بنابراین دارو را در زمان های مشابه مصرف نمایید.

مصرف دارو را تا زمان اتمام مقدار تجویزی آن ادامه دهید حتی اگر علائم و نشانه های بیماری در شما چند روز پس از مصرف دارو ازبین رفت. توقف مصرف دارو پیش از اتمام دوز مصرفی آن باعث رشد مجدد باکتری ها در بدن شما شده و عفونت مجددا باز می گردد.

مصرف همزمان دارو های ضد اسید همانند آلومینیم و منیزیم باعث کاهش جذب این دارو می شود، این دارو ها (آنتی اسید ها) را ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف آزیترومایسین مصرف کنید.

اگر یکی از وعده های مصرف فراموش شد چه کنیم؟

دوز فراموش شده را به محض یاداوری مصرف کنید ولی اگر تقریبا زمان مصرف دوذ بعدی فرارسیده است، از مصرف ان خودداری کنید. از مصرف بیش از اندازه و اوردوز کردن این دارو جدا خودداری کنید.

عوارض جانبی

تمامی دارو ها در کنار اثرات مطلوبی که دارند ممکن است سبب بروز عوارض جانبی ناخواسته ای بشوند، ازجمله عوارض جانبی این دارو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسهال
  • شل شدن مدفوع
  • ادم
  • تب
  • تاول زدن و حساس شدن پوست
محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید